• Juppepuppe

När krävs grannens tillåtelse?

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet när man måste ha grannens tillåtelse när man vill ändra något på tomten. Vi skulle ivlja sätta upp ett staket/plank och står inte på jättegod fot hos grannen. Eller rättare sagt; han vill inte prata med oss av någon anledning och vi vill verkligen skärma av på något sätt.
    Vi vet att det krävs bygglov för plank över 1,8 meter, men vi är inte intresserade av högre än så.

• Svar på tråden När krävs grannens tillåtelse?
  • Champagne

Plank eller mur högre än 80 cm närmare än 4 meter från tomtgränsen kräver byggnadslov samt grannens godkännande, om jag inte minns fel (det kan skilja från kommun till kommun).

Däremot kan du uppföra en 4 meter hög häck utan grannens tillåtelse
  • Champagne

Ring stadsarkitektkontoret i din kommun på måndag och fråga dem vilka regler som gäller i din kommun.

• Juppepuppe

Tack! Jo, de är lite kluriga att prata med på det numret...
    Men betyder det att man ALLTID måste ha grannens tillåtelse om det är närmare än 4,5 meter från tomtgränsen? För vi vill ju sätta upp ett staket precis vid gränsen.

• Champagne

Hittade det här:

"Plank
    Definitionen för plank är att genomsiktligheten är mindre än de ovanstående för staket. Plank kräver bygglov men det finns undantag. För att till exempel skydda sin uteplats är det tillåtet att utan bygglov bygga ut ett plank 3 meter från huset, med en höjd på 1,8 meter så länge planket inte är närmare tomtgräns än 4,5 meter.
    Vill man snabba på ett bygglov kan man själv skaffa grannarnas godkännande och lämna in tillsammans med bygglovshandlingarna, annars gör stadsbyggnadskontoret det.
    Grannarna har inget veto så ett bygglov kan godkännas trots att någon granne inte gett sitt medgivande."

• Juppepuppe

Tack igen, men det är ungefär vad jag hittat också. Ingenstans kan jag hitta hur litet man får bygga utan att prata med grannen om man vill bygga precis vid gränsen.
    Får nog försöka prata med kommunen på måndag, även om det är ena kluriga svårpratade nördar som svarar i telefon...

• Champagne

Min svärmor har jobbat med sånt där och jag håller med om att det är lite snåriga regler med undantag och sånt. 

Hoppas att du får byggnadslov Annars är en tät tujahäck mitt tips  
  • Micke
    Champagne skrev 2010-04-10 21:37:15 följande:
    Min svärmor har jobbat med sånt där och jag håller med om att det är lite snåriga regler med undantag och sånt.  Hoppas att du får byggnadslov Annars är en tät tujahäck mitt tips  
    Precis. Häckar kräver inte bygglov. 
  • Juppepuppe

ja, det får kanske bli en häck. Vi har lite trångt, men hellre trångt än fri sikt in till grannen.

• Kodia

Det viktiga är att skilja på staket och plank! Plank kräver (nästan) alltid bygglov, men inte staket! Skillnaden ligger i hur genomsiktligt det är. Kolla exempel och förbered dig inför samtalen med grannen. Ev. kanske grannen också tycker det är en jättebra idé med ett plank (om ni nu inte är bästisar...)

Oavsett om det blir ett staket, ett plank eller häck måste du kunna sköta den(måla/klippa) utan att göra intrång på grannens tomt! (Om ni inte kommer överens om annat)

• UnDeuxTrois

Får man alltså sätta upp häck hur som helst? Vi funderar på att sätt upp en häck som blir allt från 1,5 m till 3 m hög (vi planerar att ha den typ 1,5 m) på vår sida om tomtgränsen, det är okej alltså utan att "fråga grannen om lov"? Vi sätter den isf så klart typ 60-70 cm (friväxande så den kan nog bli 1,2-1,5 m bred på sikt) in på vår sida av tomtgränsen så den inte sticker in på grannens tomt.

