• MassiiMotoo

Är det fler än vad man tror som handlar på kredit idag?

Satt och snackade med min sambo härom kvällen ang detta med pengar och hur man spenderar dem. Funderade om det verkligen är många som sparar till det de vill köpa ist för att handla på kredikort och betala av bit för bit.

Förstår att man kanske behöver ta huslån ev billån. Men som Tv apparater fina härliga sköna soffor som kostar några tusen lappar.

Är det verkligen många som sparar ca 12 tusen för en fin skön stor soffa eller går man på en avbetalningsplan?

Hur gör ni eller har gjort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fler än vad man tror som handlar på kredit idag?
  • Stårschan

Annat. Jag har handlat på kredit två gånger, och det är avbetalt sedan länge. (Glasögon, där jag delade upp betalningen på tre gånger, samt en garderob, också med räntefri avbetalning.)

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • snillis

Röstade på att jag aldrig handlat på kredit men kom på att det gör vi ju varje månad för vi tankar ju med kort där vi betalar räkningen i efterskott

• MissJaneDoe

Avbetalning har jag aldrig handlat på, men vi använder amex väldigt mycket, men där kan man ju inte dela upp fakturan utan du måste betala allt på en gång. Så saknas det 1000 när man ser ngt man vill ha så köper vi det med amex och betalar det månaden efter. Så får vi en massa poäng för det som bla har resulterat i att vi "fått" en biljett till thailand osv. Vet inte om det räknas riktigt.

• MassiiMotoo

Precis vad jag ville komma fram till sen att mpnga egentligen handlar på kredit som just detta med tankkort. kanske inte i samma utsträckning som att handla en hel inredning på Ikea där man betalar av varje månad

• MassiiMotoo
    MissJaneDoe skrev 2010-04-09 13:38:16 följande:
    Avbetalning har jag aldrig handlat på, men vi använder amex väldigt mycket, men där kan man ju inte dela upp fakturan utan du måste betala allt på en gång. Så saknas det 1000 när man ser ngt man vill ha så köper vi det med amex och betalar det månaden efter. Så får vi en massa poäng för det som bla har resulterat i att vi "fått" en biljett till thailand osv. Vet inte om det räknas riktigt.
    Det är ju ett kreditkort är det ju. Antar att det är med ränta med eller?
    Eftersom du lånar kan man säga av dem som du sen ska betala tillbaka
  • Rhoda Horswunce
    MassiiMotoo skrev 2010-04-09 13:43:01 följande:
    Det är ju ett kreditkort är det ju. Antar att det är med ränta med eller?Eftersom du lånar kan man säga av dem som du sen ska betala tillbaka
    Amex är inget kreditkort, det är ett betalkort och man betalar inte ränta.
  • BuoBä
    MassiiMotoo skrev 2010-04-09 13:41:19 följande:
    Precis vad jag ville komma fram till sen att mpnga egentligen handlar på kredit som just detta med tankkort. kanske inte i samma utsträckning som att handla en hel inredning på Ikea där man betalar av varje månad

Många verkar tro att handla på kreditkort automatiskt är lika med att handla på avbetalning, och därför blir såna här diskussioner alltid fel.

Om man man använder sitt kreditkort förståndigt och inte handlar för mer än att man kan betala hela beloppet när räkningen kommer, så är det ju ingen större skillnad mot att använda ett betalkort.

Problemet är väl om man börjar låna till konsumtion som man egentligen inte har råd med. Det kan man göra genom banklån, sms-lån eller genom att maxa sitt kreditkort utan att ha täckning för räkningen.

• Rhoda Horswunce

Jag handlar massor på kredit just nu. Dels mina studier, och dels en massa grejer till min lägenhet som jag håller på att renovera inför en försäljning. Vanligtvis föredrar jag att spara ihop till det jag vill ha, men just nu vore det otroligt korkat av mig att göra det.

• Marma

annat, tyckte inget annat passa då jag kan handla på kredit nån gång varannat år eller så....nu har jag iofs kredit på ellos då räkninge inte kommit än oxå...men första på ett år o det ska betalas när pengar komme rin på kontot iallafall...alfrig kredit över längre period känner jag.

• mooogn

Bensinkortet är ett kreditkort d.v.s. räkning kommer efterföljande månad. Dessutom avbetalar vi mina glasögon då mitt synfel alltid genererar så förbannat dyra slipningar, och jag väljer att förtränga det. På så sätt står jag där utan kontanter när glasögonbytet är ett faktum *S*

Svar på tråden Är det fler än vad man tror som handlar på kredit idag?