• smilez

Pälsvård hur? Päls som strävhårig tax typ...

Vi har en blandrashund och hennes päls är jämförbar med en strävhårig tax. På ryggen är håret lite längre och just nu ser det ganska ovårdat ut... hur gör man med detta? Våra andra hundar är långhåriga så dom har jag bra koll på men hur är det med borstar och liknande till korthåriga hundar? Någon mer bra erfarenheter som vill dela med sej?

• Svar på tråden Pälsvård hur? Päls som strävhårig tax typ...
  • Gravid2010

tja.... strävhåriga taxar rycker man ju... Men det är kanske inget som funkar med er?

• smilez
    Gravid2010 skrev 2010-04-09 11:05:51 följande:
    tja.... strävhåriga taxar rycker man ju... Men det är kanske inget som funkar med er?
    Jag vet inte... Hur lär man sej att rycka en hund? Nu låter jag som en total idiot men jag har inte behövt göra något alls åt hennes päls innan...
  • Gravid2010
    smilez skrev 2010-04-09 11:26:54 följande:
    Jag vet inte... Hur lär man sej att rycka en hund? Nu låter jag som en total idiot men jag har inte behövt göra något alls åt hennes päls innan...
    Det är ganska svårt att göra så att det känns bra för hunden.. (det kan göra ont om man gör fel..)

Jag skulle lämna in hunden på trimning om jag vore dig! De vet vad som kan göras med just din hund..
  • smilez
    Gravid2010 skrev 2010-04-09 11:44:37 följande:
    Det är ganska svårt att göra så att det känns bra för hunden.. (det kan göra ont om man gör fel..) Jag skulle lämna in hunden på trimning om jag vore dig! De vet vad som kan göras med just din hund..
    Då får jag nog be någon bekant om inte annat, får nog tyvärr åka en ganska lång bit om jag vill kunna lämna in hunden på trimning...
  • Gravid2010
    smilez skrev 2010-04-09 11:47:34 följande:
    Då får jag nog be någon bekant om inte annat, får nog tyvärr åka en ganska lång bit om jag vill kunna lämna in hunden på trimning...
    Kanske du har någon i närheten med strävhårig som har kniv och rycker själv?
  • smilez
    Gravid2010 skrev 2010-04-09 11:53:35 följande:
    Kanske du har någon i närheten med strävhårig som har kniv och rycker själv?
    Yes! Så jag får be dom. Dom har iofs ingen strävhårig hund men har haft förut.. jag får höra mej för helt enkelt..
  • dezibel

Dom flesta strävhåriga raser är trimhundar, dvs man rycker bort döda hår med fingrarna eller med trimkniv.
    Det är inte svårt alls men är du helt ovan så gå en kurs eller låt nån trimkunnig visa dig.

Svar på tråden Pälsvård hur? Päls som strävhårig tax typ...