• Juppepuppe

Problemet är att jag vet att grannen inte vill ha staket/plank. Eller i alla fall inte så som vi vill. Han har nu i dagarna, utan att prata med oss, satt upp ett staket på gränsen. Har inget problem med utseendet, men vi måste ha ett högre in till grannen. Dels för att vi vill (insynsskydd) dels för att vi har små barn och jag vill inte att de ska kunna klättra över till grannen.
    han har satt upp ett staket utan att prata med oss och därför undrar jag vad jag kan göra utan att prata med honom. Jag har redan försökt prata med honom om den häcken som fanns där innan. Då blev han sur och sa att den stod på hans sida och att han tänkte ta ner den. Detta har han nu gjort och satt dit ett lågt, löjligt staket.
    Suck!

• Champagne

Jag har en väninna som flyttade till ett hus med en jättefin oxelhäck gränsande mot en granne. Grannen var av den jobbiga typen och sågade ner häcken så att den blev 40cm hög "så att de kunde titta in till varandra".

Min vän protesterade såklart, men eftersom häcken redan var nersågad, så planterade hon en tujahäck på sin sida och planerar att låta den bli 170 hög så att hon slipper den jobbiga grannen.

Tuja har ju den fördelen att den växer snabbt, är tålig och tät och grön även på vintern. Jag har själv tujahäckar i trädgården och den är ju bra som vindskydd också om man som vi har det ganska blåsigt i trädgården.

• UnDeuxTrois

Ja, Tuja är väl en klassiker om man vill slippa grannen! =)

• Juppepuppe

Ja det lutar väl åt det. Jag trodde i min enfald att man grannar emellan pratade med varandra om "gränsen". Men jag är ny på att ha hus, så jag vet inte... ;)
    Trist att man som granne inte kan knacka på och meddela att man är sugen på ett staket och höra vad vi tycker. Oavsett om man "måste" eller inte. Normalt hade jag diskuterat om att sätta en häck, men i det här fallet känns det inte lönt.

• UnDeuxTrois

Det smartaste för att bevara grannsämjan är ju förstås att prata om såna viktiga saker först. Men sänk er inte till grannens nivå bara, blir lätt grannfejder av sånt.

• klurifax
    Juppepuppe skrev 2010-04-11 20:30:51 följande:
    Ja det lutar väl åt det. Jag trodde i min enfald att man grannar emellan pratade med varandra om "gränsen". Men jag är ny på att ha hus, så jag vet inte... ;)
    Trist att man som granne inte kan knacka på och meddela att man är sugen på ett staket och höra vad vi tycker. Oavsett om man "måste" eller inte. Normalt hade jag diskuterat om att sätta en häck, men i det här fallet känns det inte lönt.
    Visserligen var det ett tag sedan tråden började, men vi har samma problem med vår granne! De satte en hemsk mur ca ½ m hög precis innanför sin sida av tomtgränsen. Den är ful, den tar inte vinden och den ger ingen insyn. Grannen pratar inte med oss sedan vi nekade dem att bygga gäststuga precis invid tomtgränsen, dessutom med ett stort fönster mot vår tomt!
    I vår kommun gäller bygglov på staket och plank om dessa är över 1,1 m, så för vår del blir det till att sätta häck ca 1 m in på tomten.

Hoppas det löst sig för er!
  • Suzy QX

Vid förra huset jag ägde satte jag upp ett staket som inhägnade ett område på baksidan. Hade en rymmare till liten son så staketet var mycket behövligt. Staketet satte jag ungefär en till en halv meter från tomtgränsen. Jag hade en stor tomt som var avlång. Grannen var inte helt nöjd. Deras tomt var liten och de använde min ständigt för lekar och genvägar (mitt i natten precis vid sovrumsväggen.. :P). Var öht mycket skitsnack i husen runt.

Efter jag flyttade därifrån såg jag att den nya ägaren ändrat staketet så det löper längs med Hela tomtgränsen till denna granne. Blev nog också rätt less på dennes nyttjande av tomten (och tjuvplockande av jordgubbar).

Det är inte alltid helt lätt med grannar. Själv måste jag kapa en 5 m hög häck som förvuxit sig (flyttade hit i nov). Kommer att kännas naket nästa år, men den här häggsorten är inte gjord för att vara så hög, blir benig längst ned.. Lycka till.

Svar på tråden När krävs grannens tillåtelse?