• nollåtta

Kandidatexamen i psykologi

Jag funderar på att söka personalvetare inriktning psykologi till HT-2010. Programmet är på 180 poäng och man får alltså en kandidatexamen i antingen psykologi eller sociologi beroende på vad man väljer.

Jag undrar om någon vet vad man kan göra med en kandidatexamen i psykologi. Vad finns det för magisterutbildningar man kan bygga på med? Jag har kollat på studera.nu men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

• Svar på tråden Kandidatexamen i psykologi
  • nollåtta
    Pumpkin skrev 2010-04-09 18:21:38 följande:
    Vart har du tänkt läsa?
     Södertörns högskola Stockholm alltså.
  • nollåtta
    Pumpkin skrev 2010-04-09 18:24:31 följande:
    Okej Läser själv på Stockholms Universitet (PAO) och tänkte nästan avråda om det var den du funderade på
    Hehehe är det inte bra där?
  • Pumpkin

Nja, jag tycker väl att det är lite för teoretiskt, vi har nästan ingen arbetslivsanknytning alls (förutom gästföreläsare någon gång ibland). Utbildningen har börjat få rätt mycket kritik pga det, vi "kan" helt enkelt för lite när vi är klara, i praktiken.

Men hur som helst, med den inriktningen på examen kan man ju jobba med rekrytering t ex. Eller kompetensutveckling. Finns förstås massa annat också

• nollåtta
    Pumpkin skrev 2010-04-09 18:28:13 följande:
    Nja, jag tycker väl att det är lite för teoretiskt, vi har nästan ingen arbetslivsanknytning alls (förutom gästföreläsare någon gång ibland). Utbildningen har börjat få rätt mycket kritik pga det, vi "kan" helt enkelt för lite när vi är klara, i praktiken. Men hur som helst, med den inriktningen på examen kan man ju jobba med rekrytering t ex. Eller kompetensutveckling. Finns förstås massa annat också
    Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med när jag är klar, kommer nog läsa ytterligare kurser efteråt för att bredda kompetensen så att säga. Kan tänka mig typ arbetsförmedling, jobba med arbetsträning och sånt. Vet inte om jag är inne på rätt spår?
  • Liselottang

Hej!

Jag kollade lite på personalvetare när jag skulle börja i höstas. Jag pluggar i Gävle. Tyvärr har jag fått intrycket att det över lag är en ganska flummig utbildning. Saco's rapport såg sist jag kollade ganska mörk ut om en 3 år. Sen är det flera som går den utbildningen i Gävle som ångrar sig då de inte tycker att de "blir" något särskillt, men det kanske bara beror på utbildningen i den här staden.

Har sett trådar om den här utb förut när jag stod i valet och kvalet, kolla runt lite!

För övrigt arbetar många socionomer på arbetsförmedlingen, men också personalvetare så klart.

• Liselottang

Oj, ser att jag inte alls svarat på vad du frågar efter i TS, sorry.

• nollåtta
    Liselottang skrev 2010-04-09 18:57:42 följande:
    Hej! Jag kollade lite på personalvetare när jag skulle börja i höstas. Jag pluggar i Gävle. Tyvärr har jag fått intrycket att det över lag är en ganska flummig utbildning. Saco's rapport såg sist jag kollade ganska mörk ut om en 3 år. Sen är det flera som går den utbildningen i Gävle som ångrar sig då de inte tycker att de "blir" något särskillt, men det kanske bara beror på utbildningen i den här staden. Har sett trådar om den här utb förut när jag stod i valet och kvalet, kolla runt lite! För övrigt arbetar många socionomer på arbetsförmedlingen, men också personalvetare så klart.
     Hej

Okej, hm det är så svårt det här. Jag vet ju ungefär vad man kan jobba med som utbildad personalvetare, det är just kandidaten jag tänker på, vad man kan läsa för lämpliga påbyggnadskurser sen. Vill gärna jobba med människor, har varit inne på socionom men nu tvekar jag lite. (måste komplettera med matte b också) Är intresserad av mänskliga beteenden, hur människor fungerar som individer men också i grupp mm. Vill jobba med personalfrågor men inte bara sitta på kontor utan vara ute i verkligheten också. Det är verkligen skitsvårt det här
  • Liselottang
    nollåtta skrev 2010-04-09 20:49:14 följande:
     Hej Okej, hm det är så svårt det här. Jag vet ju ungefär vad man kan jobba med som utbildad personalvetare, det är just kandidaten jag tänker på, vad man kan läsa för lämpliga påbyggnadskurser sen. Vill gärna jobba med människor, har varit inne på socionom men nu tvekar jag lite. (måste komplettera med matte b också) Är intresserad av mänskliga beteenden, hur människor fungerar som individer men också i grupp mm. Vill jobba med personalfrågor men inte bara sitta på kontor utan vara ute i verkligheten också. Det är verkligen skitsvårt det här
    Jag har sett att det finns ett master-program inom HR, fanns bland annat på mittuniversitetet. www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsutbud/ATLAS/Visa-program/

Och ja, det är jättesvårt! Beteendevetare verkar också intressant men även där är det svårt att få jobb. Socionom som jag pluggar är visserligen jäkligt kul, fast det är ju inriktat på socialt arbete, så många kurser handlar ju om andra grejer också. Just nu läser vi juridik t ex...

På PA-programmet är det väl en kurs i företagsekonomi också? (Tänker att det är trist) Har du funderat på att läsa Psykologi och lite annat du gillar och "bygga" din egen utbildning?
Svar på tråden Kandidatexamen i psykologi