• FemaleX

Headset problem - mikrofonen funkar ej

Jag har bärbar dator m högtalare men ej inbyggt mikrofon så det fick bli ett heaset. Operativsystem på dator är Windows Vista.
    När man skulle installera head-set så var det en massa krångel och det tog ett bra tag jag fick det att funja och mikrofonen funkade bra. Ringe m skype så det gick bra. Nu ikväll så funkar ej micken har startat om dator har provat skypes provtelefon och få felmedd att ljudnivån på micken är för låg.
    Har provat att gå in på kontrolpanelen och titta på mickrofonen.
    WTF? Vad mer kan man göra?
    {#lang_emotions_yell}

• Svar på tråden Headset problem - mikrofonen funkar ej
  • Silencefg

Just skype är ett program som kan skapa lite konstiga problem ibland och också ge felmeddelanden som inte stämmer. Men det finns ju saker som du kan göra för att kontrollera om mikrofonens ljud faktiskt registreras.

1. Du kan till exempel testa mikrofonen på kontrollpanelen, det borde ligga under ljud- och ljudenheter, troligtvis hittar du en flik som heter "Röst" och där kan du välja att testa maskinvaran. Testa där om du hör dig själv.

2. Starta om skype, datorn, dra in och ur sladden till mikrofonen osv är ju naturligtvis också saker du kan testa, men det förutsätter jag att du redan har gjort.

3. Du kan även se om funktionen mikrofonförstärkaren är igång (det kan i vissa fall vara en bra idé att ha den iklickad) Det gör du också under ljud-ljudenheter. Nu sitter jag vid XP men OS:en är ju uppbyggda på ungefär samma sätt så du kanske kan gissa dig till hur man gör om jag beskriver hur jag gör?

Jag går in i ljud- och ljudenheter, går in på första fliken "Volym". Väljer avancerade inställningar. Ser du mikrofonen i den listan av spalter? Gör du inte det såvälj alternativ uppe i vänstra hörnet och klicka i mikrofon i listan. Sedan bör du se den som en egen spalt. Välj avancerat-fliken under mikrofonspalten och klicka i mikrofonförstärkaren.

• Silencefg

Oj, måste tillägga. Naturligtvis måste du också kolla mikrofoninställningarna på skype, om du inte redan har gjort det. Är det ditt headset som är markerat där i listan eller kan det vara så att skype har "hoppat runt lite" på egen hand och istället valt ditt ljudkort.

Det är dom tipsen jag kan komma på såhär på rak arm...

• FemaleX

Hej tack snälla för dina tips.

Jag letar som en tok på ljud och maskinvara men jag hittar ta mig inte sjutton inspelning el röstinspelning!!!!{#lang_emotions_yell}har ingen aning om vart det ligger så att man kan testa om man kan spela in.
    Har dragit ur micken och startat om dator o mick men det hjälper föga.

• Silencefg

okej, nu har jag kollat på vista och kan guida dig lite bättre om hur du testar mikrofonen själv.

1. Gå in på kontrollpanelen (classic viev har jag som översiktsinställning där)
    2. Ljud
    2. flik inspelning (playback)
    4. högerklicka test

Svar på tråden Headset problem - mikrofonen funkar ej