• kaffeochkaka

Vår 6månaders skriker sig ALLTID till sömns :(

Känns så ledsamt att det ska vara så. Vi försöker allt, gosa och varva ned en stund innan hon vanligtvis blir trött, ligga ner i sängen (hon sover med oss) med henne brevid sig, låta henne sitta med snutte o napp hos oss i soffan, mm men slutar alltid med att vi får vagga en skrikande bebis i famnen tills hon somnar (det brukar dock gå ganska snabbt). Även om vi bara vaggar henne som enda sömnförsök så skriker hon. Känns ledsamt, oss gör det ju inget men vill inte att hon ska behöva gråta sig till sömns jämt... Har ALDRIG hänt att hon bara somnat rakt upp och ned för att hon varit trött, utan hon verkar totalt oförmögen att somna själv.

Tror ni HON lider av detta? Om inte är det ju inget problem... Men känns fel. Vad kan vi göra? Varför tror ni att det är såhär? Övertrött? Hur förhindrar vi det med en så aktiv och pigg bebis.

• Svar på tråden Vår 6månaders skriker sig ALLTID till sömns :(
  • Flickan och kråkan

Har ni provat att låta henne åka med i sjal/bärsele under kvällen och helt enkelt bara tuppa av när hon är trött? Har två barn här som heller aldrig somnat bara rakt upp och ner i famnen stillasittande i den åldern.....om de inte ammats. Lillebror är 11 månader nu och ammas eller bärs till sömns.

• Cybele

Så jobbigt för er och för er flicka!

Jag har inte så mycket praktiskt erfarenhet själv. Brukar man inte säga att det är bra att bygga upp rutiner för sånggåendet så att barnet lär sig vad som väntar och associerar typ bad med avslappning och sömn?

Det kan kombineras med det frösöblomster skriver, med typ bad och massage först, följt av pyjamas, sista maten och till sist bärsele.

• Korken

Intressant jag tänkte jusst göra en tråd om det här för vi har exakt samma problem fast med våran 3-månaders.

Han skriker alltid innan han ska somna och kvällarna är värst. Jag vaggar och vaggar och vaggar och han skriker och ålar och har sig i famnen tills han tillslut tystnar och somnar in. Poblematiskt är också att pappa INTE får vagga på kvällarna utan det är bara jag som duger, hos pappa blir det gallskrik. Det är heller ingen rofylld vaggning utan mycket rörelse ska det vara och gärna lite ryckigt så det krävs av den vaggande att man står upp och verkligen jobbar med hela kroppen.

Han somnar aldrig heller bara i famnen utan oftast somnar han i bärsjalen alternativt i vagnen men där är det alltid ganska mycket skrik innan också.

Jag har provat att bara ligga med honom i sängen helt mörkt och tyst för att han ska somna utan att vi ska behöva vagga för det sliter ganska mycket på kroppen att vagga en 6.5 kg klump i 10-60 minuter varje kväll. Men när jag har honom brevid mig i sängen börjar han först gnälla och sedan mer och mer och tillslut gallskriker han.

Nu är han ju bara 3 månader men jag skulle gärna bryta det här redan nu och hjälpa honom att somna lite mer rofyllt och utan att jag behöver vagga honom med hela min kropp. Alla råd om hur man t.ex kan lära sin son att somna i sängen med mamma eller pappa brevid mottages.

• Cybele

Förresten det jag också skulle skriva var att försök tänka på att det hon lär sig är att när hon är ledsen så finns hennes mamma och pappa med henne som lyssnar, kramar och tröstar henne.

• kaffeochkaka

tack för era genomtänka bra svar!! Detta med rutiner ska jag verkligen försöka få in, som det är nu låter vi henne vara vaken tills vi märker att hon blir trött, det kan alltså variera klockmässigt från kväll till kväll. Vill gärna ha rutiner dock så ska försöka! Kanske några veckors tragglande lär henne att somna vid en viss tid?

Hon tycker inte om massage, och att bli killad på ryggen, har försökt då jag tycker att det vore ett underbart sätt för henne att komma till ro, men tror hon är kittlig?

Det där med att hon lär sig att mamma och pappa finns för henne.  är ju helt sant, blev glad av att läsa det då jag itne tänkt så! Har bara tänkt att det måste vara så ledsamt för henne att skrika sig till sömns jämt :(

• Ilsa

Min dotter gjorde exakt likadant när hon var i den åldern. Vi stod upp och gungade henne i famnen till musik, hon skrek och sen somnade hon. Tror precis som Försomblomster skrev att det som funkade bäst för oss var att ha henne i bärsjal en längre stund innan och sen somnade hon där. Då grät hon sällan. Men vi ville gärna kunna lägga ner henne efteråt och då vaknade hon oftast, därför gjorde vi sällan så. Förstod aldrig varför hon var så ledsen innan, men det kan mkt väl ha varit så att hon varit övertrött. Hur som helst försökte jag alltid tänka att det viktigaste var iaf att hon inte behövde vara ledsen ensam och att vi vi höll henne och tröstade henne så gott vi kunde. Detta var bara en period, och gick över av sig själv till slut.

Svar på tråden Vår 6månaders skriker sig ALLTID till sömns :(