• Rude Billy

När är det OK att slå ett barn?

Sitter och tittar på SVT 24 nu när det är en dokumentar om hurvida det är rätt eller inte rätt att slå ett barn.

Det pratas om en kille i fyran som blev slagen av en rektor eftersom att han hade haft (se HAFT) keps på sig. Det hade varit en tävling i klassen och priset var kepsar, rektorn fick reda på att det bröts mot skolregeln som säger att man inte får ha keps innomhus. Hon marsherade ner till klassrummet och började, enligt barnen, skrika och gick fram till en elev och slog honom på armen.
    Jag tycker INTE att det är ok!

Det togs även upp om en man som hade gett en 12-åring två örfilar efter att barnet hade haft sin cykel på en tom uteservering.
    Mannen hade sagt till pojken att ta ner cykeln från uteserveringen och pojken hade gjort som han hade blivit tillsagd.
    Trots det gick mannen efter honom och utdelande två örfilar!
    Detta polisanmäldes och kom sedan upp i rätten.
    Samtidigt som rättegången hölls så var det ett flertal (äldre) människor som demonstrerade utanför MOT pojken.
    De tyckte att mannen hade gjort rätt!!

Ett annat fall var en 15-årig flicka som blivit slagen av en man för att hon stått och rökt. Som jag förstod det slog han henne först i huvudet, sedan sparkade han henne på rumpan och gav henne efter det ett slag på läppen. Han slog även hennes mobil ur handen då hon sagt "om det är okej att du fotar mig, får jag fota dig!" Då mannen skulle fotografera henne.

Man fick även se en filmsnutt där en kille åkte skatebord ner för ett gäng trappor, tydligen hade de även klättrat på en soptunna.
    Sedan ser man en äldre kvinna ta kort på den skateboardåkande pojken och hon säger "det där ska ni lägga av med!".
    Sedan går hon mot pojken som filmar och utdelar ett slag mot honom.
    Han säger åt henne att hon inte ska putta honom på huvudet och hon säger "jag puttade dig inte jag nuddade dig inte ens!".
    Man ser tydligt hur pojken blir träffad.
    När hon säger att hon tänker anmäla pojkarna kontrar den filmade pojken med att även han kan anmäla henne för att ha slått honom då säger hon "du skulle bara våga!"

Så jag undrar NÄR är det okej att slå barn?
    ÄR det okej att slå barn?
    Hur kann vuxna människor ursäkta att en annan vuxen människa har SLAGIT ett barn för att den vuxne har blivit provocerad?

Som en av de medverkande i dokumentären sa "Inte hade jag som rektor blivit ursäktad för att jag örfilat en lärare som var hotfull!"
    Varför ursäktas vuxna människor som slår ett barn?
    Vad är det för land vi lever i?
    I rule, you dont. Deal with it!!
  • Svar på tråden När är det OK att slå ett barn?
  • Lillan1971

Det är ALDRIG okej att slå ett barn.
    Men hände allt detta i Sverige? Man blir ju rädd!

Mamma till fem ♥ liindalee.blogg.se - Gratis bloggdesign, tankar, vardag och massa annat!
  • Pormoicheia

Jag hängde inte alls med så mycket i median kring dessa fall. Men i fallet men den äldre mannen och 12-åringen hade det väl hänt bra mycket mer än så?

Eller blandar jag ihop det med något annat?

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Willhellmina

ALDRIG är min första reaktion. Däremot vet jag situationer där jag nog hade kunnat slå. Läste en tråd här på fl för ett tag sen om hur en tonårsgrabb kastade en hård snöboll in i en liggvagn (på nära håll). Bäbben fick sig en ordentlig snäll och blödde från näsan. Hade det hänt mig så hade jag nog... jaaaa..... vet inte riktigt men instinktivt hade jag nog slagit...

