• Fräken

Ni som har haft lite mjölk i början, har den kommit igång senare?

Hej. Fick en underbar liten killen den 14 oktober efter ett akut snitt. Min mjölk har ännu inte riktigt kommit igång, utan jag måste ge tillägg var 3 timme. Är det någon som har haft samma problem? Har eran mjölk kommit igång så att ni kunnat helamma? Vill så gärna fortsätta att amma, men just nu känns det hopplöst eftersom jag är orolig för att han inte får nog med mat.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som har haft lite mjölk i början, har den kommit igång senare?
  • April Mamma

Nej,ge inte upp!! Jag hade inte alls mjölk den 1:a veckan,ev några få små ynka droppar.(Förlorade en massa blod.)Så vi koppmatade var 3:e timme.Men jag gjorde så att ammade innan el efter(kommer inte i håg..6månader sedan...minnet är inte som det skall..)Men som sagt,ge inte upp det kommer i gång...amningen är lite jobbig/krånglig i början,men när den funkar så är det jätte bra och praktiskt.
    Lycka till och Grattis till bebisen!

• Jogobella

Min mjölk rann inte till förrän efter över en vecka, och då kom det inte mycket. Med hjälp av amningste och mjölkbildande medicin på recept fick jag till en 50/50 lösning, jag ammade först och gav ersättning efteråt. Det var jobbigt men fungerade. Nu är Julia 14 veckor och sedan en och en halv vecka ungefär får hon bara ersättning. Mjölken sinade och det var gråt och frustration vid varje måltid så vi slutade med det. Så svaret du får från mig är tyvärr att min mjölkproduktion ökade, men inte tillräckligt mycket för helamning...

• Jogobella

Jag säger också som Aprilmamma ovan, ge inte upp. Även om jag inte fick till helamning så kunde jag ändå amma lillan i tre månader innan det tog stopp. Delamning är också bättre än att inte amma alls.

• TweetyUllis

Min mjölk rann inte till förän efter en månad! Så ge inte upp! Vi gav tillägg var tredje timme från dag 5 (vi insåg inte förrän då att hon inte fick tillräckligt med mat - hon hade gått ner 400g från sina drygt 3 kg på fyra dagar...) och jag ammade både före och efter. Jag gav inte upp, även om det var döjobbigt ibland. Nu är Julia 5½ månader och jag har kunnat amma nästan fullt under de senaste två månaderna. Hon har fått BabySemp 1-2 ggr/dygn bara och det är så nära helamning jag har kunnat komma, men det är jag nöjd med efter allt mitt strul. Hon har gått upp i vikt och följer sin kurva perfekt, så det är huvudsaken.

Några tips: be om Syntocinonspray på BVC, drick Luzernte, ät mycket, drick massor med vatten, håll dig varm, stressa inte, låt bäbisen snutta på bröstet när han vill. Ge inte upp! Lycka till!

• Fräken

Tack för era svar. Det går ganska bra att amma Leo när han äter var 3:e timme. Då ger vi honom ca 10-30 ml tillägg efter och han är då jättenöjd, men så fort han vill snutta mellan måltiderna så är det som om mjölken inte hinner rinna till till nästa gång. Tycker detta är jättejobbigt för jag vill så gärna amma.

• Hallonpaj

Ju oftare du ammar, desto mer mjölk kommer kroppen att producera! Tänk inte på amningen som måltider, och försök inte samla ihop mera mjölk till nästa gång genom att vänta. Ju oftare du ammar, desto snabbare kommer brösten att fyllas på igen också.

För att öka på produktionen behöver du amma oftare. För mig tog det tid att få igång produktionen ordentligt, och då erbjöd jag först bröstet efter 2 timmar om hon inte sagt till ännu, förutom att jag ammade så fort hon ville suga. När det inte hade givit resultat efter en vecka så ficvk jag rådet från bvc att erbjuda bröstet efter bara en timme, fast ofta ville hon amma redan efter 40 minuter då. Efter en halvtimme har det hunnit bildas rätt mycket ny mjölk. På kvällarna gav jag ofta det förasta bröstet en gång till när hon var klar med andra bröstet. Jag behövde inte börja med ersättning, men det tog 4 veckor innan hon kom upp i födelsevikten igen.

Sen är det viktigt att du äter och dricker ordentligt, och vilar, bädda gärna ner dig större delen av ett dygn med barnet hud mot hud, med tv och tidningar etc och amma jätte mycket. Det brukar sätta fart på det effektivt. Det går att få upp produktionen i efterhand, men på måste du amma mycket oftare än idag och dra ner på tillägget för att ge utrymme för mer amning. Jag säger inte att du _måste_ göra det! All amning är bra och värdefull och om du trivs med att delamma så är det också ett bra alternativ. Men jag ger lite tips om hur du kan lyckas öka på amningen ifall du skulle orka och vilja det.

Det är klart att det var skitjobbigt att kämpa så mycket för att få igång amningen som jag gjorde med mitt första barn. Det är bara mamman själv som kan avgöra om det är värt det eller ej. Men det var bara en kort period, och efter det så gick hon upp superbra och jag kunde gå och shoppa och äta lunch medan hon sov som en stock i vagnen halva dagen. Jag behövde inte amma så ofta hela tiden utan bara som en hårdsatsning i början. Efter det kunde jag helamma 6 månader utan problem, trots att mjölken inte alls räckte de första veckorna.

