• kg8

Växtvärk?

Hej!
    Min tös är 20 månader och har den sista tiden fått problem att sova vissa nätter. Hon är vaken och är riktigt ledsen, men om hon får komma upp så brukar hon lugna sig. Först tänkte vi att det kanske var så enkelt som att hon ville komma upp till oss, eller bara hade svårt att sova trots att hon var jättetrött.
    Men inatt efter att hon vart uppe med oss så tog vi in henne till oss och som vanligt började hon rissa i sängen. När jag lagt henne ner en gång så provade jag (helt utan anledning) att liksom massera benet på henne och hon blev helt lugn o blixtstilla. Varje gång jag slutade så tog hon tillbaka min hand o la den på hennes ben.

Detta fick mig att misstänka att hon har växtvärk, hon har växt på längden som bara den det sista, sex cm på tre månader. Sen hade jag och även min pappa fruktansvärd växtvärk när vi var små.

Men kan man ha det när man är så liten? På nätet har jag mest hittat att det skulle vara från tre års ålder?

Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Växtvärk?
  • Kya

Nog tror jag att även yngre barn kan ha växtvärk. varför skulle de inte kunna ha det? Det är väl mest troligt så att de säger att det finns från tre år, för det är väl först då ett barn kan beskriva sin värk.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • kg8

Tack för snabbt svar. Problmet med min tös är att hon är ju inte så jättepratig än, och hon har precis kommit på det där med att om hon har ont så blåser vi och tycker synd om henne. Om jag frågar vart hon har ont så blir det till en lek där hon pekar på huvud,mage, hand, arm, ben, mun o.s.v. och jag ska blåsa överallt.

• Trottoarbonden

Små barn kan visst ha växtvärk. Typiskt för växtvärken är att den kommer efter en stunds vila, till exempel i bilen, vid matbordet eller när barnet har sovit någon timme. Barnet är då ofta mycket ledset. Värken kommer ofta på olika ställen, fotled, knä osv och barnet har inte ont då det rör sig, snarare så lättar värken då.
    Det man kan göra för att underlätta är att massera, lägga på vetevärmare, sätta på tjocka strumpor eller benvärmare i förebyggande syfte. Om det inte hjälper kan man ge Ipren.

/Johanna med en son som har mycket växtvärk

• Maggis

Vi har också en son som haft mycket växtvärk under åren. Nu har det börjat avta lite (han är snart 7) men det började tidigt. Det är som trottoarbonden skriver och jag tror visst din lilla tjej kan ha det. Det låter precis så.

//Maggis
  • kg8

Å min stackars tös, å jag som inte fattat... vad korkad man känner sig, har tänkt på tänder och allt möjligt.
    Som ni säger kommer det nästan alltid när hon sovit en liten stund, eller när hon ska sova så ligger hon tyst o still o nöjd men efter en stund så blir hon jätteledsen. Svårt med massage o vetevärmare o allt sånt för hon kan ju inte berätta vart hon har ont. Man får väl prova sig fram antar jag. Är det bara ipren som fungerar eller alvedon också?

• Maggis

Här har Ipren funkat bäst.
    Och du. Det är inte alltid så lätt att "fatta"; särskilt när barnet inte har ord att sätta på det som gör ont.

//Maggis
  • UpsyDaisy

Det är ofta extremt svårt att veta vad som besvärar ens lilla barn eftersom de inte kan förklara själv. Ett litet barn kan ha ont i benen men säga att de har ont i magen. Eller ont i tänderna och säga att de har ont i benen osv osv. Jag misstänker att min treåring har växtvärk, hon sover extremt mycket nu och hon är VÄLDIGT gnällig och trotsig när hon är vaken. Det verkar som hon har ont någonstans men hon har svårt att förklara VAR det gör ont. Hon grät hela morgonen för att hon hade "ont i handen" men jag ser ingenting på handen. Hon ber om plåster för diverse kroppsdelar trots att hon inte har slagit sig. Ibland säger hon att hon har "ajaj" i benen och ibland är det munnen och nästa minut är det magen. Det känns rätt frustrerande eftersom jag vill ju hjälpa henne men jag vet inte riktigt vad som är problemet. Men liksom du så misstänker jag växtvärk.

Svar på tråden Växtvärk?