• NiWa

Tvååring som vägrar gå sansat, bara springer iväg. Desperat!!

Min son är två år och två månader. Världens underbaraste, förstås! Han är glad, sprallig och nyfiken med mängder av energi. Väldigt modig och framåt - och extremt snabb och stark (inte bara vår åsikt).

När vi är ute på promenad är han dock helt hopplös. Han vägrar att gå, springa är det  som gäller. Och rätt som det är vänder han och kutar supersnabbt i en annan riktning. Otroligt läskigt med trafik, hundar, stup och annat.

I säkra miljöer, typ naturparker, har vi testat att:

- Förklara.
    - Lirka, typ ropa på honom.
    - Säga ifrån på skarpen.
    - Låtsas säga hejdå.
    - Låta honom hållas, gå fritt.
    - Jaga honom (vilket såklart bara blir en rolig lek).

Resultatet är att han drar, och struntar fullständigt i om vi är utom synhåll. Jag kan omöjligt låta honom gå själv med vägar i närheten.

Ledsen över detta, då vi älskar att vara ute hela familjen.

SNÄLLA kom med tips!

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • Svar på tråden Tvååring som vägrar gå sansat, bara springer iväg. Desperat!!
  • TiLo

har en sån med. det enda jag kan säga är att inte låta dem springa fritt där det inte är säkert. min vilde är 3½ nu och börjar så smått kunna sansa sig ibland. nu kan jag känna av humöret. vissa dagar går det bra och vissa dagar är det hålla handen som gäller.

• AnniPanni

Kul, våra barn är födda samma dag

Emma har också såring i benen och springer lite som hon vill men vi har numera alltid vagnen med oss. Och lyssnar man inte utan springer ut i gatan tex så får man åka vagnen.

Det blir ju ofta en lek när man "jagar" de o då de inte har förstått det här med att bilar är farliga än så blev vår lösning vagnen. Det är ju en säkerhetsfråga.

• LillPiraten

Barnpsykologen som vi pratade med sa typ - Utsätt er inte för dom situationerna.
    Han kanske helt enkelt inte är mogen nog för att vara lös på promenaderna utan fortsätt att träna honom där det är säkert och ha honom i vagnen då det är osäkert och förklara för honom då att han måste sitta i vagnen för att han inte lyssnar. Bryt hans nuvarande beteende. Stoppa honom innan han har sprungit ifrån er, ligg steget före. Lycka till!

• NiWa
    AnniPanni skrev 2010-04-08 14:58:38 följande:
    Kul, våra barn är födda samma dag Emma har också såring i benen och springer lite som hon vill men vi har numera alltid vagnen med oss. Och lyssnar man inte utan springer ut i gatan tex så får man åka vagnen. Det blir ju ofta en lek när man "jagar" de o då de inte har förstått det här med att bilar är farliga än så blev vår lösning vagnen. Det är ju en säkerhetsfråga.
    Problemet är att han är så ruggigt snabb att man inte ens hinner bromsa vagnen om man måste kuta efter.

Buhuuu, jag vill inte vänta ett år till. Blir helt avundsjuk när jag ser jämnåriga som går fint bredvid vagnen. :)
  • echobananas
    NiWa skrev 2010-04-08 15:02:13 följande:
    Problemet är att han är så ruggigt snabb att man inte ens hinner bromsa vagnen om man måste kuta efter.Buhuuu, jag vill inte vänta ett år till. Blir helt avundsjuk när jag ser jämnåriga som går fint bredvid vagnen. :)
    De flesta 2-åringar är som ditt barn! Tänk på att de jämnåriga du ser är ju de som det funkar att ta med på promenad. De andra (det stora flertalet skulle jag tro) är hemma med sina normalvilda 2-åringar så de ser du aldrig!
  • NiWa

Tack LillPiraten... Jag kanske bara är otålig. Men svårigheten är att han ÄLSKAR att röra sig, och alltmer avskyr att åka vagn. Och i alla vardagsbestyr måste vi ju vara i tätbebyggt område, typ...

• NiWa
    echobananas skrev 2010-04-08 15:04:33 följande:
    De flesta 2-åringar är som ditt barn! Tänk på att de jämnåriga du ser är ju de som det funkar att ta med på promenad. De andra (det stora flertalet skulle jag tro) är hemma med sina normalvilda 2-åringar så de ser du aldrig!
    Hahhaha... Ja, jag kanske får skaffa andra referenser. Tack för stödet!
  • LillPiraten
    NiWa skrev 2010-04-08 15:02:13 följande:
    Problemet är att han är så ruggigt snabb att man inte ens hinner bromsa vagnen om man måste kuta efter. Buhuuu, jag vill inte vänta ett år till. Blir helt avundsjuk när jag ser jämnåriga som går fint bredvid vagnen. :)
    Barn är väldigt olika så det är ingen idé att gå runt och vara avundsjuk.. Du måste se till att du bryter beteendet och gör du det så kanske det inte tar ett helt år..
    Våran son är snart fyra och går fortfarande inte att lita på Han har Bristande Impulskontroll och Uppmärksamhetsproblem , är även överaktiv (+ koncentrationsvårigheter och koordinationssvårigheter) När han var mindre så var jag en sån som önskade att han var som andra barn men nu har jag börjat att lära mig att älska honom som han är
  • NiWa

Åh, detta med skriftspråk... Jag älskar min son gränslöst precis som han är. Det får ingen tvivla på.
    Avundsjukan handlar enbart om enkelheten att ens barn håller sig vid ens sida.

Svar på tråden Tvååring som vägrar gå sansat, bara springer iväg. Desperat!!