• Curlingmorsan

Choklad till hund - hur farligt är det egentligen?

Min son hade utan att jag märkt det öppnat en Alladin ask och jag märkte det inte förrän hundarna började bråka. Asken stod på golvet och det var 20 bitar borta. Sonen kan bara ha ätit några bitar så hundarna och framför allt den ana hunden har fått i sig ganska mycket choklad. Har ju hört att hundar kan dö om de äter choklad, stämmer det? Hur farligt är det egentligen?

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Choklad till hund - hur farligt är det egentligen?
  • Joico

Det beror på sorten och mängden, samt storleken på hunden. Men det är dödligt.

• Mollzor

min ettårscavalier satte i sig en 100g 705 chokladkaka förra veckan.. med papperet.. och folien på. 

ringe vetrinären som sa att det var okej, men att han nog skulle må lite dåligt. var ungefär hälften av en dödlig dos. han kräktes sedan upp ALLT i sängen... när jag låg och sov middag >_<
    han var lite stirrig på kvällen och hade svårt att lägga sig till ro, och magen krånglade ett par dagar efter, men han mår bara fint nu.
  • Thegran
    Mollzor skrev 2010-04-10 12:48:37 följande:
    min ettårscavalier satte i sig en 100g 705 chokladkaka förra veckan.. med papperet.. och folien på.  ringe vetrinären som sa att det var okej, men att han nog skulle må lite dåligt. var ungefär hälften av en dödlig dos. han kräktes sedan upp ALLT i sängen... när jag låg och sov middag >_< han var lite stirrig på kvällen och hade svårt att lägga sig till ro, och magen krånglade ett par dagar efter, men han mår bara fint nu.
    vi fick åka in till vet efter att samma mängd ätits (hund, ca 20 kg) och så fick han en spruta som framkallade kräkningar.
  • dezibel

Kompisens stövare åt en halv 100g Maraboukaka, blev jättedålig och fick läggas in på Strömsholm. Det var på håret att han klarade sig så jag skulle aldrig chansa på att inte åka till Vet.

• Curlingmorsan

Jag lyckades få tag på en vetrinär som sa att det inte var någon fara eftersom det var ljus choklad (det var en Paradisask). Min hund är en Cavalier på strax över 10kg. Någon av hundarna hade kräkt upp lite choklad efter ett par timmar, den andra hunden fick nog bara tag på en bit eller två. Men ingen av dem har varit konstig eller så. Men fy vad nervös jag blev!

Ebba & Felix mamma
  • Rottis77
    Curlingmorsan skrev 2010-04-11 19:16:31 följande:
    Jag lyckades få tag på en vetrinär som sa att det inte var någon fara eftersom det var ljus choklad (det var en Paradisask). Min hund är en Cavalier på strax över 10kg. Någon av hundarna hade kräkt upp lite choklad efter ett par timmar, den andra hunden fick nog bara tag på en bit eller två. Men ingen av dem har varit konstig eller så. Men fy vad nervös jag blev!
    MYCKET dåligt svar av en veterinär!! Vet en Jack Russel som åt 2 st Alladin praliner, den ljusa, och höll på att stryka med, så det beror ju mycket på hur känslig hunden är!
  • Eternal Psycho

Ju högre kakohalt desto farligare har jag fått lära mej... Sen är det ju individuellt...
    Sessan här hemma mumsar gärna i sej mjölkchoklad om barnen bjuder (vilket de naturligtvis inte får) och har klarat sej utan några men än så länge *peppar peppar*

• JBC

Vår stora hane har ätit choklad x antal gånger. Inget han har dött av, men det är inte heller bra.

• drever

j'ävligt farligt och det beror på vad hunden väger mot mängden choklad, min berner satte i sig ett kg geisha en gång men det gick bra då det är så mkt choklad i geisha men hua vad han sket illa i två veckor

• tjej87

Vår borderterrier (dvs liten hund) har ätit choklad några gånger då vi glömt det framme och sen åkt hemifrån. Hon har inte blivit dålig av det någon gång så vi har haft tur. Hon har ätit både ljus och mörk choklad... Så det verkar vara väldigt individuellt hur påverkade hundarna blir av choklad.

• paramore

Som sagt beror helt på från hund till hund.

Min golden får en chokladbit nångång om vi äter, kanske tom 2,3, samma med våra förra hundar, har inte ett hänt ett dugg med dom.

Men som sagt kan vissa hundar vara superkänsliga, vissa lite mindre och vissa inte alls så är de första gången hunden får i sig det och i stor mängd ska man hålla extra koll :)

Hoppas de gick bra!

• lyckligmamma

är  inte aladin ljus choklad? KJankse inte är så farligt då även om d einte är bra

• lyckligmamma

Nu ahr jag läst tack då vet jag med. Har en ajck russel valp hemma. Nu ska vi inte köpa choklad till dottern på ett bra tag

• Kimban

Min mammas hund satte i sig 200g apelsinkrokant och hon reagerade inte alls. Så det behöver inte vara farligt.

Men som sagt beror det på kakaohalt, storlek på hunden och hur känslig den är.

Svar på tråden Choklad till hund - hur farligt är det egentligen?