• tvålochvatten

Flytta till Östersund?

Hej , jag och min man funderar på att flytta till Frösön/östersund från Gbg området, vi älskar vinter sporter. Har barn i 4 1/2 samt 6 års åldern. Finns det ngn som bor där eller har erfarenhet och kan tala om om det finns mkt barn i dessa åldrarna. Om skolorna är bra samt om jämtälnningar är trevliga 

Tack på förhand
  • Svar på tråden Flytta till Östersund?
  • Stårschan

Avis! Skulle gärna flytta tillbaka till Östersund om det inte var för att vi trivs så bra med jobben här. Det är en underbar stad att leva i. Människovänlig. Men vilken märklig fråga om barnen. Det är ju en stad du pratar om - inte en byhåla med 15 hus... Nog finns det ungar så att det räcker till!

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • La Lola

Såklart är vi trevliga!

ska ni bo i en by eller?
    Eftersom du undrar om det finns många barn i en viss ålder?

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • tvålochvatten

Ha ha... Nä det var inte så jag menade, jag tror nog att det hela ligger i att valet om att flytta ligger hos mig och min man för att vi vill leva med intressen och det gör vi inte som vi gör idag även om vi trivs idag. Så jag oroar mig nog mer för om barnen kommer att trivas och närheten till kompisar, frösön är inte så stort även om östersund är en stad och skolorna på frösön är väl anpassade efter ön. Men såklart kommer ju idrotten in och skapar vänner men man vill att barnen ska trivas direkt..

• La Lola

Med tanke på att det byggs fler o fler avdelningar o nya förskolor för att få plats med alla ungar så är nog skolorna rätt fulla oxå.

På Frösön tex funderar man på att bygga en till förskola, undrar om det var 5 avdelningar eller nåt sånt.

• La Lola

Vi bor 1½ mil utanför Östersund o även här är det fullt på förskolor o många barn i skolorna.

• Stårschan

Stora delar av Frösön är ju bara som en fortsättning av staden. Nu är det ju ett tag sedan jag bodde i stan, men åtminstone då så funkade lokaltrafiken väldigt bra, det finns ett suveränt nät av cykelleder.

Det är nog svårt att få barn att trivas från dag 1 om de trivs där de bor nu. Men de är ju så pass små att de nog byter dialekt ganska snabbt så att de bättre smälter in. Överlag finns det en friluftsanda i Östersund som inte är så vanlig på andra orter där jag har bott. Fina vinterdagar kryllar det av folk ute på promenader, långfärdsskridsko eller skidturer.

Bostäderna är i och för sig sanslöst dyra, men det är kanske inte något problem om man har något att sälja i Göteborg?

• tvålochvatten

Det låter ju toppen! 

Tack för svar!
  • Bedhead

Jag är uppvuxen i Östersund och det var perfekt. Tillräckligt litet för att kännas gamska tryggt och tillräckligt stort för att vara ganska spännande.

• FamilyFamily
    tvålochvatten skrev 2010-04-09 10:33:31 följande:
    Hej , jag och min man funderar på att flytta till Frösön/östersund från Gbg området, vi älskar vinter sporter. Har barn i 4 1/2 samt 6 års åldern. Finns det ngn som bor där eller har erfarenhet och kan tala om om det finns mkt barn i dessa åldrarna. Om skolorna är bra samt om jämtälnningar är trevliga  Tack på förhand
    jag är född o uppvuxen utanför östersund. Bor sedan 12 år i göteborg dock.
  • tvålochvatten
    FamilyFamily skrev 2010-04-09 11:26:32 följande:
    Förutsätter att du trivs här, men finns det ngt du saknar med Östersund? 
  • FamilyFamily
    tvålochvatten skrev 2010-04-09 11:35:52 följande:
    Förutsätter att du trivs här, men finns det ngt du saknar med Östersund? 
    Min familj är nog det enda jag saknar
  • La Lola
    FamilyFamily skrev 2010-04-09 11:26:32 följande:
    Jag stod ut i 1½ år i Göteborg.
    Sen flyttade jag hem igen o jag kommer aldrig att flytta härifrån!
  • tvålochvatten

