• AngelEye

vill öppna hund/kattpensionat. Hur går jag till väga?

Jag och en väninna vill öppna ett hund- och kattpensionat. Hur går vi till väga och vad ska vi tänka på ? Måste vi gå några kurser inom djurhantering? Inom företagsekonomi? Hur många djur får vistas i samma utrymme och hur stora måste utrymmena vara osv?

Alla ni som vet och kan, ge era tips och råd!

Jag har enbart egen erfarenhet av hundar och katter. Har under min uppväxt haft 2 hundar , tränat dom på lydnadskurser osv. Detta dock när jag var liten. Jag är nu 21 år. 
    Har även haft minst 10-12 katter under mitt liv och har just nu en jättefin blandras som jag älskar otroligt mycket. Så just katter har jag mest erfarenhet utav.

Min väninna har jobbat som djurskötare på en hönsgård i 2 år, så hon har iallafall viss djurskötarkunskap. Hennes kollegor tar med sina hundar till jobbet också då dom har en hundgård där, så dom hjälps åt med varandras hundar medan dom arbetar med hönsen ;)
    Hon har haft en hund tidigare och har en just nu, samt en till på gång. Hon har även 2 katter och liksom mig har hon haft katter under hela sin uppväxt.

Det vi behöver kunna mer om är nog just hundarna och deras olika beteenden och raser osv. Vilka hundar man kan ha i samma grupp på pensionatet utan att det blir slagsmål etc. Men det kanske man kan prova sig fram med om man har en sorts "inskolning" innan man tar in hundarna.

• Svar på tråden vill öppna hund/kattpensionat. Hur går jag till väga?
  • Menhir

Punkt 1 skulle jag säga är att ta reda på kundunderlaget, utan det är det ju ingen vits att satsa på kurser eller investera i rastgårdar. Såvida ni inte planerar att ha det som hobby förståss.

Nr 2: hur stora kostnader kommer ni att ha och vilka priser/hur många hundar måste ni hålla för att det ska gå runt? Ska ni ta ut lön, krävs investeringar, vilken företagsform är bäst... det är några frågor att ta tag i innan ni börjar fundera över vilka hundar som passar ihop.

När ni har räknat ut det grovt så ta gärna kontakt med nyföretagarcentrum, de har kostnadsfri rådgivning till folk som vill starta eget och kan tipsa om revisorer, finansiering etc etc.

Lycka till!

• Krycke

En sak som jag tycker är bra är att gå med i föreningar. Träffa andra och finns alltid några att kontakte och om det är något man undrar över. Hittade Sveriges  Hunddagsföreningen - SSHF:
    sshf.nu

Hittade tyvär ingen kattdagsförening.

Lycka till!

• Baby2B

Väcker liv i tråden igen. Även jag vill öppna kattpensionat! 
    Någon som har fler tips och råd? 

• Pannkaksmamma

Förutom ekonomi, kurser och en bra lokal behöver man ha tillstånd från Länsstyrelsen, så kontakta Länsstyrelsen i det län du bor för att kolla vad de kräver.

• Ninja85

Nån som kan svara på vilken typ av kurser man kan gå? Det är ju en rad olika punkter jordbruksverket kräver att man ska kunna och enligt länsstyrelsen så finns det gällande just kattpensionat inget specifikt krav på HUR man ska ha lärt sig de listade kunskaperna. Så jag har sökt till PawPeds G1-kurs och hoppas på att det samt erfarenheter som djursjukvårdare räcker. Läser även en högskolekurs i Djurens kommunikation.
    Men tar gärna emot tips på hur andra kattpensionatägare skaffat sig kunskap och blivit godkända!

• solskina

Jag hade kattpensionat i 5-6 år.
    Jag hade tillstånd av kommunen att bedriva verksamheten:
    Hundkennel och katt och hundpensionat och även omplacerings verksamhet av jourhundar.
    Jag var även delägare i ett hunddagis. Vi hade kursverksamhet med.

Hunddagiset var huvudsysselsättningen. När hunddagis hundarna hade semester fyllde vi på med pensionat hundar.

Kattpensionatet var hemma och hunddagis i stan.

Idag är det andra regler och det finns färdiga kurser att gå. För hund. Men katt är det kattklubbarna som kan hjälpa dig lite. Det som är bra att kunna när det gäller katter är sjukvård och kattens sjukdommar. Man kan ju kräva att en katt är vacinerad men det finns betydligt fler sjukdomar än dom som dom skyddas av då.
    Ringorm är ganska vanligt förekommende hos stressade katter. Och ett katt pensionat är en stressande plats för en katt som tycker om rutiner och inte förändringar.
    Det man även ska tänka på är ägarna. Kattägarna är ett speciellt släkte i alla fall om man jämnför med hundägarna. Bara det här med att hålla öppet tider är jätte svårt eftersom flyget dom ska med startar mitt i natten mm.

Nästa sak som är jätte viktig är vad gör ni om det djur dör under vistelsen hos er? Det händer men är inte vanligt.

Att medicinera katt och hund är även det viktigt att kunna. Katter är vanligt att man ger p-piller och andra läkemedel kan förekomma. (även sprutor).

En katt som matvägrar i två veckor är även det bra om man vet hur man gör. Klart man lär sig med tiden men det är ju fördel om man vet innan man står där.

Pälsvård och klor. är ett bonuskort. Långhåriga toviga katter. Vad gör man om en katt kommer in i ett skick som är djurplågeri? Vad gör man om ägaren inte kommer och hämtar katten efter semestern? VAd gör man när socialen ringer oc hbehöver en akutplast till en katt och man vet i magen att det kommer bli problem att bil av med den?

JA det är mycket att tänka på runt omkring, själv råkade jag bli gravid. Och då ska man inte tömma kattlådor i alla fall inte 18st x 2 gånger om dagen.

För att ni ska kunna räkna lite så var vi tre personer nästan ingen hyra på lokaler.

Vi hade 30 hundar på dagis inskrivna. 18 kattboxar. Och vi gick runt om man inte tänkte ta ut mer än 6000-10 000kr i månaden. (in 60 000kr/löner) Driften är stor på katter med mat och strö.
    Marknadsföring är även en stor del.

Men jag drev mitt företag i 9 år och jag ångrar inget. Jag jobbade 24 timmar om dygnet.  Svårt att leva på sin hobby.

Lycka till och hoppas något av mina ord är av vikt.

• Baby2B

Tack Solskina för bra tips!  Glad

Svar på tråden vill öppna hund/kattpensionat. Hur går jag till väga?