• Elliots gosemamma

Tandsprickning vid 3 mån, är det möjligt?

Min son som blir 3 mån i veckan började denna veckan med en massa nya mystiska beteenden. Han spottar ut sin napp för att istället sticka in näven som han biter och suger på hela tiden. Om man själv sätter in ett finger i munnen på honom biter han på det istället för att reflex-suga som de brukar. Han har helt plötsligt börjat bajsa 4-5 gånger om dagen istället för varannan dag som han brukar. När han ligger vid bröstet försöker han "sätta sig upp" och är allmännt orolig och verkar aldrig äta färdigt riktigt, isället vill han äta oftare. Han vill inte sitta själv eller vara nöjd när han ligger på filt. Han är vanligtvis en väldigt nöjd bebis så detta är inte alls likt honom. NÄr man läser på nätet verkar detta vara symptom för tandsprickning och att de kan hålla på med detta beteende en månad innan själva "sprickningen". Kan detta verkligen vara möjligt? Någon som haft en bebis som fått tänder så tidigt? Min första son fick inte tänder förrän han var 10 mån. Är de så här oroliga ändra fram till själva genomsprickningen då?

• Svar på tråden Tandsprickning vid 3 mån, är det möjligt?
  • The Black Lady

Ja, det är möjligt.. min som började så vid tre månaders ålder, men det kom ingen tand förren han var strax över 5 månader...

• AnniPanni

Min äldsta tjej hade redan två tänder vid 3 månaders ålder så visst kan tänderna komma tidigt.
    Just det där bitande etc är ju ganska vanligt och det kan ta ett bra tag innan det verklgen kommer tänder efter det.

• SunnyBunny

Ja såklart! En del födds ju med nån tand. Min dotter fick sin första runt 1 månad, och vid 6 månader hade nästan alla tänder kommit upp..ajaj säger jag bara:/ Slutade amma ganska fort där efter!

• Elliots gosemamma

Ajaj, alla tänder vid 6 månader, förstår om du slutade amma SunnyBunny! Känner ni igen alla symptomen, även oroligheten och inte vilja äta och sätta sig upp? Jag försökte förra helgen dra ut på tiden mellan amningarna vilket gick bra men efter helgen blev han tokig och det verkade som att mjölken i brösten inte räckte till och att han helt plötsligt ville äta oftare istället. Funderar därför på om han dessutom är inne i någon slags tillväxtperiod eller om det har med tandsprickningen att göra. Han sliter och drar i bröstet, vill sätta sig upp och när jag då tar upp honom blir han jättearg. Har gett ersättning och han verkar bli nöjd då. Kanske händer det flera saker samtidigt stackarn...

• Minxy

Fast allt det du skriver låter helt normalt för en 3-månaders bebis
    Just runt 3 månader så blir många barn "oroliga". Dom har svårt att koncentrera sig vid matning, dom upptäcker sina händer och börjar frenetiskt tugga och suga på dom.
    Dessutom finns det, precis som du säger, en tillväxtfas runt 3-4 månader och då äter barnet oftare för att på så sätt öka mängden mjölk i brösten, så att ge tillägg kanske inte är så jättebra eftersom dina bröst då inte känner av exakt hur mycket mjölk din son vill ha.

Min dotter är snart 5 månader och har precis som ditt barn haft dessa beteenden för sig sedan hon var lite mindre än 3 månader. Jag minns att sonen också hade en period runt 3 månader då han fäktade vid bröstet, hade svårt att komma till ro och äta mm.

Självklart KAN det vara tänder på G, men det måste verkligen inte vara så. Beteendet låter som sagt helt normalt för en "icke-tandsprickande" bebis

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Kazeer

Min son är 3 månader och han har två tänder nästan på väg upp i underkäken. Man kan se dem men de har inte "spruckit genom" ännu.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • karine

Min dotter föddes med tänder. Nu vid tre månaders ålder är det två stycken som sticker upp :)

• sixten101

Vår son fick sin första tand vid 2½mån ålder..spännande o se när vår dotter får sin första:)

När han nu fick sina tänder så tidigt så hade han heller inga problem med feber eller dyl när dom kom...smärtfritt

Min Tony Dominic MITT allt!
Svar på tråden Tandsprickning vid 3 mån, är det möjligt?