Ja allt är ju så individuellt och vad man tycker om. Det finns verkligen inget rätt eller fel. Min Man är i från Norr norra sverige så han och har åkt mkt skidor, hockey på fritiden  (även jag älskar skidåkning och skridskoåkning även om jag är mindre bra på det). Men det finns inte i den utsträckningen vi önskar här nere. I år har vi haft vinter men Östersund verkar ha allt det vi söker, utan våra vänner;( men med lite glatt humör skaffar man sig kanske nya.... Men det är inte ett beslut som tas över en dag precis....

• La Lola
    tvålochvatten skrev 2010-04-09 16:45:04 följande:
    Ja allt är ju så individuellt och vad man tycker om. Det finns verkligen inget rätt eller fel. Min Man är i från Norr norra sverige så han och har åkt mkt skidor, hockey på fritiden  (även jag älskar skidåkning och skridskoåkning även om jag är mindre bra på det). Men det finns inte i den utsträckningen vi önskar här nere. I år har vi haft vinter men Östersund verkar ha allt det vi söker, utan våra vänner;( men med lite glatt humör skaffar man sig kanske nya.... Men det är inte ett beslut som tas över en dag precis....
    O jag som bott här hela mitt liv (förutom 1½ år då) hatar allt som har med vintern att göra.
  • Stårschan
    La Lola skrev 2010-04-09 16:47:17 följande:
    O jag som bott här hela mitt liv (förutom 1½ år då) hatar allt som har med vintern att göra.
    Men det är väl ändå bättre med snö än med regn och råkyla? Eller?
  • La Lola
    Stårschan skrev 2010-04-09 16:49:02 följande:
    Men det är väl ändå bättre med snö än med regn och råkyla? Eller?
    Jag hajade aldrig där med råkyla när jag bodde i Göteborg (kände inget speciellt)......så jag vet inte?

Dessutom bodde vi där när hela stan snöade över o inget fungerade....så inte ens snön slapp vi helt!
  • Stårschan
    La Lola skrev 2010-04-09 16:50:44 följande:
    Jag hajade aldrig där med råkyla när jag bodde i Göteborg (kände inget speciellt)......så jag vet inte? Dessutom bodde vi där när hela stan snöade över o inget fungerade....så inte ens snön slapp vi helt!
    Åhå... Jag bodde några år i Kongl. Hufvudstaden, och jag har aldrig frusit så mycket som jag gjorde under vintrarna där! Fukten och blåsten och det förb. regnet tränger ju igenom märg och ben!
  • La Lola
    Stårschan skrev 2010-04-09 16:54:07 följande:
    Åhå... Jag bodde några år i Kongl. Hufvudstaden, och jag har aldrig frusit så mycket som jag gjorde under vintrarna där! Fukten och blåsten och det förb. regnet tränger ju igenom märg och ben!
    Jasså...jag bar inte ens vinterkläder i Götet. Inte ens när jag jobbade på förskola (räckte med vinddress).
  • tvålochvatten

Ja Jag tänker inte sitta och försvara göteborg/shlm för det är blötare här men när det är snö och torrt då är det vackert underbart;) När det hu har hänt men somrarna här är fantastiska. Måste passa på att fråga: hur är det med myggen i östersund..?

• La Lola
    tvålochvatten skrev 2010-04-09 16:59:53 följande:
    Ja Jag tänker inte sitta och försvara göteborg/shlm för det är blötare här men när det är snö och torrt då är det vackert underbart;) När det hu har hänt men somrarna här är fantastiska. Måste passa på att fråga: hur är det med myggen i östersund..?
    Jag tycker det är lite mygg.... (beror såklart på var exakt man bor) men rent allmänt så känns det som lite av den varan.
Svar på tråden Flytta till Östersund?