• Mumin80

Prickig, överkänslig fyra månaders?

Hej!

Vår fyra månaders dotter har börjat få prickar i ansiktet och på hakan/halsen samt nu även i nacken. Prickarna är små och röda, även om några av dom större är lite vita i mitten. Dessutom är hon väldigt röd. Utslagen kommer och går och började komma lite smått för kanske en vecka sedan. Dom dyker alltså upp varierande kraftigt ibland en gång om dagen, ibland inte alls och ibland två-tre gånger om dagen. Det tar ca. ½-1 timme från att dom dyker upp till att dom "bleknar" bort.

Min fundering är om detta är allergi eller fuktexem eller vad. Sedan ett par veckor tillbaka så har vi börjat med smakportioner, först morot och sedan några gånger även potatis. Vi har även börjat byta ut NAN1 mot NAN2 (hon delammades till ca. 2 mån ålder och sedan bara ersättning). Idag fick hon även smaka på sempers banangröt (från fyra månader). Jag har även funderingar om det kan vara tvättmedlet, kanske i kombination med fuktig haklapp. Eller om det kan vara napparna. Normalt använder vi Esskas silikonnappar, men två gånger, i påskas och idag, har hon fått prova MAM-nappar, en i latex i påskas och en i silikon idag.

Jag hade själv väldigt mycket exem som barn och är idag kraftigt pollenallergisk. Både min man och jag är penicilinallergiker. Därför misstänker jag att det skulle kunna vara någon form av överkänslighet, och också för att prickarna kommer och går så fort. Jag har dock väldigt svårt att komma på vad som skulle kunna vara orsaken.

Idag för ett par timmar sedan fick hon ett rejält "anfall". Men hon har inte fått morotspuré sedan igår, och mig veterligen borde överkänsligheten visa sig mera direkt. Potatisen känns också osannolik då hon inte fått potatis på två dagar. Anfallen kom strax innan hon fick sin dagliga smakportion, som hon får på kvällen, så det enda utöver ersättning hon fått idag är gröten. Men idag är första dagen hon fått gröt och hon har haft exemen innan så gröten känns osannolik. Överlag känns livsmedel som källa något osannolik, eftersom exemet är kraftigast på halsen och kinderna, inte runt munnen. Det livsmedel som känns mest sannolikt är i så fall NAN2, men det borde ju inte skilja sig så mycket från NAN1 att det skulle framkalla allergi?

Det andra alternativet är tvättmedelsrester. Men hon har tålt tvättmedlet hittills, och har inga exem på kroppen, där hon har alla kläder som tvättas i samma tvättmaskin. Haklapparna + fukt stämmer med placeringen på exemet, samt att det ofta verkar komma i samband med att hon sover i vår famn. Men dom senaste två dagarna har jag varit noga med att ta bort haklappen (modell dräggellapp) direkt efter maten och ta en ren till varje måltid. När hon sover brukar hon dessutom sova på ena sidan, så då förstår jag inte varför hon skulle få ev. fuktexem även på andra kinden, men inte på hjässan eller kroppen. Hon har inte heller något exem på rumpan, vilket jag skulle förvänta mig om hon var så känslig för fukt. Hon har lite torr hud men inte väldigt torr och jag försöker smörja den med miniderm nu och då. Dessutom så verkar fuktexem enligt vad jag sett på nätet mest förknippas med under 3 månaders babysar samt veck i huden, inte ansikte.

De två gånger hon har reagerat värst så har hon åtminstone inom en-två timmar innan provat på nya nappar från MAM (naturligtvis kokade). Annars har hon alltid använt Esska. Men hon har även haft mildare "anfall" andra dagar däremellan, även om det inte varit särskilt illa. Å andra sidan så borde det ju i så fall vara plasten i själva skölden till nappen hon reagerar på (två olika nappar båda från MAM alltså), och då borde ju reaktionen centrera kring munnen? Kan man ens reagera på plasten i napparna?

Så jag vet varken ut eller in, samtidigt så var hennes exem så pass kraftigt idag, att jag är lite orolig om det är en allergisk reaktion. Kan barn i denna ålder drabbas av andningssvårigheter eller liknande allvarliga reaktioner, eller kan de bara reagera med exem?

Svar på tråden Prickig, överkänslig fyra månaders?