• SofieMuller

Magkatarr?! Gallsten?!

Jag är gravid i v. 24 och har börjat få problem med magen... Till en början sved det bara uppe i magmunnen och jag vet ju att det är vanligt med sura uppstötningar under graviditeten men för ungefär en vecka sen så började det göra riktigt ont, fick som ett anfall under kvällen och jag bara låg och grät, ingenting hjälpte!

Dagen efter ringde jag till sjukvårdsupplysningen där jag fick rådet att ta losec och kunde ta alvedon om jag fick jätteont.

Problemet är att jag har jätteont varje dag! Men det har mer blivit en smärta över bröstet och inte så mycket i magmunnen längre. Det trycker något fruktansvärt, känns i ryggen och jag kan knappt andas men när jag tagit alvedon så blir det bättre för stunden.

Problemet är att jag inte vill ta alvedon varje dag med tanke på att jag är gravid, det står att det är ofarligt för gravida men jag menar, det kan ju inte vara hälsosamt att jag tar alvedon varje dag! Gör jag dock inte det, så känns det som att jag ska dö av smärtan!

Jag har nu googlat runt en massa och såg att det även var väldigt liknande symptom till gallsten!

Är jag hypokondrisk eller är det någon annan som haft så svår smärta under graviditeten?

Jag ska fortsätta med Losec-kuren i en vecka till....
    Tacksam för svar gällande symptomen, alvedon, risker, ja allt!

• Svar på tråden Magkatarr?! Gallsten?!
  • About golden years

Fast halsbränna kan kännas i bröstet rejält och gå ut i ryggen. Det är ju jättevanligt bland gravida att få och även ha dagligen. Men hjälper inte losec något?
    Att ta alvedon varje dag tror jag inte är någon risk, jag vet många gravida som fått äta varje dag pga olika anledningar och de har friska barn.

• About golden years

Gallan sitter under höger bröst, har du ont där?

• SofieMuller

Tack för svar!

Losec har hjälpt mot smärtan i magmunnen, har även ändrat min kost.
    Just nu är det mest smärtan i bröstet som är problemet.
    Jag känner mest att det gör ont över hela bröstet och bröstkorgen...

• Mischamo

Jag har fått liknande anfall nu under graviditeten och det visade sig vara gallsten. Tydligen rätt vanligt att få som gravid.
    Kändes som magsäcken skulle sprängas, värkte in under revbenen och bak till ryggen. Blev otroligt svårt att andas och gick varken att sitta, stå eller ligga. Gjorde bara ruskigt ont hela tiden!
    Åkte in akut när jag fick första anfallet då alvedon verkligen inte hjälpte. De trodde att det var magkatarr först, vilket också lär vara rätt vanligt bland gravida.
    Fick medicin, Omeprazol, men hjälpte inte och fick nya anfall. Akuten igen, fick göra ultraljud på gallan och fick en medicin som hjälper jättebra, Spasmofen.
    Eftersom man gärna inte vill operera bort gallan på gravida så är det bra att ha medicin som avhjälper. Känns tryggare att ha till hands då anfallen kan komma när som helst och så slipper man lida så länge och dessutom slipper åka till akuten.
    Svider dock i magen varje dag så blir definitivt operation efter förlossningen för min del.

Bra att Losec hjälper dig! Fast tycker att du ska kolla upp det ordentligt i alla fall. Jobbigt att gå runt med smärta och oroa sig...Lycka till!

• missan1

Försök att undvika lök, äpple och för fet mat. Det kan underlätta vid gallstensanfall.

• göteborgaren

jag är opereear för gallsten ,men jag har även magkatarr. Magkatarr kan göra riktigt ont i bröstet och då kan det bli svårt att andas. Mina gallstensanfall (alla är ju olika) var riktigt svåra ich jag ramlade ihop där jag var och kunde inte röra mig ur fläcken, knappt andas, gjorde ont överallt ända från nacken/halsen till ljumskarna. Hade en massa grus och en jättestor sten. Har hört andra beskriva det som om att en våt handduk vrids om under revbenen (hö sida) och att de inte kan vara stilla. De kan kolla gallan med ett enkelt ultraljud.

Hoppas att du blir bättre!

Gallan OCH magkatarren påverkas båda av fet mat, så försök att undvika det!

• SofieMuller

Det var varken gallsten eller magkattar utan havandeskapsförgiftning, fick förlösas i v. 24+0

• missan1

Ojdå, hur gick det då??

Svar på tråden Magkatarr?! Gallsten?!