• sheeba

Vet någon om det finns choklad för mjölkallergiker?

Det är definitivt inget han ska få mska på nu men jag tänker lite längre fram i tiden.
    Eftersom choklad är lätt smält.

Och inget sånt nu att varför ska du ge godis?

• Svar på tråden Vet någon om det finns choklad för mjölkallergiker?
  • Änglatuss

jag kan äta kexchoklad konstigt nog
    är laktosallergiker

• sheeba

Okej, Jag har märkt att jag kan äta och han får inget utslag då.
    Men jag äter inga mengder utan bara någon bit, Vill ju inte äta för mycket iffall att.

• singelmamma

jag är inte säker men jag tror att mörk choklad går bra...min kompis är mjölkallergiker och hon kan äta mörkchoklad... men vet inte om nån ljusare choklad. Lycka till att hitta. Det står bakom på förpackningen om det innehåller mjölk men jag tror som sagt inte då hon är väldigt allergisk men ändå kan äta den mörka chokladen. Tror det är den där 70%-iga... Kram

• Fille Fjonkan

En del mörk choklad finns utan mjölk, men de kan ju istället smaka lite starkt för en liten.

• Änglatuss

blockchoklad kan jag oxå äta, mörksådan

• Julius

Håller med singelmamman! Mörk choklad nästan bara kakao så därför ingen mjölk i.Nougat har jag hört talas om oxå. När jag skulle prova mjölkfritt pga sonens kolik så fick jag tips om nougat.

• sheeba

singelmamma> Jo det borde ju gå eftersom cacao halten är större.

Min smbo såg tror han på ett marabou choklad att det stod mjölkfritt på men jag har inte sätt det, kankse ska kolla det?

• sheeba

Nougat har jag inte tänkt på

Nä mörkchoklad kankse han inte gillar, men vad gillar de i början

• singelmamma

ett tips från mig (smaken är dock som baken ) köp inte marabous mörka. den är inte lika god som...Ja- så var det det då, namnet? Minns inte dom där mörkare paketen som är tunnare...och så finns det vita tunna paket oxå med mörk choklad.... vad nu dom heter...Nån som vet?

• singelmamma

ähm...min son tyckte det var gott att smaka på mörk choklad...men bara en liten bit dock

• sheeba

Är det de som är delade brun/vita? Står cacao 70% tex?

• mamma långben

Laktosintolerans får inte förväxlas med komjölksproteinallergi! De flesta med laktosintolerans kan äta små mängder mjölk utan besvär medan en med komjölksproteinallergi absolut inte ska äta någonting med mjölk.
    Mjölkfri choklad finns i några varianter, sjäölklart måste man kolla innehållsdeklarationen för innehållet kan ändras. Droste ska ha en mjölkfri variant, Kung Markatta har två (säljs nog mest i alternativa affärer eftersom jag tror den riktar sig till veganer). After Eight är i bland mjölkfri beroende på tillverkningsplats (den från York brukar vara mjölkfri), Wienernougat (innehåller nog mandel eller nötter tror jag). Har aldrig sett att Marabou skulle ha någon mjölkfri, de flesta chokladkakor innehåller mjölk eller spår av oavsett kakaohalt.

• feather

"Bra choklad", dvs rikt ig choklad utan annan tillsats än smak/arom...ex valhrona

• Myslan me Zac

Jag köper Kung Markattas Ekologiska Chokolad, den ligger där all annan chokolad finns på Ica Maxi. Den är helt mjölkfri.

Svar på tråden Vet någon om det finns choklad för mjölkallergiker?