• ohmydarling

Spjälsäng, vagga, korg eller vad?

Jag har ungefär 10 veckor kvar till beräknat datum och vi har börjat planera för olika inköp. Bebisens sovplats är för mig det största frågetecknet just nu.

Även om det säkert kan bli så att bebisen sover i vår säng ibland så vill jag att den ska ha sin egen sovplats också.

Har alla sin nyfödda inne i ert egna sovrum? Vi har ett ganska litet sovrum och rymmer inte en spjälsäng, på sin höjd en vagga.

Jag hade annars tänkt en vanlig klassisk spjälsäng, i barnrummet som ligger vägg i vägg, men många säger dels att det är onödigt med spjälsäng första tiden och dels att man ska ha bebisen i samma rum.

Hur snabbt växer bebisen ur en vagga? Vad finns det mer för alternativ?

Hur har ni resonerat och valt?

• Svar på tråden Spjälsäng, vagga, korg eller vad?
  • Kickans mamma

Vi har haft en korg första tiden sen efter ett par månader så har de sovit i spjälsäng nästan direkt i eget rum, den äldsta var 1½ mån när hon fick eget rum 2an fick vid 2 veckors ålder. Gör det som känns bäst för er. prova er fram.

Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • Doriath

Vi hade spjälsäng. Smidigt och man slipper byta säng efter bara några månader (man får ju sänka sängen när barnet börjar kunna rulla och ha sig).
    Det går säkert helt utmärkt att ha barnet att sova i ett annat rum som ligger vägg i vägg. KÄnner man sig orolig finns det ju sån där babymonitor man kan ställa in.
    Vi hade bäbisen i en mjuklift i sängen första månaden. Då är den nära men har en egen sovplats ändå, sen blev det spjälsängen stället.
    Det finns inga rätt och fel, man gör precis som man känner med det där (även om många har starka åsikter i frågan. Vilket även gäller för hur man ska natta sitt barn, mata, duscha, uppfostra, tala till och leka med...)

• LillTussa

Vi har haft spjälsäng i rummet vårat. Hon skulle ha haft eget rum nu men eftersom vi har haft platsbrist har hon sovit inne hos oss. Första månaden sov hon med oss i sängen, sen började hon sova hela nätter och sov bäst själv i spjälisen.

Har en vän som hade en vagga/korg på hjul och den var super! Hon kunde dra runt den i hela huset o den hade hon tills bäbisen var drygt 6 mån, använde den på dagen såväl som på natten... Skulle själv velat haft en likadan. Men nu fick vi barn på så olika tid på året så jag hade lillan mest i vagnen på dagarna (född i maj).
    Det är så olika från barn till barn vad som är bäst och vad som funkar. Prova er fram. Men det finns ju massor med beg spjälsängar att köpa om man inte känner för att lägga ut flera tusen.. Ikea har annars en ny för vettigt pris (kring 500kr). Då kan man ju ha fixat en spjälsäng och ligger bäbisen inte där direkt så är det ju inget hemmansköp..
  • ohmydarling

Tack för era svar! Är det någon som vet var man skulle kunna få tag på en "sovkorg", typ att ställa direkt på golvet bredvid sängen och bädda i? Finns det sådant?

Jag har bara hittat vaggor på stativ och sådana som man hänger som Nym länkade till, men jag skulle isåfall vilja ha något lägre som inte är så stort.

• LillTussa
    ohmydarling skrev 2010-04-11 15:32:49 följande:
    Tack för era svar! Är det någon som vet var man skulle kunna få tag på en "sovkorg", typ att ställa direkt på golvet bredvid sängen och bädda i? Finns det sådant? Jag har bara hittat vaggor på stativ och sådana som man hänger som Nym länkade till, men jag skulle isåfall vilja ha något lägre som inte är så stort.
    Det finns på auktioner. Du kan göra själv av gammal rotting-tvättkorg a la storlek större och dola lite själv! Klä invändigt o pyssla på..
    Har sett flera som gjort så.. Men är inte lika pysslig själv.. Men de jag sett har blivit såå fina!
  • ohmydarling

Hittade nu att det tydligen kallas babykorg, så då blev det plötsligt lättare att söka och få relevanta träffar.

