• ThereseK

Förkylningsastma, o hon kräks ju varenda dag.. =(

Håller på o blir galen på lillans kräkningar och jag undrar nu om det e nån som har bra tips på hur vi kan hjälpa lillan??

För typ ett år sedan kom det fram att lillan hade förkylningsastma, hon blev 2 år i november. Så vi har airomir o pulmicort till henne som vi ger så fort hon börjar bli förkyld, men det som e jobigt e ju att hon kräks varenda gång hon ska sova, o det e ju inga små mängder heller.. Hon tömmer ju magen på absolut allt, och et innebär även att vi ligger vaken nätterna igenom typ för det  einte direkt så att det går att slappna av när hon sätter  igång me hostan, då blir man ju på helspänn..Tycker det e skumt också att hon ska spy så redigt när jag inte uppfattar henne som särskilt slemmig i övrigt..Hon e inte snorig eller nå..men men..

Tidigare har vi fått papper från barnkliniken där vi bor att det skulle kunna vara nå med magmunnen, o att man kan prova medicin för det?
    Hur har det vart för er andra? Har ni nå tips, råd, NÅT??
    Nu blir det ju helg, vilket e typiskt, rådgivningen kan man inte ringa, för det e ju såklart heelt normalt att hon ska spy tarmarna ur sig..

Jaa, kastar ut det här i luften o hoppas att nån klok kanske kan svara =)

• Svar på tråden Förkylningsastma, o hon kräks ju varenda dag.. =(
  • Vevvis

Jag har två söner med förkylningsastma. De är 2, 5 år och 10 mån. De kan hosta så att de kräks ibland men det händer nästan bara när de har en ordentlig infektion och hostan är hemsk. Men det är långtifrån varje gång de har hemska hostattacker som de kräks av det. Ofta när den större kräks så är det framförallt slem som kommer upp.

Tycker det låter som att det kan vara nånting annat än bara astman som spökar hos er lilla tjej. Kan absolut vara nånting med magmunnen. Ni har inte testat nån medicin för det än?

Har inga tips förutom att ni bör kolla upp det för inte ska hon behöva kräkas så ofta stackarn.

• Gizzie

har en son som blir 3 i sommar. han skulle också ha förkylnings astma. fick diagnosen när han var 1 år. 10m senare blev vi remiterade av en annan läkare på ett annat sjukhus till öron näsa hals, där upptäcktes att hand mandlar var alldeles för stora samt en körtel bakom näsan. När han blev förkyld så svullnade mandlarna. Sen opererades han och hostan slutade. inga öron inflamtioner i år och 1 halsfluss. han hade 4 öron inflamationer och 3 halsfluss förra vintern.

med min kompis son var de precis samma sak. han blev också opererad och sen även röntgad och då har han en lung sjukdom som jag ine kommer ihåg vad den heter. så kolla upp lite annat också. nu för tiden för alla nästan diagnosen förkylnings astma

• Majsan70

Hon kanske helt enkelt medicineras fel? Fortsätter hostan är ju något inte bra. Jag har själv tre barn som har eller haft just infektionsutlöst astma. Samma hosta o massa kräkningar i samband med hostan.

Jag ser till att dels få rätt dosering av rätt sorts mediciner och sen avfuktar jag luften samt har knackat rent i luftrören innan sänggående för att minimera kräkningarna.

• ThereseK

Hmm, jaa, ska försöka ringa nåt annat ställe på barn nu o höra efter..Hon är ju bara frisk knappt två veckor just nu osså tar det om..*suck*

Gizzie: Men kräktes din son också så fort han blev förkyld alltså?

• Sippan 81

Vår dotter har samma som din och jag kan inte ge nåt bra råd tyvärr... Vet vad du går igenom dottern började med ny förkylning och nattliga kräkningar för 3 dagar sedan... får se hur länge det varar denna gång... Som tur är han hon valt bort vällingen så det blir inte en simbassäng längre iallafall...

Att man ska få ha det så jobbigt när man är så liten är allt bra orättvist!

• ThereseK

Efter massa bök o stök var det äntligen en läkare som ringde upp mig igår, dock jourläkare som inte alls verka veta va hon surr aom riktigt..

