• Anonym (hopplös kärlek)

Tror jag börjar bli knäpp.. olycklig kärlek.

Vet snart inte vad jag ska göra eller hur jag ska tänka längre.. trodde aldrig att jag skulle kunna känna såhär eller ens hamna i en situation som denna. Om någon orkar läsa, det blev lite långt.

Är förälskad i en kille jag endast träffat en enda gång, för nästan tre år sedan, vi kan kalla honom för "R".

Vi fick kontakt via nätet och snabbt började det pirra i magen, hos båda två. Vi träffades och jag blev så förälskad att jag nästan trillade baklänges, det var kärlek vid första ögonkastet. R kände dock inte detsamma för mig utan hade då precis innan vi sågs fått reda på att en tjej han gillat sedan länge blivit singel och dessutom var väldigt intresserad av honom. Detta visste jag om när vi träffades och försökte vara inställd på att vi skulle ses som vänner och troligtvis också gå därifrån som det, för att inte bli besviken och ledsen.

Efter den träffen kände jag dock att det var honom jag ville vara med, uppleva saker med och bli älskad av. Förstod ingenting av mina känslor… vi hade endast träffats en gång och dessutom var kärleken inte besvarad, kan man då känna så starkt för någon? Han ville ju inte ha mig, varför ens tänka tanken då?

Förstår att detta måste låta löjligt i allas öron som haft längre förhållanden och blivit dumpade av sin stora kärlek, då jag endast träffade honom en gång. Men jag har aldrig innan eller efter känt på det viset för någon, vilket är ett till problem…

Har nämligen sedan några månader en pojkvän. Han är en sådan kille som utan tvekan är någon man har livet ut och verkligen satsar med, han är toppen på alla sätt och vis. Alla i min närhet tycker om honom och jag märker hur mycket han tycker om mig och hur seriös han är. Problemet är bara det att mina känslor för R fortfarande finns kvar (de har svalnat någon senaste 2 åren men är fortfarande väldigt starka). Känslorna för honom är flera ggr starkare än de jag har för min pojkvän (som jag ändå är kär i och vill påstå mig älska). 

Det tär på mig att inte kunde älska min fina pojkvän av hela mitt hjärta, bara för en kille jag träffade en gång för två år sedan och som dessutom gav mig dissen där och då när vi sågs.

Har hört flera berätta om sina stora kärlekar och om hur det tog år för dem att komma över denna. Jag känner nu att jag gjort allt för att gå vidare, men nu orkar jag inte känna såhär längre.

Det jag hoppas på genom att skriva om detta här är att få hjälp med att hitta ett sätt att resonera och tänka på som kan få mig bort från känslorna för  och tankarna på "R", så att jag kan koncentrera mig på det som faktiskt är viktigt i livet. 

Jag ORKAR inte längre vänta på att känslorna ska svalna och att att tiden ska läka såren, jag vill kunna gå vidare och bli nöjd och lycklig med det jag har... inte längre längta och sakna någon som egentligen aldrig varit i mitt liv... hjälp mig.

• Svar på tråden Tror jag börjar bli knäpp.. olycklig kärlek.
  • Anonym (lovestory)

Du kan omöjligt älska R. Du älskar den bild du har av honom. Om du träffade honom idag och blev tillsammans med honom och lärde känna honom, skulle antagligen din bild av honom inte stämma och du skulle bli besviken.
    Jag skulle tro att om du bara jobbar med dig själv och dina tankar och inser att din R inte ens finns, så kommer du kunna bli lycklig med din pojkvän. Kanske behöver du hjälp, finns det någon du kan prata med om det här? Någon kompis? Annars kanske en kurator?

Nej, jag vet inte om jag älskar R, det tar nog längre tid innan man känner så.. dock blev jag väldigt kär/förälskad i honom, jag trodde inte på kärlek vid första ögonkastet innan.. trodde inte på vad andra berättade..

Vi hade pratat ganska mycket i telefon och även i webcam så jag hade lärt känna honom ganska väl. Han var väldigt naturlig och avslappnad när vi träffades och den uppfattning jag hade fått om honom stämde väldigt bra överens med verkligheten. 
    Har många ggr tänkt i banorna att han "inte finns" utan att jag endast har en egen bild av honom. Men jag tror ärligt talat inte att det var så i detta fall... tyvärr måste jag säga. Det var det jag föll för hos honom, han var så genuin och äkta. Sånt värdesätter jag hos människor.
    Har inte pratat så mycket folk i min närhet om detta, vill inte att de ska tycka att jag är knäpp som tänker såhär, framförallt inte nu när jag har en kille i mitt liv. :(
  • Anonym (har varit där...)

Jag vet precis hur det känns. Men man styr ju inte över sina känslor, även om man tycker att de inte borde finnas för att man inte känner killen egentligen.