• Nilou

Vi hade en vagga som till vår lilla,nu när hon vänder och har sig så har hon fått flytta till sin spjälsäng.(6mån)

Vet inte hur det är i övriga sverige men på vårat bb i umeå kan man hyra en sån där baby säng som man får låna på bb för ca 100kr i månaden. Den skulle ju funka kanon första tiden till ni känner er redo för att ha den lille i eget rum :) Den är ju på hjul så den går ju ha överallt.

• sarsparis

Ett alternativ är, om det nu får plats, är att ta bort ena sidan på spjälsängen och ställa den mot din säng intryck mot väggen. så har vi haft det och det har funkat super bra. vår son har faktiskts sovit i sin säng från att han var thyp 7 dar och har inte gillat att sova med oss.

• lokisse

jag skulle inte skaffa en korg eller vagga för dom tre fyra manader som man kan använda den. skulle ga rakt pa en spjälsäng som i allafall är användbar i ca 3-4 ar utan att bli farlig.
    sa fort barnet kan sätta sig upp eller sta pa knä kan man inte använda korg eller vaggga mer utan att risken finns att dom trillar ur.

Difficile est saturam non scribere
  • Susanna80

Kan varmt rekommendera den handflätade takvaggan från Living in a Box. Kan användas upp till ca. 6 månader. Otroligt fin vagga och dessutom till ett bra pris. www.livinginabox.nu

• Lua72

Våra små har sovit i liggvagnen första tiden. Då kan man ha dem där man själv är och också hjälpa dem till ro om de behöver. Vagnen är också ganska trång och lätt att bädda gosigt i. Efter vagnen har de flyttat till spjälsäng. Vi tycker att det är helt perfekt!

Lua, trebarnsmamma med fyran på väg.
  • KattenMia

Nu ska jag skriva så som vi har tänkt =)
    Vi har tillgång till två vaggor och en spjälsäng, arvegods och lån. En vagga ska vi ha intill mej i vårt sovrum, så det bara är att vagga den lill* när h*n blir lite ledsen eller sträcka sej efter nappen. Vi ska ha en spjälsäng i barnkammaren, som ligger tvärsöver hallen från vårt sovrum, så den använder vi inte med en gång. Den andra vaggan ska vi ha på nedervåningen. Vi bor i hus och eftersom vi har tillgång till säng/vaggor och plats så är det bara för oss att köra på.
    Men jag skulle iaf rekommendera vagga i ert sovrum, det förslaget gav min mor eftersom hon hade så. =)
    Lycka till!

• Linaina

Vi köpte takvaggan från www.livinginabox.nu och är otoligt nöjda. Vi har nu använt den i en månad. Superfin vagga och mycket prisvärd. 795 kr, tror jag att den kostade. Perfekt om man har ett litet sovrum. Et mycket bra budgetalternativ till Leander vaggan.

• äppelmos

hat sett en smalare variant av spjälsäng (två lägen på höjd), tror det var märke troll. hittade tyvärr inte just nu någon sida med bild...

• Zixi
    äppelmos skrev 2010-06-27 17:14:21 följande:
    hat sett en smalare variant av spjälsäng (två lägen på höjd), tror det var märke troll. hittade tyvärr inte just nu någon sida med bild...
    http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/133:Troll_Bedside_Crib

Var väldigt sugen på den för vi har ett litet sovrum men 2000kr (och den madrass utöver det) kändes lite väl mycket när man bara kan använda den i 6 månader (eller bara 4 om man har otur). Var och köpte en spjälsäng på IKEA-rean idag så nu blir det att möblera om sovrummet för att få plats med den.
    Juli - 2010
  • Radha

Vi hade köpt en spjälsäng där vi tog bort ena långsidan så att den kunde stå brevid vår säng och bli som en liten sovalkov för lillen, men han batade den totalt. Han vaknade så fort jag försökte lägga ned honom i den. Det enda som funkat är att amma honom till sömns i vår stora säng. Köp ingen dyr spjälsäng för risken är att bebben inte vill sova där ändå. Att ha bebisen i ett eget rum tycker jag personligen inte verkar så bra, ensamt och otäckt för en så liten som bara vill vara nära.

Svar på tråden Spjälsäng, vagga, korg eller vad?