• BaraCarolina

Rädd för kub testet

Vet ej om jag har det under rätt....

Ska göra mitt kub test om ca 3 veckor. Ska göra bodprovet så jag får svar direkt vid ultraljudet.

Innan va jag inte orolig men nu sitter jag är och är ganska orollig/ rädd.

Prata me en kompis idag om det och han berättade att deras granne hade fått 1-800 vilket jag tycker låter bra eller? Men hon fick en en pojke me DS...

Var går gränsen för bra resultat om man är 32??

Jag fattar att det inte är en säker metod men ändå.

Någon mer som är rädd?

• Svar på tråden Rädd för kub testet
  • Pellepellepelle

Jag har gjort testet under mina bägge graviditeter, första fick jag någonstans runt 1000 om jag minns rätt, kan ha varit 800 (var 31). Min tjej har inte någon kromosomavvikelse, nuvarande grav fick jag 20 000 (är 33). Jag har gjort det mest för att få se att hjärtat slår och allt ser ok ut (nojjar lätt över MA i början...), har tänkt att jag skulle ha mkt dåliga odds för att gå vidare med fvp ex då jag är orolig för riskerna med fvp. Det kanske kan vara bra att tänka igenom hur du/ni vill göra beroende på vilka odds ni får? Tänk så här, även om ni får 2 så är det ju 50% chans att allt är bra! Oavsett om du gör det eller inte så är det samma bebis som bor i magen Om du gör det kan du gå vidare och få större klarhet i om din lill* har ngn avvikelse.  Skulle du kunna göra en abort om oddsen var dåliga? Eller vill du bara veta så att du/ni kan förbereda er bättre på hur det komer att bli? Jag har vänner som valt att inte göra det för att de inte vill oroa sig och själv blev jag lugnare av att göra det så man är ju verkligen olika!
    Vet inte om du mår bättre efter mitt svammel men hoppas att du får en fin graviditet och grattis till att du snart får se din guldklimp!

• Pellepellepelle

Kan tillägga att jag varit nervös vid alla UL, oavsett syfte, ända tills de säger att allt ser bra ut! Men för mig är den nervositeten bättre än att inte få göra UL alls, jag skulle gärna göra ett i veckan

• BaraCarolina
    Pellepellepelle skrev 2010-04-10 21:31:32 följande:
    Jag har gjort testet under mina bägge graviditeter, första fick jag någonstans runt 1000 om jag minns rätt, kan ha varit 800 (var 31). Min tjej har inte någon kromosomavvikelse, nuvarande grav fick jag 20 000 (är 33). Jag har gjort det mest för att få se att hjärtat slår och allt ser ok ut (nojjar lätt över MA i början...), har tänkt att jag skulle ha mkt dåliga odds för att gå vidare med fvp ex då jag är orolig för riskerna med fvp. Det kanske kan vara bra att tänka igenom hur du/ni vill göra beroende på vilka odds ni får? Tänk så här, även om ni får 2 så är det ju 50% chans att allt är bra! Oavsett om du gör det eller inte så är det samma bebis som bor i magen Om du gör det kan du gå vidare och få större klarhet i om din lill* har ngn avvikelse.  Skulle du kunna göra en abort om oddsen var dåliga? Eller vill du bara veta så att du/ni kan förbereda er bättre på hur det komer att bli? Jag har vänner som valt att inte göra det för att de inte vill oroa sig och själv blev jag lugnare av att göra det så man är ju verkligen olika!Vet inte om du mår bättre efter mitt svammel men hoppas att du får en fin graviditet och grattis till att du snart får se din guldklimp!
    Tack söta du för ditt svammel som du kallar det :). Det hjälpte att läsa...

Va inte orolig innan men nu när det närmar sig så e jag det.

Har jobbat med handikappade i 4 år innan. Och det tråkiga är att mamman och pappan i de flesta fallen har gått skillda vägar. Tror jag är mest rädd för att det ska tära sönder en.

Vi har bestämt oss för fvp om oddsen är dåliga. Tror jag är lugnare när jag är där me de som kan och de kan förlara det för en.....

Ha en fin kväll
  • BaraCarolina
    Pellepellepelle skrev 2010-04-10 21:33:25 följande:
    Kan tillägga att jag varit nervös vid alla UL, oavsett syfte, ända tills de säger att allt ser bra ut! Men för mig är den nervositeten bättre än att inte få göra UL alls, jag skulle gärna göra ett i veckan
    Det skulle jag me vilja, synd att man inte får. Men oftast går går det ju bra och jag antar att det är därför man inte får det ;) Så försöker jag tänka
  • Pellepellepelle

Har också jobbat med barn med utv.störn, autism etc och jag har tänkt samma som du att skulle jag/vi orka? Men ds känns som en "bra" diagnos, missförstå mig rätt, många med ds är jätteduktiga och härliga och deras familjer kan leva ganska normala liv (vad nu det är), jag är mer rädd för autism som man aldrig kan veta innan barnet blivit fött och funnits med ett tag. Tycker otroligt mycket om alla fantastiska barn jag har haft förmånen att få jobba med men vet efter samtal med deras föräldrar att det kan vara väldigt slitigt. Å andra sidan, ett barn utan diagnos kan hamna i trubbel, knarka, stjäla, slåss etc som gör att man som par kanske inte orkar ändå...
    Ja, mer svammel !

Trevlig kväll på dig också och hoppas att allt ser toppen ut på KUB:en!

• BaraCarolina

Ja man blir lite rädd för det. Tror vi som jobbat med det kanske är lite mer rädda eller kanske på ett annat sätt.

Ja det är klart man kan få probem med barn utan diagnos.

Skönt att höra känner samma som jag, har iaf en vän som känner samma. Men lite extar skönt med en främmande som har liknande tankar.

Tack även söta du för svammel, det är skönt att läsa ert "svammel" :)

• frk tiger

Jag ska göra KUB-testet i nästa vecka och blir bara mer och mer orolig. Det jobbigaste är nog att gå och vänta. Fick kallelsen till ultraljudet redan för två veckor sen, och sen dess har oron byggts upp. Får ont i magen av tanken på att nåt kanske är fel på min efterlängtade lilla bebis. Och ju längre tiden går, destom mer fäster jag mig förstås vid bebisen i magen.

Det dumma är att sen direkt efteråt måste jag åka till jobbet och hålla en kurs. Tänk om vi får dåligt resultat, och jag måste stå där och hålla masken.

Svar på tråden Rädd för kub testet