Det enda som hjälpt för mig när jag varit i din sist är att bli dumpad riktigt ordentligt. Så att det inte finns något hopp kvar. Du kan ju söka upp honom igen och berätta vad du känner (om du inte vågar göra det direkt kan du skriva ett mail). Då kommer du antagligen bli nobbad igen. Först då kanske du riktigt inser att det är kört.
    Det andra som gäller är avstånd. Träffa inom killen du är kär i. Till sist bleknar känslorna.
    Sedan ska du kanske fundera över hur bra ditt förhållande är. Ofta när förhållandet är småtrist eller riktigt dåligt drar man fram gamla kärlekar och romantiserar kring dem för att få lite drama i sitt liv. Kanske är detta en varningsklocka? Även om din pojkvän är fantastisk så kanske han inte är den rätta för dig. Eller?

Jag kontakta honom igen efter träffen och förklarade hur jag kände (inte helt och fullt, men att jag gillade honom mer efter vi setts). Men fick nobben (på ett snällt sätt dock). Så jag kontaktar honom aldrig igen, skulle inte orka höra av honom.

Förhållandet med min nuvarande kille är mitt första riktigt seriösa så har inte mycket att jämföra med. Ibland känner jag att inte alls att jag vill vara med honom och ibland är jag bara så lycklig över honom och det vi har. Vi bråkar aldrig utan är alltid väldigt goa mot varandra och har samma galna humor, dock finns det kanske inte lika mycket passion som jag skulle kunna önska.

Kan det kanske vara så att du är lite rädd för ditt nya förhållande? Ett sätt att hantera denna rädsla är hålla distans. Och ett sätt att hålla distans är att drömma om någon annan.

Om du är rädd så tillåt dig helt enkelt att vara det. Förhållande är svåra saker och det är läskigt att hänge sig. Det tar tid att bli trygg.
    Du låter som att du är en romantiker (som jag). Att det inte finns så mycket passion som du vill kan bli ett problem. Men det kan också vara något som du lär dig att stå ut med. Lite svårt att sia om.
  • Anonym

Men alltså, du har ju bara minnet av det där första pirret och förälskelsen med den här killen. Du har ingen aning om hur det är att leva i ett förhållande med honom i vardagen. Det blir ju liksom en fantasibild av hur det skulle blivit som med största sannolikhet inte skulle stämma med verkligheten.

Lev vidare med din pojkvän. Man kan inte styra sina känslor, men man kan styra sina handlingar. Jag är helt säker på att dessa fantasier och känslor kommer att försvinna med tiden.

Anonym (har varit där...) skrev 2010-04-09 23:58:35 följande:
    Kan det kanske vara så att du är lite rädd för ditt nya förhållande? Ett sätt att hantera denna rädsla är hålla distans. Och ett sätt att hålla distans är att drömma om någon annan. Om du är rädd så tillåt dig helt enkelt att vara det. Förhållande är svåra saker och det är läskigt att hänge sig. Det tar tid att bli trygg. Du låter som att du är en romantiker (som jag). Att det inte finns så mycket passion som du vill kan bli ett problem. Men det kan också vara något som du lär dig att stå ut med. Lite svårt att sia om.
    Det skulle kunna vara så, att jag är lite rädd för mitt nuvarande förhållande.. Har de senaste åren endast träffat killar som valt bort mig för andra tjejer eller sårat på annat vis. Ibland har det varit jobbigt, tappade en del av tron på killar och förhållanden då. Vissa av killarna träffade jag bra mycket mer än "R", men ingen av sorgerna över dem kunde mäta sig med det jag kände när R "valde bort mig"... så har haft lätt att komma över dem.
    Dock är min pojkvän av en helt annan kaliber än de killarna var, annars hade jag inte ens inlett något med honom - hade fått nog innan han dök upp.
    Du har rätt i att jag har svårt att hänge mig i detta förhållande, att må som jag gjort efter R är inget alternativ, om nu även detta skulle skita sig. 
    Romantiker är jag nog, såg inte mig som det förut... känns som att passionen är viktig, hur ska det annars hålla i det långa loppet när vardagen sätter in och man känner varann utan och innan.
    Anonym skrev 2010-04-10 00:06:34 följande:
    Men alltså, du har ju bara minnet av det där första pirret och förälskelsen med den här killen. Du har ingen aning om hur det är att leva i ett förhållande med honom i vardagen. Det blir ju liksom en fantasibild av hur det skulle blivit som med största sannolikhet inte skulle stämma med verkligheten. Lev vidare med din pojkvän. Man kan inte styra sina känslor, men man kan styra sina handlingar. Jag är helt säker på att dessa fantasier och känslor kommer att försvinna med tiden.
    Egentligen har jag ingen fantasibild alls, vill bara känna som jag gjorde med honom med min pojkvän, vilket jag inte gör och aldrig gjort. Tvivlar dock på att man kan känna så starkt för flera personer under sitt liv. Möjligtvis i närheten, men knappt ens det. Skulle nöja mig med hälften av den känslan, skulle ha räckt för ett helt liv framöver.
    Tack för ditt svar iaf. Hoppas att du har rätt.
  • Anonym

Du är nog kär i en fantasibild, vilket är "enklare" än att leva i verkligheten med pojkvännen du har...

Jag ska inte tala om för dig vad som är viktigt i ditt förhållande. Men i mitt har det i längden varit viktigare att ha kul ihop än att hålla passionen het. Om det inte finns passion alls är det väl kört. Men jag tycker att det är viktigare att man kan skratta tillsammans och gillar att vara med varandra är det som håller i längden, för mig. 

