• banansmoothie

Fy f*n vad svårt det är att gå ner i vikt!!

Jag har räknat ut, att om jag följer en strikt 6500 kJ (1550 kcal) diet, samt joggar i en halvtimme per dag, plus 5 minuter hopprep, plus pilates 3 dagar i veckan, så kommer jag gå ner KNAPPT ett halvt kilo i veckan. Detta är alltså något som kanske är möjligt för mig att göra. Vaffan liksom? Jag fattar inte hur folk gör? Jag börjar fundera i banor om fasta...

• Svar på tråden Fy f*n vad svårt det är att gå ner i vikt!!
  • HannaS86

Jag håller med. Jag räknar inte kalorier men har så sjukt svårt att gå ner i vikt. De som säger att det inte är genetiskt ljuger. Under ett halvår tränade jag innebandy två gånger i veckan, ledde innebandyträningar för ett flicklag två gånger i veckan, spelade match själv en gång i veckan och dömde innebandy i smitt 6 timmar varje helg. Under den perioden åt jag nyttigt, snabbmat max en gång i månaden, inget godis osv. Och vad händer? Jag går upp i vikt.

Nu har jag tränat (hårt) 24 av de senaste 30 dagarna och inte ätit chips, godis eller choklad heller. Ingen snabbmat och regelbundet ätande. Har inte gått ner någonting, hade mått från januari som jag jämförde mig med och ingen förändring alls. Det är så deprimerande.

• Marleen

jag har gått ner ca 7-8 kg på tre  veckor med cambridge kuren innan (utan träning).

ska snart dieta igen fast denna gången palla jag inte med cambridge kuren...

så de blir detta matchema...

frukost:quick diet complete (gymgrosisten)
    mellis:star bar (gymgrosisten)
    lunch:quick diet complete
    mellis: bar igen, starbar eller optinut bar grån gymgrosisten
    midda: kykling,kött fisk med nån form av grönsaker rotfrukter till...

• banansmoothie
    HannaS86 skrev 2010-04-09 16:47:45 följande:
    Jag håller med. Jag räknar inte kalorier men har så sjukt svårt att gå ner i vikt. De som säger att det inte är genetiskt ljuger. Under ett halvår tränade jag innebandy två gånger i veckan, ledde innebandyträningar för ett flicklag två gånger i veckan, spelade match själv en gång i veckan och dömde innebandy i smitt 6 timmar varje helg. Under den perioden åt jag nyttigt, snabbmat max en gång i månaden, inget godis osv. Och vad händer? Jag går upp i vikt. Nu har jag tränat (hårt) 24 av de senaste 30 dagarna och inte ätit chips, godis eller choklad heller. Ingen snabbmat och regelbundet ätande. Har inte gått ner någonting, hade mått från januari som jag jämförde mig med och ingen förändring alls. Det är så deprimerande.
    Ja det är så j*vla surt! Jag äter också sjukt nyttigt, men går upp i vikt. Tränar dock inte speciellt mycket. Detta fick mig i alla fall att börja räkna kJ och nu fattar jag varför jag gick upp i vikt... jag åt för mycket. Men attans vad svårt att gå ner igen! Men jag ska. Ett halvt kilo i veckan blir i alla fall 2 kilo i månaden, så jag kan nå min målvikt på 3 månader... OM jag nu klarar av detta. Känns ju jättekul. :-S
  • banansmoothie
    Marleen skrev 2010-04-09 16:51:28 följande:
    jag har gått ner ca 7-8 kg på tre  veckor med cambridge kuren innan (utan träning). ska snart dieta igen fast denna gången palla jag inte med cambridge kuren... så de blir detta matchema... frukost:quick diet complete (gymgrosisten) mellis:star bar (gymgrosisten) lunch:quick diet complete mellis: bar igen, starbar eller optinut bar grån gymgrosisten midda: kykling,kött fisk med nån form av grönsaker rotfrukter till...
    Låter fantastisk! Men jag kör inte pulver"dieter", man lär sig ingenting om hur man ska äta för att slippa gå upp igen. Att räkna kalorier är fool proof. Men grymt jobbigt.
  • snoff84

Jag slutade äta så mycket kalorier började träna. Alltså tänka lite som gi. Gick ner 3 i veckan. Så jag gick ner 10 kg på ca en månad

• Anna o Leia

Jag började med LCHF (low carb high fat) och kilona började rinna av med en gång! på bara 2,5 vecka hade jag gått ner 4 kg kan tillägga att jag INTE tränar, går med hunden bara!

