• Anonym (Hmm)

Försöka bli gravid - alkohol??

Hej alla!!
    Jag har en fråga.
    Ni alla som försöker bli gravida, avstår ni från alkohol helt?
    Eller dricker ni lite? Om man nu skulle bli gravid (jag har svårt för det) så vill man ju inte ha druckit alkohol.... jag är bara nyfiken på hur ni gör??
    Klart man inte dricker alkohol varje helg men om vi nu säger att man ska ut och festa en kväll eller på hemmafest eller liknande. Eller väntar ni på er mens och om ni vill dricka dricker ni när den kommit?

Tacksam för svar/ N

• Svar på tråden Försöka bli gravid - alkohol??
  • Pancakes

Jag resonerade så att jag slutar dricka den dagen jag får plus. Blev gravid efter ett par månader och insåg när jag plussade att jag hade druckit både drinkar och vin (ganska mycket) helgen innan på en fest. Men det var ingen fara enligt BM. Har nu precis fått missfall i vecka 11 och enligt VUL dog fostret tidigt. Det kanske inte alls har med alkoholen så jag vill inte skrämma upp något. Men kan inte låta bli att tänka tanken ändå..

• jennyc

är inte den som dricker mkt i vanliga fall så när vi bestämde att vi ska ha barn höll jag mig på de jag alltid gjort...nån cider till maten nån helg, men när jag fick plus va de slut me de :)

Vet många som druckit något innan de vetat att de va med barn men enligt de jag läst och hört av bm så ska de inte va farligt...de påverkar inte barnet när det är så litet bara man slutar med en gång man fått sitt plus

• Anonym (Hmm)

Hej pancakes!
    Jag beklagar ditt missfall. Jag fick oxå missfall efter att ha blivit oplanerat gravid och hade även jag druckit mycket alkohol, så jag förstår precis din känsla...

• Pancakes
    Anonym (Hmm) skrev 2010-04-09 14:06:46 följande:
    Hej pancakes!Jag beklagar ditt missfall. Jag fick oxå missfall efter att ha blivit oplanerat gravid och hade även jag druckit mycket alkohol, så jag förstår precis din känsla...
    Tack det samma! Ja, lite paranoid kommer man ju vara nästa gång. Kanske inte behöver sluta helt men kanske kan undvika en "praktfylla" mellan ägglossning och mens i alla fall. Jag hade dessutom ätit lever som jag inte hade en aning om är typ det farligaste man kan äta som gravid. Jag äter aldrig lever annars men just den här festen blev jag bjuden på gåslever.

Tankarna snurrar och man undrar vad missfallet berodde på men det är ju så himla vanligt och det är ändå inget man kan göra åt det nu.
  • Anonym (Hmm)

Mmm, jag förstår de var ju typiskt att du ätit lever just då.
    Själv hade jag ätit brieost (typ en halv brieost av en sån stor) och tagit ipren vilket jag aldrig tar annars.... jävligt typiskt. Kanske inte hade med mitt missfall att göra men jag grämer mig ändå... :(

• jennyc

vill bara säga er att missfall inte beror på va ni ätit eller druckit, fostret tar ingen skada så tidigt utan de hade hänt iaf. Själv haft missfall och visst mår man dåligt och undrar va man gjort fel men man har inte gjort nåt fel

• Anonym (Hmm)

Tack det är så jag försöker tänka. Men det är lätt att klandra sig själv... därför jag inte vågar dricka nu, för om jag blir gravid igen och får missfall igen vill jag "veta" att det inte beror på mig, att jag inte kunde gjort ngt annorlunda.

• jennyc
    Anonym (Hmm) skrev 2010-04-09 14:22:27 följande:
    Tack det är så jag försöker tänka. Men det är lätt att klandra sig själv... därför jag inte vågar dricka nu, för om jag blir gravid igen och får missfall igen vill jag "veta" att det inte beror på mig, att jag inte kunde gjort ngt annorlunda.
    När jag fick mitt missfall sa en läkare till mig att det berodde på min depression...min bm blev helt ifrån sig och gjorde en anmälan på honom för ett missfall går aldrig att undvika om det inte beror på yttre våld
  • Anonym

Efter ägglossningen och vid ägglossningen så tror jag att man ökar chansen till att få en lyckad graviditet om man avstårfrån alkohol och cigg. Studier säger ju också samma sak så vill ni verkligen skaffa så tror jag att det är en fördel för fertiliteten att avstå.

Jag fick missfall förra månaden och det tror jag beror på att jag blev skitfull och rökte cigg som jag annars inte gör, 5 och 6 dagar dagar efter ägglossningen. Det blev något fel alldeles i början där och därför blev det inget.

• Cloud Berry

Jag råkade vara anonym i inlägg 9, det var inte meningen

Svar på tråden Försöka bli gravid - alkohol??