• Fru Majsan

Vad har ni i skötväskan?

...är bara lite nyfiken eftersom jag som bor i en liten stad knappt har använt vår än, åtminstone inte för barnvagnspromenader i stan. Det blir liksom lättare att gå hem och byta blöja om det skulle behövas. Dessutom är väskan väldigt stor för saker som ett par blöjor, några våtservetter och nån spyhandduk. Det kan man lika gärna lägga i liften.

Min fråga är alltså - vad har ni andra i era skötväskor?

• Svar på tråden Vad har ni i skötväskan?
  • tinna

Blöjor, våtservetter, handduk, extra kläder, en burk kex för krissituationer, hundbajspåsar att lägga äckliga blöjor i och för det mesta även kameran eftersom man aldrig vet n är det kommer ett tillfälle för fotografering. Nån extra nappbrukar vi också ha, det är ju lätt hänt att den första blir liggande på golvet på HM eller så....

• Mandy

Upplever inte heller att jag har så mycket användning för min. Byter väldigt sällan när jag är ute. Hos kompisar men en blöja och våtservetter kan jag ha i handväskan. Lite mellanmål, typ fruktpuréburk eller frukt och det tar heller inte stor plats. Nåt ombyte nån gång .
    Jag köpte en liten ryggsäcksvariant men tycker att jag lätt hade kunnat köpa en billigare vanlig väska.

• Emsingen

Jag har som dem ovan samt mina "handväsk-grejer", nycklar plånbok ev lite smink (till mig alltså etc.

• Elinmamma

Första halvåret hade jag våran skötväska som handväska plus allt annat! ;) Men vi bor en bit ut på landet så när vi åker någonstans så tar det lite tid innan vi kommer hem. Så i skötväskan har vi blöjor, våtservetter, lite hushållspapper, handuk att ligga på medans man byter, reserv kläder, ersättning när hon åt det, numera alltid en burk mat plus en festis så man kan ge henne något att dricka, känns speciellt viktigt nu på sommaren. Lite leksaker som kan roa en liten stund, extra napp. Om vi sen åker till kompisar på kvällen så är det välling och pyjamas oxå. Reserv kläder har varit suveränt och har blivit utlånade till andra barn oxå! ;)

• Upptagen

Oj, jag tycker jag proppar min skötväska full!

Har blöjor (ganska många, för säkerhets skull), våtservetter (resepack), ombyte till Heira, skötbädden som hör till väskan, en handduk att lägga på bädden, regnskydd till vagnen (går inte att hänga fast på vagnen tyvärr), myggnät, extranapp, ibland en tunn extra filt att lägga över henne när jag ammar, plastpåsar att lägga bajsiga blöjor i och sen mina egna saker som plånbok, nycklar, mobil m.m.

• Kaninmamma

I skötväskan: 5 st. blöjor, en extra napp, en filt, 3 haklappar, 3 spytrasor, extra ombyte, våtservetter, salva till rumpan och amningsnappen, liten nappflaska med vatten, hans docka och favoritleksaken. Och min plånbok, nycklar och digitalkameran.

Under vagnen: regnskydd, myggnät, paraply (till mig) och skötbädden.

• Villebusen

Jag har
    blöjor, våtservetter ngr hundbajspåsar och en liten tub med salva i en särskilt necessär (nasse =) den är då väldigt lätt att ta med sig bara den om man ska på kortare turer. Sedan har jag extra kläder. Flaska med vatten. En tetra med välling och en frutti och en sked. Lite torktrasor, haklappar (de dreglar MYCKET när de håller på att få tänder och vill gnaga på ALLT) Leksaker, regnskydd, insektsnät, napplaska till vällingen. Förrut så hade jag alltid en extra tshirt till mig (utifall hon spydde på mig). Skötbädd och en liten handduk.

• Sofie

Oj, jag släpar med mig en massa saker !
    Detta finns i vår skötväska:
    -blöjor
    -våtservetter
    -liten termos med vatten till ersättningen
    -vällingdoserare med ersättningspulver i
    -nappflaska (antalet beror på hur länge vi ska vara borta, eller var - om det finns möjlighet att diska)
    -extra nappar i en nappburk, utöver den som hänger i napphållaren
    -extra ombyte
    -ska det intas lunch medföljer även en burk babymat, sked, skål, haklapp (ibland även pipmugg)
    -IKEAs tvättservetter
    -näsdukar (litet paket)
    -skötbädd + ev handduk
    -plastpåsar för blöjor
    -liten necessär med babysalvor m.m (den man får i babybagen på bb)
    Utöver detta tillkommer mina egna saker: mobil, nycklar, plånbok

Eftersom skötväskan inte rymmer mer köpte jag en nätkasse att hänga på vagnen. Den innehåller oftast 2 st filtar + en massa leksaker. Samt eventuellt en tröja till mig, ifall den jag har på mig blir nedspydd..

• Elut

Jag har aldrig varit så mycket för skötväskor, tycker mest att de tar mycket plats.
    Brukar stoppa ner någon extra blöja och våtservetter i min väska/handväska. Näsdroppar, koksalt, alvedon mm. har jag alltid med mig. Endast om jag blir borta långa stunder tar jag med skötväskan.

Ofta har jag inte vagnen med mig, tycker att det är smidigare att bära i bärselen.

Funkar bra för mig......

• skidan

Som Sofie, jag släpar mycket.

*Nappflaskor
    *Termos (liten fin blå sak som rymmer en 250ml)
    *Liten burk med ersättning, doserare
    *tetra med ersättning
    *Reservnapp ink hållare
    *haklappar, kräkshandduk, IKEAs tvättlappar
    *Reseförpackning med skedar, gaffel mm
    *Ev, en frutti el burkmat
    *Pappersnäsdukar
    *Resepack våtervetter
    *Blöjor
    *Plånbok, mobil, filofax, nycklar, kamera mm till mig.

Något jag aldrig tar med mig är reservkläder. Det beror på att hon bara har bajsat igenom 2g totalt sett på 7mån. Hon har oftast så många lager med haklappar att jag inte behöver byta tröja. Om vi ska bort på kvällen tar jag så klart med pjamas.

Ju större väska desto mer kan man kläma ner. Jag har en sådan där hård babybjörnväska, det är min nya handväska Har just kompletterat med ryggsäcken också. Funkade jättebra på flyget.

Svar på tråden Vad har ni i skötväskan?