• chscarlett

Att gå ner i vikt har jag alltid haft svårt med. Innan jag fick barn tränade jag i genomsnitt 5 dagar i veckan plus gick långa prommenader 7 dagar i veckan åt väldigt nyttigt. Nu har jag en liten en på 7 månader och jag blir inte av med mina kilon som jag fick under graviditeten samt att jag har gått upp de första månaderna så jag står stilla och stampar på samma vikt som jag hade när jag var höggravid. Jag begriper inte hur nyblivna mammor hinner träna i huvudtaget för jag hinner inte. de enda jag får gjort är några prommenader i veckan och de är inget att hurra över.
    Vill bli av med mina extra 15kg NU

• Themis

Det jag tycker funkar bäst är att bygga muskler, för då ökar du kroppens förbränning även medan du sitter på soffan eller sover. Det gör det lättare att nå "break even" med kaloriintaget.

Det jag tycker är jobbigt är när man är väldigt nära målet och har lättat i vikt, för då behöver kroppen inte lika mycket kalorier för att försörja de färre kilona och det är skitsvårt att inte äta för mycket om man äter ute. Ja, faktiskt även när man äter hemma.

Jag är två kilo ifrån önskad vikt och det ska inte vara omöjligt att nå målet för jag vägde ytterligare åtta kilo mindre som ung. Men ändå vill det sig inte, jag tappar sugen där. Och sen kan man börja om igen från 1-2 kilon högre upp.

• LindaJohansson81

Jag äter enligt Lchf och jag går stadigt ner 1 kg i veckan, då vardagspromenerar jag bara, långpromenader när jag har tid. Snart 6 veckor minus 8 kg på vågen.

• Maijlo

Slutar man äta tror väl kroppen att du svälter och då går man inte ner i vikt.

• Themis

majjlo: Sanning med modifikation.

Det är fullt möjligt att fasta och inte gå upp igen om man har disciplin till det, men då måste man trappa ner ätandet och skära bort alla onödigheter under minst en vecka först och trappa upp ätandet försiktigt under kanske två veckor efteråt. Sammantaget blir det nästan en månad för att ändra livsstil om man ska göra det på ett sätt som kroppen begriper och accepterar.

Har man mycket övervikt så visar det nog i många fall att den där järnviljan sitter lite för långt inne och då är det nog stor risk för fiasko. Den som ballar ur och äter trerätters med extra allt mitt i en fasta kan hamna på sjukhus om man har otur.

Så: Om man går från fem koppar kaffe om dan, McDonalds och 200 g Marabou till att äta ingenting så är det en väldigt häftig chock för kroppen och det slår oftast tillbaka.

• Themis

snoff84: Har du bott under en sten de senaste fem åren? Du kan börja här:

sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

Själv föredrar jag mer måttliga kostjusteringar och så säger även släktens dietist.

• Häxaväxa

Vill bara hoppa in och göra ett tillägg här till Lchf kören..att det faktsikt inte fungerar på alla..
    Jag är nämligen en av dem..jo..jag hängde i..åt enligt alla listor och tog alla råd..
    Stod ut i nästan 6 månader..gick inte ner ett gram..snarare upp..
    Enligt de frälsta så fanns det de som var tvungna att forsätta under flera år
    för att få kroppen att gå ner..de kallar det att kroppen var fettskrämd..alltså att man banatat så mkt att den efter vägrar släppa ifrån sig fett..