• Rude Billy
    Pormoicheia skrev 2010-04-09 22:52:45 följande:
    Jag hängde inte alls med så mycket i median kring dessa fall. Men i fallet men den äldre mannen och 12-åringen hade det väl hänt bra mycket mer än så? Eller blandar jag ihop det med något annat?
    Som jag förstod det hade han tidigare (enligt mannen) cyklat på en minigolfbana och kallat mannen för gubbjävel.
    Även om så är fallet så berättigar inte det att SLÅ barnet.
    Lillan1971 skrev 2010-04-09 22:49:44 följande:
    Det är ALDRIG okej att slå ett barn. Men hände allt detta i Sverige? Man blir ju rädd!
    Yes detta är i gamla härliga svea!
  • Rude Billy

haha nu tror jag att jag skrattar ihjäl mig.
    Nu tog de upp ett fall där en ELEV slagit en lärare och denne elev blev dömd för misshandel.
    Meedan där fallet var lärare slagit elev så var det bara ringa misshandel.
    Brotten såg (enligt tv reportern) likadana ut men rollerna var omvända.
    Hur blir det VÄRRE när ett barn slår en vuxen än när en vuxen slår ett barn?
    Det är absolut INTE okej för någon att slå en annan människa men hur kan man se med mildare ögon på vuxenvåld mot barn än barns våld mot vuxna?

• Pormoicheia

Rude Billy. Nej givetvis är det alltid fel att slå.
    Men det framställs inte riktigt korrekt i TS vilket göt att det blir lite vinklat.

Svaret på frågan i rubriken är givetvis Aldrig, men faktum kvarstår att man i vissa fall kan förtjäna en örfil. Vilket jag anser i fallet med Roland (som jag lycklats luska ut att den äldre mannen hette). Pojken var dessutom 13 år, inte tolv. De hade vandaliserat och skrikit glåpord efter de äldre så pass att vissa av dem nästan inte vågade gå dit längre. Är man 13 år borde man veta bättre...
    Nu menar jag inte att edt var rätt att slå.

Jag menar bara att nyansen av rätt eller fel mycket väl kan ändras när man känner till hela historian än om man bara får en "förskönad bild" av den, vilket jag anser att den fått i TS.

• Egomamma

Att slå ett barn är samma som att slå en vuxen-oacceptabelt, såvida det inte gäller självförsvar i nödsituation. Så enkelt är det faktiskt. Inget blir bättre av att man tar till våld.

• Pormoicheia
    Willhellmina skrev 2010-04-09 22:54:21 följande:
    ALDRIG är min första reaktion. Däremot vet jag situationer där jag nog hade kunnat slå. Läste en tråd här på fl för ett tag sen om hur en tonårsgrabb kastade en hård snöboll in i en liggvagn (på nära håll). Bäbben fick sig en ordentlig snäll och blödde från näsan. Hade det hänt mig så hade jag nog... jaaaa..... vet inte riktigt men instinktivt hade jag nog slagit...
    Även detta var ju en hemsk sak.
    Det var ju dessutom med flit...som mamma till barnet i barnvagnen hade jag inte tvekat en sekund att örfila ungen. Som mamma till den som kastade snöbollen hande jag blivit arg på den som örfilat mitt barn, men jag hade inte gått vidare med det utan jag hade nog bara konstaterat att h*n fått det h*n förtjänat...eller nåt.

Det är svårt att säga i förväg hur man skulle reagera på något sånt, men jag tror jag skulle reagera så...
  • Egomamma
    Egomamma skrev 2010-04-09 23:05:47 följande:
    Att slå ett barn är samma som att slå en vuxen-oacceptabelt, såvida det inte gäller självförsvar i nödsituation. Så enkelt är det faktiskt. Inget blir bättre av att man tar till våld.
    Kom på att jag ska tillägga att det är den MORALISKA aspekten av frågan.

Man tänker inte alltid logiskt när det kommer till att skydda sina nära och kära från andras elakheter, så jag antar att man kan reagera med att slå på ren instinkt i vissa lägen, som med snöbollen ner i barnvagnen. Därmed inte sagt att det är RÄTT.
Svar på tråden När är det OK att slå ett barn?