• emelilla

Blödning innan förlossning?

Är det någon som har erfarenhet av blödningar?

Jag väntar mitt första barn och är i v. 36+0.

Jag har småblödit lite nu i några dagar. Ytterst lite dock. Var hos min BM i tisdags, dagen efter att första blödningen kom, och hon trodde inte att det var någonting att oroa sig för utan att det antagligen var blodkärl som spricker för att livmoderhalsen håller på att vidga sig (vilket enligt henne dock inte behöver betyda att det är på gång)

MEN nu så är det fredag, det har alltså gått 5 dagar med blödningar, och jag blöder lite mer nu än tidigare (även om det fortfarande är ytterst lite) och jag har börjat få ont (det liksom hugger till och pressar på neråt)

Min fråga är; Har någon haft liknande och har det för er betytt att förlossningen varit på gång? Ska jag åka in och be om en undersökning kanske?

Jag har varit sjukskriven i två månader pga kraftiga sammandragningar och hotande förtidsbörd.

Kramar!

• Svar på tråden Blödning innan förlossning?
  • Mammi1982

Ja tycker du ska ringa eler åka in på en kontroll!
    Lycka till berätta gärna vad som händer :)

• emelilla

Jag avvaktar ett litet tag till och ser hur det utvecklar sig. Är bara så less på att hålla på och ringa/åka till förlossningen jämt. Det har varit några turer pga alla sammandragningar.

Någon annan som haft blödningar såhär nära BF?

• Birka Blårök

Hej! Jag fick blödningar samma dag som förlossningen startade i samband när vattnet gick,  alltså inte så utdraget som du har haft det. Det gick inte bra! för förmodligen lossnade eller så blev det nåt snitt i moderkakan. Min dotter dog av syrebrist pga av blödningarna i moderkakan under förlossningen. Det blödde som vid mens typ.
    Vill bara poängtera att det här hände på förlossningsadagen och absolut inte behöver vara samma. Men jag tycker att du ska kolla upp det en gång extra om det är så att det börjar blöda mer. 
    Kram K

• Nilou

Hej hej, jag fick en blödning samma dag som jag hade bf,sen kom det lite blod varje dag framtill att bebisen kom tre dagar senare.

Men kolla upp det,lika bra att vara på den säkra sidan!

Lycka till :)

• emelilla

Okej, blöder inte alls så mycket som vid mens men nu blev jag plötsligt lite orolig. Ringer in imorgon och ber att få komma på kontroll tror jag. Tack för era svar!

• Lady Namárië

Jag tycker att du bör ringa förlossningen för rådgivning. Jag var också sjukskriven för kraftiga sammandragningar när jag väntade första barnet, och fick komma till förlossningen för koll vid en liten blödning i v 36+3. De tittade, sade att det förmodligen inte skulle hända någpt med att jag fick stanna kvar för observation. 12 timmar senare var förlossningen över och bebisen ute.

So say we all
  • Pishi

Av det jag hört är det väldigt viktigt att höra av sig till förlossningen om man får blödning i de sista veckorna, även om det är lite. De på förlossningen var väldigt noga att poängtera det förra gången jag var gravid. Det kan vara inget viktigt men de vill hålla koll på det. De gör UL och kontrollerar att allt är i sin ordning. Det kan hända att du blir inlagd för observation också.

Om jag hade varit du hade jag ringt direkt. Det är förmodligen som din BM sagt men man vet inte med säkerhet innan man kollat det.

Lycka till!

• emelilla

Tack för alla svar hörrni! jag ringde in till förlossningen i fredags kväll/natt strax efter kl. tolv och de ville ha in mig för kontroll på en gång, trots oregelbundna sammandragningar och att blödningarna varit små.

När jag väl kom in så kom dock sammandragningarna igång ganska rejält och när läkaren undersökte mig så började jag blöda massor, så jag blev kvar på förlossningen över natten och läkaren poängterade att jag verkligen borde ringt in tidigare och kritiserade min BM's uttalande om att det inte var någon fara. De skrev in mig och jag fick ligga kvar för observation. 

Efter natten hade jag öppnat mig 1 cm och tappen hade förkortats till 2 cm. De flyttade mig till antenatalavdelningen och jag fick spendera ytterliggare en natt för observation. Jag slutade dock blöda, sammandragningarna lugnade sig och jag hade inte öppnat mig mer så jag fick åka hem och vila. De kunde inte sätta fingret på varför jag blödit utan misstänkte att det var ifrån sidan av moderkakan men i och med att det slutade och inte påverkat barnet på något sätt så fick jag åka hem.