Alla dieter passar inte alla..det gäller även Lchf..
    Ska väll tillägga att jag även gick på GI-både rivstarten och stabliliseringen..i ca
    3 månader..förlorade inte ett gram..och jo..jag har ca 25 kilos övervikt!!
    Däremot så gick min man ner nästan 17 kilo under den perioden..han fick ju äta
    den maten jag lagade ..så nu vet ju han hur han ska göra för att tappa i vikt;)

Jag däremot letar fortfarande efter en metod som passar just mig och min kropp..
    Sedan i måndags så provar jag med varannan dag-dieten..får se vad min kropp säger om det!
    Jag har som många av alltså jättesvårt att förlora kilon..
    ..bara som en parantes...så fastade jag under två veckor..viktnedgång=0,3 gram..
    jojo..det är faktiskt sant!!
    Lycka till alla bantande vänner där ute..

• LindaJohansson81
    Themis skrev 2010-04-09 22:49:21 följande:
    snoff84: Har du bott under en sten de senaste fem åren? Du kan börja här: sv.wikipedia.org/wiki/LCHF Själv föredrar jag mer måttliga kostjusteringar och så säger även släktens dietist.
    Ja men för MIG är det helt enkelt så att jag inte "tål" för mycket kolhydrater. Mina mage blir dålig får en massa gaser, springer på toaletten och svullen, allt det är borta nu.
    Man måste helt enkelt hitta en metod som passar en själv. Sedan dietisternas råd ger jag faktiskt inte mycket för. De vill ju att man ska äta enl tallriksmodellen, vilket för mig vore det värsta jag kan göra i princip.
  • Helle68

Tror också att det är väldigt individuellt. Själv är jag GI-frälst sedan några år, mer eller mindre strikt i olika perioder men själva filosofin i min matlagning (förutom för barnen) följer GI-tänket. Det funkar ganska bra, jag går ner lite i vikt när jag kör fas 1, men jag går upp i vikt när jag går över till fas 2 och 3. Min man däremot, som inte följer GI i övrigt (typ äter mackor och godis och dricker alkohol) men som äter samma mat som jag går ner tre gånger så mycket som jag. Usch, det känns lite jobbigt... Men jag fortsätter ändå med GI eftersom jag tycker att jag mår så mycket bättre av det än av vanlig kost. Lycka till alla, oavsett metod!

• Rååsa Smurfen
    banansmoothie skrev 2010-04-09 16:52:13 följande:
    Ja det är så j*vla surt! Jag äter också sjukt nyttigt, men går upp i vikt. Tränar dock inte speciellt mycket. Detta fick mig i alla fall att börja räkna kJ och nu fattar jag varför jag gick upp i vikt... jag åt för mycket. Men attans vad svårt att gå ner igen! Men jag ska. Ett halvt kilo i veckan blir i alla fall 2 kilo i månaden, så jag kan nå min målvikt på 3 månader... OM jag nu klarar av detta. Känns ju jättekul. :-S
    börja Zumba så blir det roligt att gå ner i vikt , istället för att kämpa hårt med något som inte känns kul .
    När något är roligt vill man göra det ofta, mycket och hela tiden
    Jag ragga folk till Zumba tråden mycket roligare okså om man är flera som kan peppa varandra och prata om sin träning www.familjeliv.se/Forum-5-52/m49180982.html
  • banansmoothie

Angående LCHF så klarar jag inte av den dieten, blev jättesjuk. Men jag äter en kost som är ganska naturligt låg i kolhydrater ändå eftersom jag är intolerant mot mycket kolhydratrik mat ändå.

Jag har i alla fall modifierat dieten till 6000 kJ om dagen och börjat träna lite smått och jag tror bannemig att det går neråt om än långsamt .

• Rååsa Smurfen
    banansmoothie skrev 2010-04-14 10:12:49 följande:
    Angående LCHF så klarar jag inte av den dieten, blev jättesjuk. Men jag äter en kost som är ganska naturligt låg i kolhydrater ändå eftersom jag är intolerant mot mycket kolhydratrik mat ändå. Jag har i alla fall modifierat dieten till 6000 kJ om dagen och börjat träna lite smått och jag tror bannemig att det går neråt om än långsamt .
    Har inboxat dig
Svar på tråden Fy f*n vad svårt det är att gå ner i vikt!!