• Rainbow

Får jag äta spätta?

Vi är bjudna till min svärfar på spätta idag, men jag vet inte om jag får äta det.
    Nån som vet om det är farligt?

• Svar på tråden Får jag äta spätta?
  • Våra Liv

vardet inte enligt kalla fakta att man lika gärna kunde äta all fisk? eller hörde jag fel

• Rainbow

Okidoki! Här skall ätas spätta!

• lata kocken Johanna

Våra Liv
    men du kan inte lyssna på kalla fakta - de hade massor med utelämnad info och försvanskade fakta (bara listan som de sa var från slv - var totalt förändrad och helt fel)

och det de pratade om var fisk från östersjön... inget annat...

• Julmust

Ur livsmedelsverket: Fisk är bra mat

Så ofta du vill: Spätta

Jag tror faktiskt jag ska strunta i fiskråden i fortsättningen. Det där med gärna en gång i månaden men inte mer borde man iaf kunna strunta i.

Aldrig-spalten gäller ju så länge man är i fertil ålder, men det är ändå sällan jag äter de fiskar som står där: Abborre, Gädda, gös, lake, lakelever, stor hälleflundra, torsklever, ål.

att man äter dem ca en gång per år eller så lär knappast göra någon skillnad för halten miljögifter i kroppen. Vi får i oss lite här och var ändå, det går inte att undvika.

• Julmust

asch, jag läste snett. Det är 1gg/mån som gäller för alla kvinnor ända till de inte ska ha fler barn.

Men precis som för tjejen på kalla fakta har jag struntat helt i att äta fisk för jag orkar inte räkna om jag redan gjort det en gång denna månad. Men när jag tänker efter så åt jag inte sådan fisk ofta innan heller och därför borde jag gå tillbaka till mina gamla vanor eftersom jag då fick i mig alla nyttigheterna i fisken.

I övrigt håller jag med Johanna om att kalla faktas fakta kanske inte är de bästa. Man ska nog reflektera två gånger till över vad slv vill säga istället och vad det betyder för en själv.

• Julmust

Bara en sista sak. Jag tycker slv är smått underbara när de säger:
    "Du ska inte banta under graviditet eller amning... Om du ökar för mycket i vikt så ät mindre av feta livsmedel som grädde, kakor, läsk, chips och godis"

Inget snack om lättmargariner och högt GI-index här inte. Ett enkelt råd som inte krånglar till.

• Våra Liv

lata kocken johanna va? jag sa eller hörde jag fel? viusste iaf attd etvar någe med fisken

• lata kocken Johanna

bara du inte lyssnar på allt vad de sa så är allt OK

det florerar så himla mycket rykten nu pga just Kalla Fakta...

• Våra Liv

lata kocken johanna jag är sån där som tar åt mitg lite av allt möjligt sen lyssnar jag bara påde t som låter som hm okej det låter ju bra o det där andra låter jätte fel. sen tar jag det mesta med en nypa salt typ skulle dock aldrig dricka alkohol o amma, dom testade ju bara mjölken efter 15 minuter vissa tar det ju längr tid för innan kroppen tar upp alkoholen, hade dom tstat varje kvar under 1 timmahade jag og lyssnat mer men nej ingen alkohol alls här inte! klarr mig utan

• doktorC

julmust - jag tänker precis tvärtom - är det något man ska begränsa till en gång i månaden så kan man lika gärna skippa det helt.

• Julmust

doktorC:

Jovisst, så har jag också tänkt, men det är inte vad slv säger. De säger "ät gärna 1 gg/mån, men inte mer". Det är alltså bra att äta fisken, för den innehåller massa nyttigheter, men man ska inte äta den för ofta. Eftersom jag i snitt inte äter den oftare än en gg /mån när jag tänker efter så tror jag att det är bättre att fortsätta så än att sluta äta den helt. Faktum är nog att jag normalt sett äter 1gg/mån fisken ännu mer sällan. Möjligen är det väl sill som det blir så ofta, men man äter ju inte så mycket sill varje gång man äter. Desssutom gäller alltså det kostrådet från det att man föds tills man inte ska producera flera barn om man är kvinna.

Svar på tråden Får jag äta spätta?