• sahara

Vad är sevärt i Skåne ?

Jag och min sambo tänkte resa runt i Skåne ett par dagar i sommar.
    Jag tar gärna emot tips på sevärdheter.Vi gillar fin natur, museum, sevärdheter som slott och kyrkor mm.Vi tänkte åka utan barn.
    Tack på förhand !

• Svar på tråden Vad är sevärt i Skåne ?
  • ettplustack

Ales stenar
    Trollenäs slott
    Trolleholm slott

Är det jag kommer på nu, men det finns väldigt många slott i skåne, mitt tips är att beställa hem brochyrer ;)

• Pappa i april

Jag slår ett slag för Beredskapsmuseet utanför Helsingborg

• CarolinW

Kommer inte riktigt ihåg vad det heter, Nimis lr ngt sådant där det e ngn som byggt höga torn utav drivved på en strand. Ska la anses som ett konstverk. Var där när jag var yngre...sen så har vi Sjånes djurpark, lika kul för vuxna som barn, märkte vid med glädje i somras...

• emelillen

Aaaa nimis ligger i Mölle utanför Höganäs. Rekommenderas verkligen! Hela mölle är fantastiskt fint :)

• KatjaKaj

Om ni gillar fin natur får ni bara inte missa Stenshuvud.
    Utsikten från toppen är helt magisk , men om ni nu väljer att åka dit gå inte den "stora" stigen utan leta på kartan så finns där en låång vandringstig som är lite svårare att hitta.
    Men det är verkligen värt det , den stora stigen tar kanske 15 minuter sen är du på toppen men om man väljer den lilla stigen så tar det kanske 2-3h men du får se så mycket fint.

Nej ni får INTE missa stenshuvud.

/Från en som är frälst vid stenshuvud.

Ps. Extra plus för Cafe Annorlunda som ligger väldigt lämpligt till när man ska hem igen.
    Massor med hembakade kakor för ett fast pris så får du äta hur mycket du vill.

• Bedan

Mig, och historiska museet i Lund. Skissernas museum är också en hit. Historiska museet ligger precis vid domkyrkan!

• Jagsjälv

En av de bra sakerna med Skåne är ju Köpenhamn {#lang_emotions_wink}!

• Deiia

Jag tycker att Kullahalvön passar in på din beskrivning.
    Här är fin natur i naturreservaten - bokskogar och enorma strandängar, milslånga stränder. Mysiga byar som Mölle, Arild och Viken. Krapperups slott är värt ett besök liksom Sofiero slott (båda har ofta olika utställningar på gång).

Och så då NIMIS - ett måste! En upplevelse både sevärt och upplevelsemässigt.

• evaoregon
    maddlyn skrev 2010-04-09 23:58:33 följande:
    Om ni gillar fin natur får ni bara inte missa Stenshuvud. Utsikten från toppen är helt magisk , men om ni nu väljer att åka dit gå inte den "stora" stigen utan leta på kartan så finns där en låång vandringstig som är lite svårare att hitta. Men det är verkligen värt det , den stora stigen tar kanske 15 minuter sen är du på toppen men om man väljer den lilla stigen så tar det kanske 2-3h men du får se så mycket fint. Nej ni får INTE missa stenshuvud. /Från en som är frälst vid stenshuvud. Ps. Extra plus för Cafe Annorlunda som ligger väldigt lämpligt till när man ska hem igen. Massor med hembakade kakor för ett fast pris så får du äta hur mycket du vill.
    Stenshuvud och Cafe Annorlunda är helt klart toppen!  {#lang_emotions_smile}

Andra ställen som jag kan rekommendera är Kungagraven i Kivik, Ale stenar och Glimmingehus. 
  • Amelica

Ven, som är en ö utanför Landskrona, där man kan hyra en cykel och cykla runt ön och sen äta äkta gräddglass.....

• Virriga Vera

Lite annorlunda men helt klart värt ett besök är Tomatens Hus utanför Helsingborg.

www.tomatenshus.se/

Helsingborg med en tura till Helsingör, sedan Höganäs och Kullen är ju väl värt ett besök.

• Pippz

Jag rek Wanås park som är helt fantastisk med sin konsutställning i naturen och som är rolig för alla åldrar. Fullt med överraskningar under promenaden i park och skog.
    Nr 2 är Denningarum gård med uthyrning av flottar att åka längs Helge å med. Där finns gårdsbutik och lite djur samt café och resturang. En idyll verkligen för att inte tala om flotten där man kan sitta och fika och njuta av stillheten som är total.
    Ha en trevlig sommar... 

Svar på tråden Vad är sevärt i Skåne ?