• arn

    Hur tidigt kan man känna utomkveds???

    Hej!

    Är det någon som kan svara på det? Jag vet inte ens om jag är gravid.. Har gjort en insemination och har bim på onsdag. Nu har jag sjukt ont i vänster äggstock, har haft det hela dagen Det strålar ut i ryggen

    Någon som vet? Är orolig att det är utomkveds Men kan man känna det så tidigt???

    Tacksam för svar

    ps. har skrivit samma inlägg på Gravid men ej fått svar... Har fortfarande sjukt ont

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man känna utomkveds???
  • SandraP81

    Hej!

    Precis så hade jag oxå, superont i vad som kändes var vänster äggledare/äggstock, dagarna innan och runt bim. Tyckte att det kändes svullet där oxå. Var jätteorolig för utomkveds, ringde t o m en barnmorska angående detta. Hon fnös åt mig och tyckte att dels var det inte säkert att jag var gravid och sen om det nu skulle vara utomkveds så gör de inget förrän senare.

    Dock fick jag svar på mina frågor senare, det är mycket vanligt med såna smärtor i början av graviditeten, det beror på att ligamenten som livmodern sitter fast i töjs ut. Kallas för molvärk. Jag hade mest på vänster sida men ibland även på höger sida. Kändes som mest från början o sen av o till till v 10 ca sen kom det igen v 16 en sväng. Sen kände jag ingenting! Nu har jag en 7 månaders hemma!

    Självklart kan jag ju inte säga säkert att det är detta, det kan ju även vara så att det beror på något annat.... Men jag känner verkligen igen mig i det du skriver!

    Lycka till, hoppas du får ett + på onsdag!!

  • arn
    SandraP81 skrev 2010-04-10 20:33:26 följande:
    Hej!Precis så hade jag oxå, superont i vad som kändes var vänster äggledare/äggstock, dagarna innan och runt bim. Tyckte att det kändes svullet där oxå. Var jätteorolig för utomkveds, ringde t o m en barnmorska angående detta. Hon fnös åt mig och tyckte att dels var det inte säkert att jag var gravid och sen om det nu skulle vara utomkveds så gör de inget förrän senare.Dock fick jag svar på mina frågor senare, det är mycket vanligt med såna smärtor i början av graviditeten, det beror på att ligamenten som livmodern sitter fast i töjs ut. Kallas för molvärk. Jag hade mest på vänster sida men ibland även på höger sida. Kändes som mest från början o sen av o till till v 10 ca sen kom det igen v 16 en sväng. Sen kände jag ingenting! Nu har jag en 7 månaders hemma!Självklart kan jag ju inte säga säkert att det är detta, det kan ju även vara så att det beror på något annat.... Men jag känner verkligen igen mig i det du skriver!Lycka till, hoppas du får ett + på onsdag!!
    Oj då! Jag sitter här med tårar i ögonen nu.. Tusen tack för ditt snabba svar!!!!!! Även om det inte är som du säger så är det klart det ger mig lite hopp! Jag känner mig ödmjuk inför dig, om nu ditt nickname skvallrar om hur gammal du är. Det är ju JAG som borde ge DIG råd

    Kram
  • arn

    Puffar upp tråden!

    Har fortfarande väldigt ont och vill verkligen veta HUR TIDIGT  man kan känna utomkveds... Känns precis som när jag ha en gglossningscysta

  • Lyckoprinsessan

    Jag hade värk i början av min graviditet men det var inte utomkveds, nu är han 8 mån! Min granne fick utomkveds och kände ingenting förrän hon akut helt plötsligt svimmade av smärta i tredje månaden och fick ringa ambulans, blev akut operation...


    Lycka till
  • gnuttenn

    Ring in till akuten, det kan vara något allvarligt, har en bekant som fick utomkveds, men visste inte va det va. till slut åkte hon in till akuten, och om hon hade kommit lite senare så hade hon inte klarat sig. Så ring in till akuten..


  • arn
    Lyckoprinsessan skrev 2010-04-11 11:42:46 följande:
    Jag hade värk i början av min graviditet men det var inte utomkveds, nu är han 8 mån! Min granne fick utomkveds och kände ingenting förrän hon akut helt plötsligt svimmade av smärta i tredje månaden och fick ringa ambulans, blev akut operation... Lycka till
    Hade du ont på en sida? Känns som typ äggstocken?
  • arn
    gnuttenn skrev 2010-04-11 11:45:46 följande:
    (Det behöver ju inte vara så, men ring in för säkerhets skull)
    Sitter i bilen på väg hem från fjällen Men får väl ringa när jag kommer hem om det inte blir bättre Har ont i hela vänster sida, ut i ryggen
  • Lyckoprinsessan

    En kompis till mig fick gallsten när hon var gravid och fick åka in akut till sjukhuset när de var påväg hem från fjällen...

  • singer

    Hej!
    Du känner inte av utomkveds så tidigt. Det dröjer tills det har vuxit till sig typ v 7-8. Jag har haft det. Lycka till!

  • arn
    singer skrev 2010-04-11 13:27:56 följande:
    Hej!Du känner inte av utomkveds så tidigt. Det dröjer tills det har vuxit till sig typ v 7-8. Jag har haft det. Lycka till!
    Tack för ditt svar! Och jag är ledsen för din skull

    Min mage känns lite bättre nu...
  • arn
    gnuttenn skrev 2010-04-11 21:40:02 följande:
    Har du ringt in?
    Tack för att du frågar! Jag mådde bättre på kvällen och i dag känner jag nästan ingenting! Så jag avvaktar...
  • mariiiaa

    Nu blev jag nyfiken hur det gick för dig arn, har du fått {#lang_emotions_plus} ? :)

  • Camila
    singer skrev 2010-04-11 13:27:56 följande:
    Hej! Du känner inte av utomkveds så tidigt. Det dröjer tills det har vuxit till sig typ v 7-8. Jag har haft det. Lycka till!
    Hej,
    Det är nog olika för alla. Jag kände av mitt utomkveds redan i v4. Hade väldigt ont i högra äggledaren och det stramade ut i ryggen. Sen i v 5 började jag blöda och fick åka in akut för jag förstod att något var fel. Blev då akut opererad och de tog bort min högra äggledare. Jag tycker att du ska åka in ifall du får ont igen. Min smärta avtog oxå ngn dag för att sedan komma tillbaka. Bättre att kolla en gång för mkt! 
    Jag Hoppas det går bra för dig! Jag har oxå hört att man kan ha ont i början så ge inte upp än
    Kramar
  • Maryam88

    Jag kande av mitt X i v4. Da fick jag aka in och fick cellgifter. Tackar gud att jag inte behovde operation, det upptacktes sa pass tidigt. 

Svar på tråden Hur tidigt kan man känna utomkveds???