• Dinosaurien

Min mjölk rann aldrig till utan sinade mer och mer. Fick ge tillägg efter två veckor. Har sedan pumpat mycket men nu i veckan la jag ner amningen helt eftersom jag nu fick pumpa i 35 minuter och massera ut en matsked ur vardera bröstet...

Jag håller tummarna för att du inte hamnar i samma sits som jag, men om barnet behöver mat...se till att det får det! Det enda jag ångrar av allt jag gjort vad gäller min amning är att min lille kille inte fick tillägg tidigare utan fick vara hungrig.

• Jogobella

Ja, det är ju faktiskt inte alla som kan få till det även trots intensivamning mm. Det är en hel del mammor här som faktiskt inte har tillräckligt med mjölk eller för näringsfattig mjölk. När jag pumpade kom det som MEST 15 ml från båda brösten med hjälp av barnmorska! Barnets välbefinnande kommer ju först och det ska inte behöva vara hungrigt och gå ned i vikt, då kan ersättning vara bra. Något att tänka på också om du inte får till det med intensivamning vilket även jag tycker att du kan försöka med först.

• libero

Jag hade också problem med amningen ibörjan och hade för lite mjölk.Gaversättning samtidigt som jag försökte amma de 4 första månaderna.Men då helt plötsligt när alla sa att jag skulle ge upp så kom det igång. Nu är min lilla tjej 9 mån och jag ammar henne fortfarnde ganska mycket. Hon äter ju givetvis vanlig mat också nu.Jag är jätteglad för att jag aldrig gav upp.

• smulan77

finns en nässpray som stimulerar utdrivningsreflexen som funkade på mig.. jag hade oxå lite mjölk i flera veckor.. intensivammade och använde sprayen.. när jag använde sprayen så rann det till fortare och det var som att det som fanns kom ut lättere.. använde den vid varje amning och efter tre veckor så hade jag rätt mängd..prata med bvc så skriver de ut den.. kan vara värt att teste..
    lycka till!!

• transfer

Jag ammade före jag gav ersättning, pumpade emellanåt och intensivammade periodvis. Jag hade nässpray som gjorde att jag kunde pumpa. Detta slit resulterade i att jag fick upp produktionen men det tog många månader innan jag kunde helamma.

Det gick lättare när jag accepterade att jag bara kunde delamma och när det gått en tid så jag fick ordning på såriga bröstvårtor osv.

Jag tyckte det var värt mödan att intesivamma månader i sträck för få det att fungera.

Hallonpajs beskrivning stämmer väl med vad jag gjorde. Bra tips - men det är du som bestämmer om du vill.

• Sanna116

Jag delammar och ger ersättning vid varje måltid till min lille son. Ersättningen växlar mellan 50 -150 ml per mål, 8 ggr om dagen. Jag ammade alla måltider under en 4 veckors-period, med lite komplettering av ersättning på kvällen, men hade en bebis som inte var heöt nöjd utan orolig och grinig. Han gick upp i vikt, så vi, och inte BVC heller, misstänkte inte att mjölken inte räckte till, men en dag bestämde jag mig för att pröva att erbjuda mer mat vid varje amning - och det var det bästa jag har gjort! Nu har jag en nöjd, pigg och glad bebis som är helt underbar. Jag fortsätter att kämpa på med att delamma och även pumpa för att öka produktionen - för jag har en dröm om att kunna amma mer än i dag. Det är värt att kämpa på, men samtidigt får man inte glömma bort att se til bebisens bästa. Jag ångrar i dag att jag inte testade att erbjuda ersättning tidigare...känner sig taskig mot mitt eget barn. Det är ju väldigt känsloladdat detta med amning, men sina egna känslor får man försöka lägga lite åt sidan och fokusera på barnets bästa.

Min mjölkproduktion ökar för var dag med detta sätt , så det funkar för mig. Lillkillen är nu snart 8 veckor och mår toppen och har blivit bebismullig! Jag har fått den sprejen som alla skriver om ovan - se til att få den utskriven, den är superbra!

Jag tycker att du ska kämpa på med amningen för att få den att fungera fullt ut! Men glöm inte barnets bästa!

• Melly

Jag fick ge ersättning till min dotter redan på BB och jag kunde inte börja helamma förrän hon var tre och en halv månad gammal. Då äntligen kunde jag sluta helt med ersättningen.

Dom råd jag har till dig är att färsöka att mata med kopp eller en liten sked istället för flaskan om det går. Ju längre man håller på och ger flaskan ju svårare kan det bli att vänja bebisen av med den. Och så kan flaskmatningen göra att bebisen suger med fel tag på bröstet och då kommer mjölken inte ut ordentligt för utdrivningen blir sämre. Och det gör att bebisen blir arg och otålig vid bröstet och så blir man stressad själv som mamma.

Jag tycker oxå att du ska be om hjälp på amningsmottagningen eller ringa amningshjälpen dom ställena räddade min amning. För jag var såååå nära att ge upp för alla sa åt mig att jag skulle acceptera att jag inte kunde amma.

Sen skrev du att du ger ersättningen var 3 timma jag tycker att du ska amma bra mycket oftare än så för var 3 timme är rätt sällan att amma om man vill få fart på mjölken. Alltså om du ger tillägget var 3 timme så kan du även amma typ varje timme om bebisen vill eller ännu oftare när den är vaken. Ju oftare du ammar ju mera mjölk blir det. Sen när mjölken rinner till mer så kan du dra ner på tillägget oxå. Så fick jag göra när jag skulle få igång det jag minskade ner på tillägget och ammade nästan jämnt och till slut så gick det.

Svar på tråden Ni som har haft lite mjölk i början, har den kommit igång senare?