• kg8

Vad göra med nerspydd bäddmadrass?

Ja, som rubriken säger
    Lillan spydde ner våran säng i går, ganska rejält också. Stor fläck på bäddmadrassen. Ganska direkt fick jag skrubbat den med svamp, vatten o diskmedel. Sen ut på tork.
    Men vad gör man sen då? Är det bara att släng o köpa ny eller går den att rädda?

• Svar på tråden Vad göra med nerspydd bäddmadrass?
  • Bakeapple

Du får väl lukta på den när den har torkat och se om den går att använda. Bäddmadrasser brukar ju tyvärr inte gå att tvätta i maskin, så skrubba för hand är oftast det enda som går att göra. Annars är det bara att köpa en ny.

• sommar2001

Antar att det inte är avtagbart yttertyg på madrassen. Ring och kolla med kemtvätt om de kan tvätta den och vad de skulle kosta.

• kg8

Mmm det var ju smart, att jag inte tänkt på det Ibland känner man sig lite som en idiot... Den är ju så stor bara, känns som om det blir billigare att köpa en ny än att kemtvätta. Men jag kan ju ringa o fråga, jag lever i en värld där jag tror att kemtvätt är svindyrt utan att någonsin kollat om det stämmer

Även ifall den är tvättad o vädrad nu, och den säkert inte luktar för spyan i sig luktade nästan ingenting alls, så känns det ju mindre fräscht att bara lägga på den igen

• Smytt

Tja, fast om den är tvättad o vädrad o inte luktar längre... så vänd på den då... sånt händer ju när man har barn lixom. Nu har jag inte forskat i hur gammal "lillan" är, men det är med största sannolikhet inte sista gången hon kräker i er säng, så det kan bli dyrt att köpa nya bäddmadrasser för varje kräksjuka eller hostattack eller vad det kan vara som orsakar spyorna.

Alternativet är ju att se till att köpa en med avtagbart yttertyg och sen ev smyga in plastad frotte mellan yttertyg och skumgummi kärnan. Så du skyddar kärnan och kan tvätta överdraget.

Olivia -03, Linnea - 05, Oscar 100404
  • sommar2001

Jag tror att vi betalade 450 kr när vi lämnade in 2 täcken och madrassöverdraget.

• Pappa G

Vi har varit i precis samma situation, och köpte ny + en tunnare variant ovanpå som man kan maskintvätta..

Svar på tråden Vad göra med nerspydd bäddmadrass?