• Bettiz

"Odlar" paprika, blommorna ramlar av?

Barnen satte för ett tag sedan paprikakärnor i en kruka, som nu står i köksfönstret. Det har nu kommit en paprika, vilket är jättekul, men det blir inga fler. Det kommer massa blommor men alla bara ramlar av, dvs hela grenen trillar av.
    Finns det någon som vet vad/hur man ska göra för att få fler paprikor? Tacksam för tips.

• Svar på tråden "Odlar" paprika, blommorna ramlar av?
  • Magnus Anderson

Jag är ingen expert men  kan det inte vara så att dom ramlar av för att dom inte är befruktade

• Bettiz

Kanske det... Jag har ingen aning. Men det har ju blivit en paprika!?

• ALJO

Fast du skriver att hela grenen ramlar av..? Ruttnar grenen ellervaddå ramlar dom av? Att blommorna tappas är helt normalt, om dom inte är pollinerade, eller om plantan inte är redo för frukt (orkar med) så tappar den blommorna, det brukar bli bättre fram på sommaren.

• isisisis

Jag är trädgårdsmästare.

De ramlar av (plus den lilla kvisten) för att de inte är befuktad(pollinerade).
    Du kan pollinera själv genom at ta en liten borste eller en smal penna och pilla försiktigt på blommorna mellan varandra.
    Då sitter de kvar och blir frukter.

• Bettiz

Åh, tack för svaren! Precis isisisis, det var den lilla kvisten jag menade, inte hela grenen. Då ska jag prova att leka bi dårå! Tydligen måste den ha lyckats pollinera sig själv en gång! 
    Tusen tack!!!

• Bettiz

Hej och tack ni som svarade!

Pillade lite med en penna mellan blommorna och nu håller det precis på att bli åtminstone två små paprikor till.

Svar på tråden "Odlar" paprika, blommorna ramlar av?