Jag delar med mig av det här av anledningen att jag inte vill att någon annan ska gå runt och blöda i flera dagar i tron att det inte är någon fara. Läkaren var mycket tydlig med detta. Om du blöder, ring och be att få komma på kontroll!!

Kram!

• Lady Namárië
    emelilla skrev 2010-04-12 11:25:44 följande:
    Tack för alla svar hörrni! jag ringde in till förlossningen i fredags kväll/natt strax efter kl. tolv och de ville ha in mig för kontroll på en gång, trots oregelbundna sammandragningar och att blödningarna varit små. När jag väl kom in så kom dock sammandragningarna igång ganska rejält och när läkaren undersökte mig så började jag blöda massor, så jag blev kvar på förlossningen över natten och läkaren poängterade att jag verkligen borde ringt in tidigare och kritiserade min BM's uttalande om att det inte var någon fara. De skrev in mig och jag fick ligga kvar för observation.  Efter natten hade jag öppnat mig 1 cm och tappen hade förkortats till 2 cm. De flyttade mig till antenatalavdelningen och jag fick spendera ytterliggare en natt för observation. Jag slutade dock blöda, sammandragningarna lugnade sig och jag hade inte öppnat mig mer så jag fick åka hem och vila. De kunde inte sätta fingret på varför jag blödit utan misstänkte att det var ifrån sidan av moderkakan men i och med att det slutade och inte påverkat barnet på något sätt så fick jag åka hem. Jag delar med mig av det här av anledningen att jag inte vill att någon annan ska gå runt och blöda i flera dagar i tron att det inte är någon fara. Läkaren var mycket tydlig med detta. Om du blöder, ring och be att få komma på kontroll!! Kram!
    Vad bra att du ringde in!
    So say we all
  • Pishi

Vad bra att du hörde av dig! Skönt att allting är bra nu.
    Jag var rätt så säker på att de vill att man ringer direkt när man blöder så sent i graviditeten.

• Dossen

Menade doktorn att man ska ringa alt åka in oavsett vilken v? Eller gäller det främst de sista veckorna?
    Jag är i v 33 och fann nyss rosaliknande på toapappret, känns så trist o ledsamt....
    ;(

• Augusta08

Jag är i v 38+5 och fick igår em också en liten rosafärgad strimma i trosorna. Antog att det var en teckenblödning och trodde nog det skulle sätta igång i natt. Men inget har hänt ännu... Var inte orolig eftersom det var så himla lite och jag har inte sett till något mer, men borde jag alltså kanske ringa förlossingen i alla fall..? Har tid hos BM i morgon fm så jag hade tänkt nämna det för henne då. Men det kanske ska kollas upp tidigare..? Blev genast lite orolig nu...

• Mammi1982
    emelilla skrev 2010-04-12 11:25:44 följande:
    Tack för alla svar hörrni! jag ringde in till förlossningen i fredags kväll/natt strax efter kl. tolv och de ville ha in mig för kontroll på en gång, trots oregelbundna sammandragningar och att blödningarna varit små. När jag väl kom in så kom dock sammandragningarna igång ganska rejält och när läkaren undersökte mig så började jag blöda massor, så jag blev kvar på förlossningen över natten och läkaren poängterade att jag verkligen borde ringt in tidigare och kritiserade min BM's uttalande om att det inte var någon fara. De skrev in mig och jag fick ligga kvar för observation. Efter natten hade jag öppnat mig 1 cm och tappen hade förkortats till 2 cm. De flyttade mig till antenatalavdelningen och jag fick spendera ytterliggare en natt för observation. Jag slutade dock blöda, sammandragningarna lugnade sig och jag hade inte öppnat mig mer så jag fick åka hem och vila. De kunde inte sätta fingret på varför jag blödit utan misstänkte att det var ifrån sidan av moderkakan men i och med att det slutade och inte påverkat barnet på något sätt så fick jag åka hem.Jag delar med mig av det här av anledningen att jag inte vill att någon annan ska gå runt och blöda i flera dagar i tron att det inte är någon fara. Läkaren var mycket tydlig med detta. Om du blöder, ring och be att få komma på kontroll!!Kram!
    Va bra att du kollade upp de :)
    Lycka till me allt!
  • emelilla
    Dossen skrev 2010-04-22 18:51:53 följande:
    Menade doktorn att man ska ringa alt åka in oavsett vilken v? Eller gäller det främst de sista veckorna?Jag är i v 33 och fann nyss rosaliknande på toapappret, känns så trist o ledsamt....;(
    Om jag var du skulle jag absolut ringa. Det kan mycket väl bara vara en så kallad teckenblödning men det finns alltid en risk att det är ifrån moderkakan det blöder. Om du är orolig tycker jag du ska be att få komma på kontroll.

