vattenkoppor, få i vuxen ålder, blir man sterill?
Min fråga är:
Min fråga är:
det är så störande, hans mamma minns inte om han haft det och han har bott i ett mindre samhälle när han var liten...
Man kanske kan testa det på något vis? Man kan ju se om man haft tex rödahund via blodprov
röda hund?? Är det vanligt att få, det har han inte heller haft....
har ni vattkoppor just nu i eran närhet?
Rödahund brukar man vara vaccinerad mot, huvudsaken är att du haft det/vaccinerad, det är du som inte ska få det under graviditet. Föresten, nu finns det ju vaccin mot vattkoppor, det kanske vore nåt?
är det inte påssjuka som kan göra män sterila och vattkoppor som gör vuxna mer sjuka än barn?
Nej, han kan inte bli steril av vattkoppor. Du tänker på Påssjuka som kan orsaka sterilitet hos vuxna män.
Tänk dock på att om han får vattkoppor och du redan haft det, så kan du smittas igen. Men då får du i stället Bältros. Bältros kan smitta andra som inte haft vattkoppor som då får sjukdomen för första gången.
Röda hund är inte heller farligt för vuxna. Men gravida kvinnor som får röda hund för första gången kan föda missbildade barn.
det är många barn sjuka i vattkoppor nu, det ser man på FB... därför jag undrar.