Anonym (Jenny) skrev 2010-04-12 10:37:42 följande:
Hur gammalt är ditt barn? Under hur lång tid har viktnedgången pågått? Och hur många kurvor har hon sjunkit? Allt detta har stor betydelse för "allvaret" i situationen.När mina barn var spädisar avplanade vikt- och längd- kurvan pga dålig mjölkproduktion så det blev till att ge ersättning istället. Det är inget "farligt" och problemet löstes -barnen växte igen.Men mitt andra barn har sjunkit 3 kurvor under 1.5 års tid och hamnade längst ned -DET är ett problem TROTS att jag är kort (158cm). Vår dotter fick mängder av olja och smör och åt som en karl men det hjälpte inte. Det finns sjukdomar som kan visa sig på detta sätt och då är hela bilden viktig. För vår del har vi ett "polyp-barn". Hon har haft jobbigt med andningen så all energi har gått åt till den istället för att växa. Nu är hon 3 år och vi kommer utredas för operation av näsan, vi har även näringsdrycker sedan 1.5 år tillbaka som gjort att hon "bara" ligger på minus 2SD på kurvorna (alltså näst nedersta linjen). -Min läkare sa som så att ifall problemet "bara" är ett litet barn så kan det vara genetiskt -min man är lång men min dotter skulle ju kunna ha fått enbart mina "korta" gener dvs hon är normalt liten. Men eftersom det i just vårt fall även fanns annan problematik (stort matintag, andningsproblematik) så läggs "pusselbitarna på plats" och det visade sig att hon alltså är ett "polyp-barn". Sedan finns det andra saker som skulle kunna peka på andra åkommor/sjukdomar, det är därför viktigt att känna till hur länge viktnedgången har pågått, hur magen fungerar, ålder m.m. Men i just vårt fall är det enbart polyperna och lite halsmandlar som ställt till det.
Hon är snart 11 månader, och hon har dalat på längdkurvan sedan 3 månadersålder, och viktkurvan sedan 5 månaders ålder.
Hon växte jättebra sin första månad, och låg över medelkurvan from 1 månaders ålder och fram tills det sen började dala,nu ligger hon strax över -2sdkurvan på längden och strax under -1sd kurvan på vikten.
Hennes mage fungerar inte alls bra! Stenhård jämt,men det får hon laktulos mot! Hennes mage har strulat sedan 4-5 måanders ålder, så det är inget som varit med från början!