Eftersom att jag slutat blöda har man uteslutit att det skulle vara ifrån moderkakan utan de tror att det var en väldigt kraftig teckenblödning och att jag har känsliga ytliga blodkärl som sprack i och med att jag öppnade mig lite.
    Augusta08 skrev 2010-04-22 21:14:43 följande:
    Jag är i v 38+5 och fick igår em också en liten rosafärgad strimma i trosorna. Antog att det var en teckenblödning och trodde nog det skulle sätta igång i natt. Men inget har hänt ännu... Var inte orolig eftersom det var så himla lite och jag har inte sett till något mer, men borde jag alltså kanske ringa förlossingen i alla fall..? Har tid hos BM i morgon fm så jag hade tänkt nämna det för henne då. Men det kanske ska kollas upp tidigare..? Blev genast lite orolig nu...
    Det är förhoppningsvis en teckenblödning då, kanske något på gång :) Berätta gärna hur det gick!
  • Augusta08
    emelilla skrev 2010-04-23 10:42:21 följande:
     Det är förhoppningsvis en teckenblödning då, kanske något på gång :) Berätta gärna hur det gick!
    Inget har hänt än tyvärr.. Var hos BM idag och hon sa att det förmodligen berodde på att livmoderhalsen håller på att utplånas och öppnas, som jag också misstänkte. Bebsien verkar må bra där inne och sparkar för fullt. Men om det skulle blöda igen utan att jag får värkar så ska jag ringa förlossningen.
    Men vad jag läst mig till "ska" teckenblödning följas av värkar hyfsat snart, eftersom det är ett tecken på att det börjar öppnas mm. Nu har det gått exakt två dygn och inget spår av värkar, mer än sammandragningar (som inte gör ont, bara trycker på neråt). Jag är bara lite rädd att OM det nu håller på att öppna sig så kanske det sätter igång pang bom helt plötsligt!? Vi har en son på 1½ så vi måste ringa hit barnvakt först och så har vi 45 min till sjukhuset, så det kanske blir bråttom då... {#lang_emotions_surprised} Förra förlossningen gick rätt så fort så sannolikheten är ju stor att den här kommer gå ännu fortare.. Inte så sugen på hemmaförlossning..!{#lang_emotions_tongue_out}
  • Mandelbiskvi

Hej på er i tråden! Är det någon som vill berätta för mig hur det gick?

Jag har, så här 3 år senare, precis fått en liten nätt blödning i trosan efter att de känt på magen på mvc, och jag bara gick och kissade. Jag nöjde mig inte med de lugnande orden från mvc.bm utan ringde BB som jag sedan besökte pga blödning & mensvärksliknande smärta, om än diskret.

Allt så finemang ut, CTG visade bra hjärtljud hos liten, som nu lösgjorts sig och ligger rörlig (!!) fast jag passerade Bf igår. Inte öppen mer än för 1 v sedan (ynka 1,5 cm) och inga värkar att skriva hem om. =(

Men jag vågade inte bara gå hem och släppa det, än om det var falsklarm för mig. Så även att kollen inte visade något kändes det tryggt att de kolalde av ordentligt. Hon kollade även med läkare och annan b, och visade CTG och diskuterade.

Man skulle ju alltid ångra sig om det olyckliga hände, som jag med sorg läste om hände för Birka Blårök. Verkligen hemskt och sorgligt. Jag undrar hur du har det idag...men hoppas att det är bra, på något sätt, trots den sorgliga förlusten =(( Skickar en stor kram till dig.

Ni som har erfarenheter om blödning och hur det gick, typ om det var fl på gång eller bara en blödning och sedan kom starten långt senare: Berätta gärna!
    Jag är på mitt 3:e barn (som bökar i magen för fullt) och är märkligt nog osäkrare än någonsin. Vad händer? När kommer det hända? Kommer det någonsin komma en bebis? Hur ska jag veta. Osv...

Svar på tråden Blödning innan förlossning?