Ju oftare du ammar, desto mer mjölk kommer kroppen att producera! Tänk inte på amningen som måltider, och försök inte samla ihop mera mjölk till nästa gång genom att vänta. Ju oftare du ammar, desto snabbare kommer brösten att fyllas på igen också.
För att öka på produktionen behöver du amma oftare. För mig tog det tid att få igång produktionen ordentligt, och då erbjöd jag först bröstet efter 2 timmar om hon inte sagt till ännu, förutom att jag ammade så fort hon ville suga. När det inte hade givit resultat efter en vecka så ficvk jag rådet från bvc att erbjuda bröstet efter bara en timme, fast ofta ville hon amma redan efter 40 minuter då. Efter en halvtimme har det hunnit bildas rätt mycket ny mjölk. På kvällarna gav jag ofta det förasta bröstet en gång till när hon var klar med andra bröstet. Jag behövde inte börja med ersättning, men det tog 4 veckor innan hon kom upp i födelsevikten igen.
Sen är det viktigt att du äter och dricker ordentligt, och vilar, bädda gärna ner dig större delen av ett dygn med barnet hud mot hud, med tv och tidningar etc och amma jätte mycket. Det brukar sätta fart på det effektivt. Det går att få upp produktionen i efterhand, men på måste du amma mycket oftare än idag och dra ner på tillägget för att ge utrymme för mer amning. Jag säger inte att du _måste_ göra det! All amning är bra och värdefull och om du trivs med att delamma så är det också ett bra alternativ. Men jag ger lite tips om hur du kan lyckas öka på amningen ifall du skulle orka och vilja det.
Det är klart att det var skitjobbigt att kämpa så mycket för att få igång amningen som jag gjorde med mitt första barn. Det är bara mamman själv som kan avgöra om det är värt det eller ej. Men det var bara en kort period, och efter det så gick hon upp superbra och jag kunde gå och shoppa och äta lunch medan hon sov som en stock i vagnen halva dagen. Jag behövde inte amma så ofta hela tiden utan bara som en hårdsatsning i början. Efter det kunde jag helamma 6 månader utan problem, trots att mjölken inte alls räckte de första veckorna.