• Surfarn

    Förlossningmed svärmor med

    Halloj..
    Jag är ny här på FL.
    Det börjar dra ihop sig för förlossning för mig och min blivande sambo, beräknat datum är 19/6.
    Nu är det så att tjejen vill ha sin mamma med på förlossningen, jag är inte helt bekväm med det. Vet med mig själv att blir jag irriterad när jag är i en jobbig/tuff situation så kan jag be henne flyga och fara om jag tycker hon lägger sig i eller bara gör något som jag inte tycker om..

    Finns det någon annan här som har haft sin svärmor med under förlossningen??

    Har pratat med tjejen om det här, hon är benhård på att hon vill ha sin mamma med, trots att jag har sagt att jag inte känner mig bekväm med det...

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Förlossningmed svärmor med
  • Pappa22

    Ja du, kan nästan bara skratta åt detta.

    Hur gammal är din flickvän?

    Om hon är ung får du nästan bara ge efter i detta ärende då nog dem flesta unga tjejer vill ha med sin mamma för stöd. Det är ju som så att om du på något vänster skulle lyckas tvinga din "stackars gravida flickvän" till att genomgå vad förmodligen kommer vara det smärtsammaste ögonblicket i hennes liv utan hennes mamma kommer du få ta smällar för det restan av ert liv.

    Sen om hon är äldre tycker inte jag att det skulle vara det minsta konstigt eller okänsligt om du försökte pusha henne lite mer.

    Det är i alla fall min åsikt.

  • singel pappa83

    hade me min svärmor på förlossningen då va min tjej dock bara 19år men det va d sämsta ja varit med om! ville bara gå hem hela tiden.kände mig så grymt överflödig så d finns inte!sen fick ja dessutom skit för att ja inte gjorde så mycket!!!! vafan skulle ja göra när hennes mamma hela tiden skulle göra allt sen efter 22h så kom lillen ut å då va ja grymt trött!men d fick ja inte va!:S

  • tittut1

    Hej Surfarn

    Känns som det är svårt att säga emot sin tjej i det här läget. Nu känner jag inte er men min spontana reaktion är att det känns väldigt fel att ha någon mer med under förlossningen.
    Det är ju en påfrestande händelse både psykiskt och fysiskt för dig och din partner. Med svärmor närvarande tror jag att irritation mycket lättareuppstår.

    Men det är svårt det här. Antar att det handlar om trygghet, en trygghet som din flickvän borde känna med dig.

    Kanske att du kan prata med din svärmor om det här? Jag skulle aldrig velat ha delat förlossningen med någon annan än min flickvän. Hade kännts jättekonstigt och jättefel.

    Hoppas allt går bra och lycka till

  • BTD

    Låter heltsjukt!!!!!

    Det skulle jag aldrig klara av, och jag måste tillägga att jag gillar min svärmor väldigt mycket.

  • PTB

    ska väll säga att om min fru sa helt plötsligt att du jag vill ha mamma med när vårat barn föds hade jag bara svarat att well älskling det är ju våran stund det är vi som ska bli familj, visst förstår självklart henne också MEN nu är det ju så att det är just jag och min fru som gjort barnet inte min fru och hennes mamma, skulle själv inte klara av att ha ngn annan med, det är ju just våran stund visst att det är en otroligt smärtsam sak att föda barn ( inte vårat första ) och jag har full förståelse om hon skulle vilja ha just det extra stödet men ändå skulle känslomässigt inte klara av det skulle känna mig grymt utanför helt enkelt

  • WoberT

    Jag kommer antagligen att ha min svärmor med då både frugan och svärmor vill det, mig spelar det ingen roll som jag känner nu. Däremot är både jag och frugan jäkligt envisa av oss o det kan nog vara bra att ha svärmor mellan oss så vi inte jävlas med varann alltför mycket ;). Haha nä skämt åsido men vi får se hur det känns längre fram, BF är planerat till april så det är ett tag kvar.

  • Studentpappa

    Du kommer inte ha ett knyst att säga till om och kommer mest få stå på sidan och få skit tror jag. Det är ju ni som skall bli en familj hon måste ju klippa navelsträngen till sin mamma om hon är 33 år!?

    På BB i min stad får bara mamma+pappa+syskon vara så där är det nog inte ens möjligt om inte mamman är ensamstående då förstås. 
    Ska svärmor eller nån släkting komma på besök får man ge ner i entren. 

  • WoberT

    Ajdå var den så gammal? Jag tyckte det stod april 2011 ;).

  • Borlängemannen

    Måste bara säga "Nej".
    Detta är er stund. Ni kan ringa svärmor efteråt.

    I Dalarna/Falun så får bara pappan vara med på BB. Oklart hur det är med förlossningen.

Svar på tråden Förlossningmed svärmor med