• MalleNalle

Lili, Vega eller Vida?

Vi har en adopterad pojke som heter Vince och vi väntar nu på att få adoptera ett barn till. Om det blir en pojke har vi (nästan) bestämt oss för Levi. Men flicknamn är så svårt!

Vi funderar på namnen:

Lili? (vill då att det ska uttalas som det låter, alltså som i Lili och Sussi, hur ska vi få folk att förstå att det inte är Lilli? Kan man ha en annan stavning?)

Vega?

Vida?

Som andra namn kommer vi ha min mammas namn Marie-Anne och barnets biologiska namn.

Vad tycker ni? Andra förslag? Kraven är att namnet inte få innehålla bokstaven R, och att det ska vara ett relativt internationellt namn. Och passa med namnet Vince såklart!

Vad tycker ni om Levi, som andra namn kommer vi ha Kristoffer och barnets biologiska namn.

Tar tacksamt emot ALLA förslag!

• Svar på tråden Lili, Vega eller Vida?
  • Zelmilainen

gillar personligen inte namnet levi, men det beror bara på att jag associerar till en person jag inte gillade. av flicknamnen gillar jag vega bäst.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Jackie och prinsarna

Vega röstar jag på.. Tycker det är klart finast och även internationellt gångbart.

★ Alexander 060929 ★ Eliah 080107 ★ Lillebror bf 100513
  • Maysan

Lili tycker jag är sött. Vega betyder häxa och kanske inte så är kul.

Flitig som en myra, mamma till fyra (fem i november)
  • Zelmilainen
    Maysan skrev 2010-04-11 10:53:15 följande:
    betyder stjärna vad jag vet... de jag hört som diskuterat detta namn har alla sagt stjärna... tror den associationen är vanligare, hehe. men många namn har ju flera betydelser...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Jackie och prinsarna
    Maysan skrev 2010-04-11 10:53:15 följande:
    Vega betyder "den susande örnen" / "den fallande örnen". Inte häxa.
  • Jackie och prinsarna
    Zelmilainen skrev 2010-04-11 10:54:53 följande:
    betyder stjärna vad jag vet... de jag hört som diskuterat detta namn har alla sagt stjärna... tror den associationen är vanligare, hehe. men många namn har ju flera betydelser...
    Namnet kommer från stjärnkonstellationen Lyra, men själva namnet har arabiskt ursprung och betyder "den susande örnen".
  • Zelmilainen
    Jackie och prinsarna skrev 2010-04-11 10:56:57 följande:
    Namnet kommer från stjärnkonstellationen Lyra, men själva namnet har arabiskt ursprung och betyder "den susande örnen".
    det kan säkert stämma, men tror fortfarande på att de flesta drar kopplingen till stjärna. men dess ursprungliga betydelse va lite fin med.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • MalleNalle

TACK för era åsikter!

Vill GÄRNA höra flera!

Detta står om namnet Vega på svenska namn:
    Kvinnonamnet Vega har arabiskt ursprung (arabiska arab. waqi "fallande, dykande (örnen)"), det är identiskt med stjärnan Vega (stjärna) Vega i stjärnbilden Lyran (stjärnbild) Lyran (arabiska arab. nasr al-waqi´ "den dykande gamen").

Svar på tråden Lili, Vega eller Vida?