• hemlig02

Alpro soya, varför?

Efter att ha sett Anna Skipper, Blossom och kanske oxå andra "hälsogurus", så har jag fått för mig att det inte är så bra att dricka vanlig mjölk. Att det skulle vara bättre att dricka soyadryck... Någon som vet om det är så och i så fall varför soyadryck är bättre?

Ha r provat Alpros dryck nu, smakade gott! Men den innehåller ju socker såg jag....kan väl inte vara så bra? Eller?

• Svar på tråden Alpro soya, varför?
  • Michisen

De vill ju gärna få dig att tro det...

Men ur miljösynpunkt och hälsosynpunkt skulle i så fall havremjölk vara bättre, då den är närproducerad och det är färre som reagerar på havre än vad de gör på soja. Dessutom kan man än så länge vara säker på att havremjölken inte innehåller genmodifierade produkter, vilket sojamjölken kan göra, beroende på fabrikat.

Det finns osötad sojamjölk och osötad havremjölk, där tycker jag havremjölken smakar bättre, men det är ju en smaksak.

I övrigt kan man ju tänka så här att mjölk är för barn och kalvar. Det är få vuxna i världen som tål mjölk överhuvudtaget, där vi i Sverige oftast är ett av undantagen då vår kost under många år innehållt mjölk från kor och getter etc även som vuxna för att överleva.

Idag går väl åsikterna isär, men hälsotrenden säger att man bör undvika mjölkprodukter för att tarmarna har svårt för det. Sen kan man fundera kring om man ska tro på hälsotrenden.

Finns massor med mer info om du googlar på sojaprodukter+hälsofördelar exempelvis.

http://www.epochtimes.se/articles/2009/06/01/17244.html
    Handlar exempelvis om att soja kan vara en av de produkter som gör oss mer benägna att bli allergiska.

• hemlig02

Tack så mycket Michisen!

• Linda1976

Skulle aldrig få för mig att dricka sojamjölk. Inte med tanke på vad det kan göra för allergier, fertilitet osv... Mjölk ska man väl undvika om man är laktoskänslig, men annars ser jag ingen anledning.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Michisen

Ja, kan ju tillägga att jag är laktosintolerant, så det är därför jag undviker vanlig mjölk. Det är för det mesta billigare med havremjölk än laktosfri mjölk.

• Anova

Jag har också reagerat över hypen kring soja-prudukter.
    Sojadycken anses väl mer proteinrik (beroende på märke) och den innehåller omättat fett (istället för mättade fetter) och generellt mindre fett. Nackdelen är väl att soja är en stark allergen och det kan leda till allergi (barn under 5 år ska undvika sojaprodukter). LCHF:are brukar peka på att sojan påvekar balansen mellan fettsyrorna Omega6 och Omega3 och det påverkar kroppen negativt (inflamationsframkallande och påverkar imunförsvaret). 

Anna Skipper vet jag rekomenderar sojaprodukter för att det är inte är slembildande (som komjölk är). Varför Blossom T gör det har jag ingen aning (hon får väl pengar, och det är något hon behöver?).
    Det är en stor hälsotrend där företagen ser att de kan tjäna pengar. Varför inte få folk att köpa produkterna genom reklam med kändisar?

Själv använder jag Alpro Soyas yoghurt, den är överlägset den godaste av vegitabiliska yoghurtar. Den naturella fungar utmärkt i matlagning. Sojadryck (och havre-/risdryck) dricker jag aldrig, men använder i matlagning och bak. Då tycker jag att havredryck fungerar bäst.
    Jag är mjölkproteinallergisk, så vanlig komjölk är inget alterantiv för mig.

Svar på tråden Alpro soya, varför?