• Lioness

Avgjutning med trolldeg, hur tydligt blir det?

Jag har köpt hem gips och tänkte göra lite avgjutningar på min dotters händer å fötter men undrar nu lite över trolldeg.

Några frågor:

- Blir degen korning pga saltet?

- Hur tydligt och detaljerat avtryck blir det? Vill gärna ha så detaljerat som möjligt!

- Deg som fastnar på gipset är det bäst att skölja bort eller putsa bort det?

- Går det att måla gipset, viken sorts färg?

Har ni bilder så skulle det vara jättekul att få titta o få inspiration!

Tack på förhand, Lioness

• Svar på tråden Avgjutning med trolldeg, hur tydligt blir det?
  • mumlan1

Titta in hos mig. jag handlade ett kit hos panduro. Gjort av rolldeg och gips. jag har inte målat gipset.
    Trevlig söndag...

• Lioness

Mumlan - jättefint! Jag funderar på att göra lite prov så får jag se om det blir nåt bra, tänkte göra och ge bort i julklapp!

Lioness

• TeSSaN79

Jag har gjort avtryck av min sons fötter i trolldeg och sen gips.
    Se bild i mitt bildgalleri.

• gia

Tvätta av trolldegen när gipset stelnat efdter ca 10 minuter! Tvättar av det med hjälp av dina händer under rinnande vatten! Får du inte bort all deg möglar den under torkprocessen! Men möglet går att tvätta bort senare! Gör du en stor gipsavgjutning: typ ett stort pepparkakshjärta med hand och fotavtryck i tar det ca en vecka för den att torka, sen kan du måla eller lacka den!

Målar eller lackar man inte avtrycket så blir det grått efter ett tag pga dammet och den blir gråare när du försöker torka bort dammet! Jag anväder hobbyfärg blank vit! Blir jättefint när det glänser lite!

Avtrycken blir jättetydliga och fina...ar tyvärr inga bilder på dem men har gjort några stycken med gott resultat!

Ett tips till är att du lägger en handduk mellan degen och kaveln när du kavlar degen så får du en räfflig bakgrund till avtrycket!

Jag använder inte trolldeg utan playdoo istället...tycker bättre om playdoo!

Har du fler frågor så skriv gärna till mig!
    Lycka till!

• Lioness

Tessan - jättefint, hur fick du till kanten/ramen?

Gia - köper du playdo eller gör du egen? Jag har sett recept här på familjeliv, är det något bra? Hur lång tid tar det för gipset att stelna? 10 min låter kort, man förstör inte avtrycket då?

Oj, många frågor... *ler*

Tack för alla svar, Lioness

• Majsan71

Playdolera är lätt att göra själv och roligt för barnen att leka med. Jag kan tipsa med ett recept som fungerar bra

5 dl vetemjöl
    2 dl salt
    1 msk citronsyra
    2 msk olja
    5 dl kokande vatten med några droppar karamellfärg

Blanda allt och knåda ihop till en deg. Använd gummihandskar för det blir väldigt varmt.
    Förvara degen lufttätt.

• Majsan71

Det vågar jag inte säga. Har aldrig testat själv men egentligen borde det ju gå för själva degen blir ju ganska mjuk och liksom elastisk så fort man börjar knåda. Nä, jag ska inte råda dig till något egentligen, vill ju inte ha en kraschad matberedare på mitt samvete

• Lioness

Citronsyra... det kan man köpa i vanlig affär va? Hur viktigt är det?

• Majsan71

Japp, citronsyra finns i kryddhyllan. Jag tror att man ska ha det för att degen ska hålla lite längre.

• Lioness

okej!

En sista fråga... *ler*

Kan man återanvända den degen man gjutit i eller slänger man den och gör en ny?

Lioness

• Cia o krabaten

Lioness: Jag har provat både trolldeg och Playdough, Tyckte playdough var lättare att jobba med. Smidigare liksom.
    Gjorde med trolldeg när hon var nyfödd och det var supersvårt för den är lite hård liksom. Resultatet blev liknande med båda.

Ett tips:
    Gör en platta av degen du väljer och tryck foten eller handen i den, sen gör du en "orm" av deg som du llägger längs kanten som väggar liksom och så fyller du på med gips. Jag gjorde som det stod på ett kit från panduro och tog en plastburk typ Big Pack låda och lade degen i botten. Det var jättesvårt att få ut det utan att spräcka gipset.

• Vombell

Man kan också ta ett jättestor pepparkaksmått av ett hjärta och knöla i degen i och sedan hälla i gipset. Blir fint!

• TeSSaN79

formen gjorde vi av en gammal bunke som vi skar av botten på sen kavlade vi ut trolldegen på en skärbräda, gjorde avtrycken och satt sen över bunken och hällde sen i gipset, sen var det bara att låta det stelna

Svar på tråden Avgjutning med trolldeg, hur tydligt blir det?