• AngelEye

Bilen startar inte när det är fuktigt ute, vafan är felet??

Min bil funkar utan problem när det är torrt och soligt ute.

Men så fort det snöar/regnar eller är fuktigt i luften så är den RIKTIGT svårstartad.
    Man vrider på nyckeln, den gör sitt bästa för att orka starta men det går inte. Istället kommer enorma smällar från avgasröret och man håller på tills batteriet är helt slut.

Lyckas man mot förmodan få igång bilen så måste man hålla varv på motorn hela tiden när man åker. Blir man tvungen att stanna och släppa gasen vid en rödljuskorsning så kan man vara säker på att bli stående där tills varmare dagar dyker upp. Notera också att man under färden får dras med en ryckig bil.. man kan hålla gasen i botten men gasen tar inte, så man kommer upp i max 50 km/h. Sedan helt plötsligt så släpper det och bilen börjar gasa och gå rent. Sen slutar den gasa igen , sådär håller den på.

Vi har bytt tändstift, oljefilter, olja och luftfilter. Några andra förslag???

Det är en Mercedes Benz 200E kan jag tillägga.
    Ibland hjälper det att spruta startgas rakt in i förbränningsmotorn.

• Svar på tråden Bilen startar inte när det är fuktigt ute, vafan är felet??
  • Faber

Fukt i fördelaren kanske om det är en äldre modell.

• AngelEye

jag har också tänkt på fukt i fördelaren, men jag har en envis far som inte håller med.

Hur vet man om den misständer?

• Pappa G

Hur gammal är den?

Det man kan misstänka är ju att något är fel med bränsleinsprutningen.

• LillTussa

Vi hade en ford sierra som var precis likadan. Men då var det fukt i databoxen som skulle kosta massor att fixa. så man fick som anpassa sig efter väder. Har du kolla på MB-forum om detta är en vanligt fel? På ford-forum var det tydligen ganska vanligt på sierra-modeller från 90-93.

• Faber

Är den såpass ny att den har en ECU kan det vara luftmassesensorn.

• Faber
    AngelEye skrev 2010-04-10 12:55:22 följande:
    det är en 93:a.
    Då har den det. Sensorn behöver inte vara trasig heller utan det kan helt enkelt vara ett glapp i anslutningarna ECU-sensor.  vilket fall så tolkar ECUN då signalerna fel och tror att bilen behöver mer eller mindre bränsle än den egetligen skall ha. Luft/bränsle förhållande blir då tokigt.
  • mamma030407

låter som luftregualtorn behöver bytas....kolla upp den om den behöver smörjas eller bytas...

• Ulf Harrys Farsa

Elektonisk tändning = ingen fördelardosa.

Trasiga tändkablar, läckage in i säkringsdosan, trasig tändmodul (dyyyyrt)
    lämna in på en MB verkstad och be dom koppla upp den i datorn, dom kanske tar en hundring eller en princesstårta till fikarasten

• Jaccan

Jag skulle ju vilja veta om du har gnista på alla stiften när bilen inte vill starta.

Du har garanterat problem med tändningen och det kan visst finnas en fördelare även om det är elektronisk tändning.. Skillnaden är att bilen saknar brytarspetsar.

• Ulf Harrys Farsa
    Jaccan skrev 2010-04-29 22:50:51 följande:
    Jag skulle ju vilja veta om du har gnista på alla stiften när bilen inte vill starta. Du har garanterat problem med tändningen och det kan visst finnas en fördelare även om det är elektronisk tändning.. Skillnaden är att bilen saknar brytarspetsar.
    jo, fast på en 200e sitter "fördelaren" direkt kopplad till kammen, väldigt tät konstruktion. (jag kan missminna mig, var ett tag sen jag jobbade med Mercor)
  • AngelEye

Har kollat fördelaren. Den verkar vara väldigt tät. En kupa är fastskruvad på den, med fyra skruvar. Ingen fukt inuti alls!

• Jaccan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-29 23:06:08 följande:
    jo, fast på en 200e sitter "fördelaren" direkt kopplad till kammen, väldigt tät konstruktion. (jag kan missminna mig, var ett tag sen jag jobbade med Mercor)
    Som på en vanlig Volvo 740 t.ex, där fördelaren drivs av kammen och inte av någon mellanaxel.
  • Jaccan
    AngelEye skrev 2010-05-02 10:17:17 följande:
    Har kollat fördelaren. Den verkar vara väldigt tät. En kupa är fastskruvad på den, med fyra skruvar. Ingen fukt inuti alls!
    Okej, inget glapp i fördelaraxeln? Isåfall är bussningarna slut och tändningen blir minst sagt konstig.
Svar på tråden Bilen startar inte när det är fuktigt ute, vafan är felet??