* Jag skulle iaf ge lillan lättare mål med mat..
    * Åsså skulle jag ge henne mjölk at tdricka innan hon går o lägger sig,,ehh?? Jag som försöker att inte ge mjölk o välling strax innan eftersom honblir slemmig av det säger ju alla..Fast jaja, välling brukar lillan envisas med ändå, men jag försöker iaf.
    * Lägga henne högt.. Det gör jag varenda förkylning *suck*

Sen om det vart akut så fick vi ju komma in..Jag försökte förkalra att det antagligen inte bli rakut eftersom att det inte va därför jag ringde, utan för att jag vill ha nån hjälp.. Neej, om hon inte va frisk efter en vecka så kunde jag höra av mig för att hitta nå nlösning?! Gaahh.. Det e ju typ en vecka hon brukar va sjuk o det sa jag, men orkade inte bråka..Kände att det får väl va som det e i helgen då, det e ju inget nytt direkt, känns bara som att man gärna vill kunna hjälpa lillan på nå sätt bara..

Men måndag ringer jag lillans ordinarie läkare istället, frö nu lär det redas ut..

Majsan70: Jaa, jag börjar också tänk aom det skulle va fel medicinering, kanske att nån annan medicin behövs eller oftare ändå?  Å hur avfuktar du luften?? Har du köpt nå eller hur gör jag??

• LS21

Hej!

Har en som som är 6,5 år nu. Han har kräkts varje dag i cirka 30 dagar i sträck både höst och vår. Fick diagnosen förkylningsastma när han var mkt liten. Han har vägrat ta sina doser i ansiktsmasken och det har kanske blivit något bättre jämfört med när han var 2 - då han kräktes cirka 4-5 ggr på en natt. Nu är det i bland 3 ggr på en morgon men aldrig på kvällen eller natten. Skall nu bege oss iväg till St Göran igen och kräva hjälp.
    Skäms när jag tänker på att vi aldrig lyckats få honom att ta cortisonen när han var så liten men han galltjöt och vi klarade inte ens på två personer att hålla fast honom. Jobbigt.

• Strumpans

Hej låter precis som min son som de sa hade förkylningsastma. Nu av en slump två år senare har vi fått svar på vad det är och har en son som slutat kräkas.
    Förkylningsastman är kvar men sååå mkt lindrigare
    Orkar inte skriva allt via mobilen men låter som immunförsvarsbrist hör av dig om du vill veta vilka prover du ska kräva!

• ThereseK

Nu är det ett tag sen jag skrev inlägget med kan tillägga att det blivit bättre, vi behöver inga mediciner mer och en bidragande faktor till lillans kräkningar var mjölkallergi! När hon va bebis så var hon mjölkproteinintolerant å fick särskild ersättning i särskild kost. Växte senare bort trodde jag så ett tag innan hon skulle fylla tre va vi till en annan läkare pga av kräkningarna som alltid kom kvällstid o det va ju vällingen som ställde till det.. Under dagen fick hon i sig lite mjölk i d funka bra men när d blev välling blev d ju för mycket, å sen den dagen sluta lillan med välling o det blev bättre. Hon blir fortfarande slemmig i så vid förkylning o lätt för att kräkas när hon ligger ned men nu är d mycket bättre ;)

• Strumpans

Precis så m vår son. Plus en immunförsvarsbrist som gör att slemhinnor i mage och tarm är extra känsliga (hänger ihop m mjölkprotein allergin)

Särskilt om de inte växt ifrån det vid 2-3 års ålder.

• PojkMamma85

Min son är idag 3 år, förkylning och infektions astma
    SPYR varenda ggn han är sjuk (vilket är nästan jämt) Han fick diagnosen när han var 22 månader gammal och blev inlagd på sjukhus. Vi fick då med oss en Ailos hem och han medicineras på maxdos när han är dålig.
    Varenda ggn kräks han floder av slem och de som är i magen, vi var nu senast hs läkaren och hon ändrade hans medicinering, han får ventoline var 3e timme och sen pulmicort 4 ggr om dagen. Plus att jag ger honom slemlösande hostmedicin. Han står även på singulair.

Kvällarna är alltid värst då kräks han som mest och alltid i samband med hostan!
    ta dottern till riktiga astmaläkare/sköterskor. om du bor i sthlm rekomenderar jag Astrid lindgrens barnläkarmottagning i Hallunda, dom är bra!!!    

• ThereseK

Här hemma har vi lärt oss när hon kommer o kräkas typ.. Vi vet att när hon e förkyld o blir slemmig, då e det bara i va på sin vakt för det slår aldrig fel att det blir nån kräkning.. Tänker ibland om d e så att hon e extra känslig mot mjölk typ precis då när immunförsvaret e sämre i hon verkar ha lätt för o kräkas, fortfarande :( snuttan våran, även om d blivit bättre

• Strumpans

ThereseK läs om IGA brist och be läkarna ta prov för det.
    Plötsligt blev det glasklart för oss varför vår son kräks som han gör. :)

Svar på tråden Förkylningsastma, o hon kräks ju varenda dag.. =(