• Anonym

Slog sönder min dator men vägrar betala... vad gör man? *suck*

Mitt ex hälsade på och det slutade med en konflikt när jag bad honom åka hem... för att göra en lite längre historia kort så slog han sönder min 3 månader gamla dator, men han vägrar att betala för en ny! Har erbjudit honom att betala självrisken och att betala ex. 500 kr varje månad men han vägrar... det känns förjävligt ärligt talat och jag vet inte vad jag ska göra. Har inte råd att köpa en ny heller just nu :(

Vad gör man?

• Svar på tråden Slog sönder min dator men vägrar betala... vad gör man? *suck*
  • Anonym

Du polisanmäler honom alternativt stämmer honom i tingsrätten (gratis att lämna in stämning) där du kräver honom på kostnaden.

• BlommyNess12

Din hemförsäkring täcker väl det?
    Annars kan du ju alltid polisanmäla honom.

• Anonym

Går ju anmäla skadegörelse, men då han säkerligen kommer neka så blir det en ord mot ord -historia om det inte finns vittnen, så då kommer det ändå tyvärr läggas ner.

Tyvärr blir det nog till att betala självrisk själv och ordna med en ny dator när du har råd.

• Anonym

Se det som lärpengar och sluta umgås med exet.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:03:08 följande:
    Du polisanmäler honom alternativt stämmer honom i tingsrätten (gratis att lämna in stämning) där du kräver honom på kostnaden.
    Inte gratis. Att lämna in en stämningsansökan kostar 450 kronor. Vinner du målet ska motparten ersätta dig för dina rättegångskostnader. Förlorar du får du betala både dina och motpartens kostnader.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:04:51 följande:
    Går ju anmäla skadegörelse, men då han säkerligen kommer neka så blir det en ord mot ord -historia om det inte finns vittnen, så då kommer det ändå tyvärr läggas ner.Tyvärr blir det nog till att betala självrisk själv och ordna med en ny dator när du har råd.
    Mmm, vet att det aldrig skulle gå att polisanmäla det här!
    Känns bara så bittert att jag får betala en ny dator själv :(
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:06:34 följande:
    Se det som lärpengar och sluta umgås med exet.
    Tyvärr har vi ett barn tillsammans så det blir nog svårt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:07:27 följande:
    Mmm, vet att det aldrig skulle gå att polisanmäla det här! Känns bara så bittert att jag får betala en ny dator själv :(
    Har du inte hemförsäkring? Kanske går på drulleförsäkringen om du har nån. Omde inte ersätter om någon slagit sönder så kan du ju säga att du tappade den i golvet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:09:33 följande:
    Har du inte hemförsäkring? Kanske går på drulleförsäkringen om du har nån. Omde inte ersätter om någon slagit sönder så kan du ju säga att du tappade den i golvet.
    Självrisken och kostnadsförslag på reparation är typ 2500:- så det känns som mycket pengar det också.
  • Anonym

Även om en polisanmälan kanske skulle läggas ner tycker jag ändå att du ska göra en!
    Dels för försäkringen, antar att de kommer vilja se en anmälan.
    Dels för att du gör en markering för ditt ex - det här är inte okej!!
    Dels för din egen skull - så att du kan känna att du iallafall har gjort vad du kan. Och att du vet att du har rätten på din sida, att det han gjorde var fel.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:12:23 följande:
    Även om en polisanmälan kanske skulle läggas ner tycker jag ändå att du ska göra en!Dels för försäkringen, antar att de kommer vilja se en anmälan.Dels för att du gör en markering för ditt ex - det här är inte okej!!Dels för din egen skull - så att du kan känna att du iallafall har gjort vad du kan. Och att du vet att du har rätten på din sida, att det han gjorde var fel.
    Jo... fast jag vet att det skulle resultera i en ännu större konflikt.. har suttit och tänkt på många saker jag skulle kunna göra för att ge tillbaks, men det är nog inte så smart om jag tänker långsiktigt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:08:21 följande:
    Tyvärr har vi ett barn tillsammans så det blir nog svårt.
    Släpp aldrig mera in honom iallafall och ha inte mer kontakt än absolut nödvändigt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:22:28 följande:
    Släpp aldrig mera in honom iallafall och ha inte mer kontakt än absolut nödvändigt.
    Nej, har satt upp tydligare gränser nu för både umgänge och i vår relation.. men det löser ändå inte mitt jobbiga ekonomiska problem nu :(
    Det suger verkligen!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:16:03 följande:
    Jo... fast jag vet att det skulle resultera i en ännu större konflikt.. har suttit och tänkt på många saker jag skulle kunna göra för att ge tillbaks, men det är nog inte så smart om jag tänker långsiktigt.
    Ja, men det är ju inte du som startar konflikterna, det är ju han. Sätt ner foten! Det handlar inte om att ge tillbaka, utan att du ska vara stark och stå upp för dig själv. "Ge tillbaka" är helt fel ord i denna situation, för det var hans eget val att slå sönder datorn och hans eget val att råka ut för en polisanmälan. Det är inte du som gjort fel.
    Långsiktigt är det väl bättre att sätta hårt mot hårt så att han inte bråkar med dig mer?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-09 22:26:46 följande:
    Nej, har satt upp tydligare gränser nu för både umgänge och i vår relation.. men det löser ändå inte mitt jobbiga ekonomiska problem nu :( Det suger verkligen!!
    Nej men det hindrar det från att hända igen + att nu vet du vart du har honom.
Svar på tråden Slog sönder min dator men vägrar betala... vad gör man? *suck*