• Dimisi

Ljuger ni för era barn?

Ibland är det nog lättare att "övertala" krånglande barn genom att säga något som inte är helt sant... Gör ni det?

Exempel:
    Olle vill inte ha sin mössa på sig. Du övertalar genom att säga att Spindelmannen (eller nån annan av barnets idoler) säkert skulle vilja ha en likadan mössa. Eller så försöker du få barnet att tro att mössan faktiskt ser ut som idolens mössa.

Nisse vill inte tvätta ansiktet innan ni ska hälsa på mormor. Du övertalar: "Man kan inte komma till mormor med smuts runt munnen. Då blir mormor ledsen." (Fast du vet att mormor alltid blir jätteglad av att se barnbarnen.)

Lisa vill inte borsta tänderna. Du övertalar med hjälp av tandtroll.

Det är 4 december och Maja bråkar i affären. Du får tyst på henne genom att säga att tomten inte kommer till bråkiga barn (trots att ni ger barnen julklappar varje år oavsett hur de har betett sig under året).

• Svar på tråden Ljuger ni för era barn?
  • Minxy

Japp! Det låter illa när man säger det, men jag ljuger för sonen.

"Men OJ, där är ett stort och fult tandtroll, honom måste vi borsta bort!"

Klart det inte finns något trandtroll där, men jag måste ju borsta tänderna på tokungen och då måste man lirka och locka.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Danitra
    Minxy skrev 2010-04-09 00:27:23 följande:
    Japp! Det låter illa när man säger det, men jag ljuger för sonen. "Men OJ, där är ett stort och fult tandtroll, honom måste vi borsta bort!" Klart det inte finns något trandtroll där, men jag måste ju borsta tänderna på tokungen och då måste man lirka och locka.
    Fast det finns ju beläggningar som kan orsaka karies och hål - lite svårt att förklara för ett litet barn så då kan man kalla det troll. Det är inte en lögn utan en kraftig förenkling anser jag.
  • Danitra

Jag ljuger ytterst sällan för mitt barn. Men visst kan jag hitta på fantasihistorier (som han förstår är fantasier), förenkla sanningen eller ibland undanhålla delar som jag inte anser att han är redo för eller som jag helt enkelt inte orkar förklara just då.

• Minxy
    Danitra skrev 2010-04-09 00:37:28 följande:
    Förenkla sanningen låter bättre
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Dimisi
    Danitra skrev 2010-04-09 00:37:28 följande:
    Fast det finns ju beläggningar som kan orsaka karies och hål - lite svårt att förklara för ett litet barn så då kan man kalla det troll. Det är inte en lögn utan en kraftig förenkling anser jag.
    Smuts på tänderna kan göra så att det blir hål. Funkar inte det? Jag tänker att det borde låta mer logiskt och begripligt än att det spinger runt små troll inne i munnen...
  • Danitra
    Dimisi skrev 2010-04-09 00:53:17 följande:
    Smuts på tänderna kan göra så att det blir hål. Funkar inte det? Jag tänker att det borde låta mer logiskt och begripligt än att det spinger runt små troll inne i munnen...
    Jo, vi kallar det för dumma bakterier eftersom han förstått ungefär vad bakterier är. Men saken är ju densamma - gegga som skadar tänderna.
  • Lalalong

Nä, jag försöker att i minsta möjliga mån ljuga för mina barn.
    Men jag tycker inte det är att ljuga att säga "Åh, en sån mössa skulle nog spindelmannen vilja ha". Det är en lek, en fantasi. Som dessutom underlättar att din son tar på sig mössan. Är det ljug? Jag tycker inte det i alla fall. Jag ger ibland Klaras skor namn för att det ska vara lättare för henne att ta på dem. Men upplever inte det som att jag ljuger för henne, utan att vi leker.

Tandtroll... nä, jag säger inte att det finns tandtroll men jag tycker nog att det är ett helt okej begrepp att använda sig av. Beläggningen i munnen som fräter på tänderna skulle enkelt kunna kallas för tandtroll för att det ska bli begripligt för barnen.

Men sen är du inne på bra poänger. Nä, jag skulle aldrig säga att Klara måste tvätta sig om munnen för att inte mormor ska bli ledsen om det inte är sant. Varför? Jag måste ju ha en verkligen anledning till att jag vill att hon ska tvätta munnen och då är det bättre att säga den anledningen istället. Har jag ingen anledning, utan måste ljuga ihop det där om mormor då skulle jag börja fundera på varför det i så fall är så himla viktigt att tvätta munnen!

Samma sak med bråket i affären. Jag hade sagt den verkliga anledning till att jag inte vill att hon ska bråka istället för att hitta på att tomten inte skulle komma. Det är ju bara urfånigt.

Ett ljug som man hör titt som tätt är
    "Lek inte med lampan, då kan den gå sönder". Eh... va? Varför ljuger man om en sån sak? Säg varför de inte får leka med lampan istället och hittar man ingen anledning utan måste ljuga ihop en, ja då ska man kanske fundera över varför det är så viktigt att de inte leker med lampan i så fall.

Klara 060504, Alva 100117
  • Teskedsmamman

Jag putsar sanningen kanske....

Om du inte borstar tänderna så blir det hål, det gör ont och så trillar tänderna ut... Tänderna trillar ju inte ut men i långa loppet gör de ju det...

Jag försöker så långt som möjligt hålla mig till sanningen.

Vill de inte ta på sig mössan så får de valet att ta på sig mössan eller sitta i trappen och de väljer för det mesta att ta på sig mössan

3 killar & pojke v22 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • McIris

Jag säger till min 3-åring att jag inte tål kött. Jag tänkte inte dra hela"omoraliska, dålig djurhållning aspekten" ännu

• skanka

Jag ljuger också väldigt sällan. Om hon frågar hur saker ligger till tex varför det åskar, så kan jag fråga henne vad hon tror.  men jag tycker det är fel att säga att molnen krokar. Jag vill helst höra vad hon tror och om hon sen vill ha en förklaring då berättar jag ungefär hur det går till när det åskar.

Svar på tråden Ljuger ni för era barn?