• Anonym

Vet du.. jag har vart i samma situation.

Du har satt upp honom på en piedistal... jag lovar dig om du träffar honom så kommer du tänka: VA? Är det det här jag har gått och fantiserat om.. hahahaha... ojojoj.

Så går du vidare. Ni har inte vart i jobbiga situationer. Ni har aldrig grälat.
    Du har aldrig vart med om att han har lagt en fis eller gått och bajsat....

Det har du däremot med din pojkvän. Och det är ju det som är ett förhållande. Vardagen.

Man kan fastna ibland... men bestäm dig för att gå vidare.

Lycka till!!!

Anonym (har varit där...) skrev 2010-04-10 00:35:05 följande:
    Jag ska inte tala om för dig vad som är viktigt i ditt förhållande. Men i mitt har det i längden varit viktigare att ha kul ihop än att hålla passionen het. Om det inte finns passion alls är det väl kört. Men jag tycker att det är viktigare att man kan skratta tillsammans och gillar att vara med varandra är det som håller i längden, för mig. 
    Det är ingen fara. Är mer än tacksam för dina svar.
    Passionen är liten, men vi skrattar alltid tillsammans, har alltid kul och busar med varann, men skulle gärna vilja vara stormande förälskad, iaf i början såhär (4 mån).. är orolig att det ska ebba ut till vänskap i längden, just för att jag vet hur det är att vara så galet kär. I jämförelse med den känslan är jag och pojkvännen kompisar... :(
    Men absolut, utan skratten tillsammans har man inte mycket. Det är också så väldigt viktigt.
    Anonym skrev 2010-04-10 00:40:13 följande:
    Vet du.. jag har vart i samma situation. Du har satt upp honom på en piedistal... jag lovar dig om du träffar honom så kommer du tänka: VA? Är det det här jag har gått och fantiserat om.. hahahaha... ojojoj. Så går du vidare. Ni har inte vart i jobbiga situationer. Ni har aldrig grälat. Du har aldrig vart med om att han har lagt en fis eller gått och bajsat.... Det har du däremot med din pojkvän. Och det är ju det som är ett förhållande. Vardagen. Man kan fastna ibland... men bestäm dig för att gå vidare. Lycka till!!!
    Ja, en piedelstal, det var ett bra ord... för så känner jag ibland. Var inte bara kär, såg upp till honom också, han var underbar i mina ögon. Dock hade jag inte haft något emot att han la en prutt, hade nog gillat den också ta mig fan.
    Jag hoppas att jag inte fastnar nu, vill kunna gå vidare även om det är svårt.. tack för ditt lycka till :)
  • Anonym
    Anonym (hopplös kärlek) skrev 2010-04-10 00:30:21 följande:
    Egentligen har jag ingen fantasibild alls, vill bara känna som jag gjorde med honom med min pojkvän, vilket jag inte gör och aldrig gjort. Tvivlar dock på att man kan känna så starkt för flera personer under sitt liv. Möjligtvis i närheten, men knappt ens det. Skulle nöja mig med hälften av den känslan, skulle ha räckt för ett helt liv framöver. Tack för ditt svar iaf. Hoppas att du har rätt.
    Jag tror ändå att det är en slags fantasibild du har. Du minns hur du kände då, men grejen är att den känslan förmodligen inte skulle hållt i sig ifall han faktiskt velat ha dig. Då hade vardagen kommit, även hur kär du än tror dig vara. Nu lever du bara med minnet av förälskelsen, du hann aldrig komma till verkligheten. Sedan är det ju även ett faktum att man vill ha det man inte kan få. Visst att det var nåt särskilt med den här killen, men låt det för guds skull inte förstöra det förhållande du har idag eller kommer ha i framtiden. Det vore ju enormt dumt! Självklart är han inte den ende för dig.
  • Anonym (R.L <3)

Jag har varit i nästan samma sits som du fast lite annorlunda.

Jag hade stadigt sällskap sen 6 år samt 2 barn och trodde att jag mådde bra. Sen en dag när jag åkte buss så bara satt han där! Med svart långt hår och jeansjacka. Jag trodde jag skulle bli tokig för jag blev askär med en gång!

Känslorna var naturligtvis inte besvarade då han är typ 15 år yngre än mig, men vi började ha kontakt som polare iaf. Och jag lämnade min sambo för det kändes orättvist mot honom att vara kvar när jag var kär i en annan (ÄVEN om det inte hände något). 

Nu 3 år senare så har jag och min sambo blivit ett par igen och gift oss. Men jag är fortfarande förälskad i lilla R. Det går nog aldrig över! Han är så vacker med sitt svarta långa hår och sina blåa ögon. Det gör ont i mig när jag ser honom så jag undviker honom :(

Min man har dock ställt ett krav innan vi gifte oss. OM jag får chans att ha sex med R så SKA jag ha det. Så att jag får honom ur blodet så att säga.

Han är så djäkla vacker... Och så ouppnålig!!!

Svar på tråden Tror jag börjar bli knäpp.. olycklig kärlek.