• kinapuff

    Köttfärssås utan tomat

    Jag skulle vilja ha ett bra recept på köttfärssås utan krossade tomater. Det behöver inte vara totalt tomatfritt, lite tomatpuré eller ketchup går bra men jag vill inte att såsens bas ska vara krossade tomater eller liknande.
    Någon som har ett recept till mig? =)

  • Svar på tråden Köttfärssås utan tomat
  • linjes

    tja recept vet jag väl inte,men det är väl bara slänga ihop som vanligt utan tomatkross,svårare än så är det inte

  • Ejin

    jag fräser köttfärs o pudrar över mjöl (kryddar o lite så me) sen häller jag på chilisås... rör runt, häller på mjölk samt lite vatten... rör runt.. på med lite soja för färgen.. smaka av.. krydda ev mer.. klart... garaterat barnvänlig dessutom.. o mkt god...

  • JAG är BÄST

    Jag kastar in lite tomatpure,Crème fraîche, svamp, majs å lite smått å gott

    Har fått sluta med krossade tomater eftersom trollet här hemma inte tål skalet åp själva tometerna.

  • MBert

    När vi var tvungna att köra tomatfritt gjorde vi som en vanlig vit bechamelsås fast med köttfärs och lite annan kryddning. Funkar kanon.

  • inze

    Jag har i passerade tomater + lite ketchup. men mest mjölk.

    Gör ungefär så här.

    Bryner köttfärs tillsammans med riven lök.
    Strör över mjöl och låter fräsa med en kort stund.
    Häller på passerade tomater och mjölk.
    I med buljontärning och torkade örtkryddor (pizzakrydda, oregano, basilika eller vad jag har hemma).
    Lite ketchup.
    Kan ev behövas lite salt och peppar.
    Koka ca 15-20 min.

    Mängder vet jag inte då jag gör på en höft. Men mina barn gillar inte överdriven tomatsmak så det liknar inte köttfärssås med krossade tomtare som jag gör genom att fräsa köttfärs och hackad lök och sedan har i krossade tomater. Kryddar och låter puttra en stund.

  • Min högsta önskan

    Jag steker köttfärs och lök, häller i matlagningsgrädde, chilisås, lite ketchup. Slänger i en biljontärning, och kryddar med lite av varje, t e xpaprikakrydda, basilika, peppar... Sen brukar jag även slänga i lite riven ost..


    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Spikie

    vi steker upphackad bacon och har i färsen också...
    lök och svamp är ett måste
    sen kryddor som grill krydda, vitlökspulver, chilli, soya måste man ju åxå ha..en skvätt grill olja i åxå...
    sen för att få det hela "krämigare" så har vi creme´fraiche på slutet.
    suuuuper gott!

  • Dramatic Chipmunk

    Min man hatar tomat och slänger istället i en burk creme fraiche, en skvätt ketchup och japansk soya (mushroom eller nåt). Mycket smaskigt!


    Whatever works for you man
  • SVejsan

    Om man inte är totalt anti mixer, så gör vi en variant som gillas av barnen som kanske inte är köttfärssås men nåt ditåt, gott blir det i alla fall...

    Stek 400 gr köttfärs, ha i Taco Spice Mix (t ex fråbn Santa maria) ,ha i 1 till 2 burkar cremefraiche (går att använda allt från 5% till full fet). Servera till pasta

  • tussill

    Om det gick bra med tomatpure så här kommer ett smaskigt recept

    1 gul lök
    1msk socker (valfritt)
    1krm salt
    1krm vitpeppar
    1msk paprika pulver
    2 msk tomat puré
    ca 400-500 köttfärs
    2 dl matlagnings grädde
    + vatten ef behov
    ca 1msk mjöl
    en skvätt soya

    Hacka löken och stek den lite lätt i pannan med ev socker (blir finare färg på färsen)
    Ha i köttfärsen och stek tills den är helt genomstekt. Ha i kryddor salt, paprikapulver etc+tomatpurén.
    Sedan mjölet för o få såsen tjockare sen.
    Ha i grädden och vatten tills du tycker det är lagom tjockt. Avsluta med en skvätt soya (mest bara för färgen)

    Urgod köttfärssås! Gör alltid efter detta recept, hoppas jag kom ihåg rätt nu. Lagar mest mat utan recept.

  • sonen08

    fräser köttfärsen kryddar med aromat, häller i ketchup sen i med mjöl o vatten och till sist soja.

  • snart 4

    kör på matlagningsgrädde eller crem frech, men godast är det med krossade tomater och en klick crem frech.. blir mycket mildare tomat smak då:D

  • Jennass

    Philadelphia är grymt gott att ha i, sen ajvar som nån här ovan nämnde, eller finhackade näst intill mosade rosa paprikor, typ paprikapure, sååå gott!

  • MammaSwahn

    recept på 50 gram köttfärs.

    Bryn lök och släng i köttfärsen och bryn tillsammans.
    Krydda med svartpeppar och grill/allkrydda. (krydda så mycket som du vill)
    häll i vatten så det täcker färsen, och släng i lite ketchup.
    Blanda 300 ml vatten tillsammans med 3-5 matskedar mjöl i en shaker.
    Häll i mjöl och vattenblandningen i köttfärsen.

    Jag brukar även ha i bacon för extra smak, då steker du baconen och häller i till sist.

    Good luck!

  • Helle333
    kinapuff skrev 2010-04-09 18:50:38 följande:
    Jag skulle vilja ha ett bra recept på köttfärssås utan krossade tomater. Det behöver inte vara totalt tomatfritt, lite tomatpuré eller ketchup går bra men jag vill inte att såsens bas ska vara krossade tomater eller liknande.
    Någon som har ett recept till mig? =)
    Någon form av grädde, ha i lite soja eller såskulör för färgning....
Svar på tråden Köttfärssås utan tomat