• agu

Sjukskriva sig för trötthet?

Detta är min andra tredje graviditet. Jag är i 7:e veckan bara, men otroligt trött hela tiden. Upplevde det inte så här jobbigt med de andra graviditeterna. Kan man göra något åt denna trötthet, någon som blivit sjukskriven så här i början av graviditeten?

• Svar på tråden Sjukskriva sig för trötthet?
  • The Black Lady

Tror inte FK godkänner en sjukskrivning bara för trötthet....

• Jungfrulycka

Tyvärr är det nog bara att kämpa på så gott det går! Själv led jag av en oerhörd trötthet i vintras i början av graviditeten och pendlar dessutom 1 1/2 timme till jobbet med bil. Jag var till sist tvungen att berätta tidigare för min chef än vad jag hade tänkt att jag var gravid, vilket kändes bra. Han stöttade mig och jag fick vila i vilorum någon kvart eller 20 min när det var som värst.

• Jezamine

Är du säker på att FK godkänner din sjukskrivning?

Avstängd tills vidare
  • Dumlekolan

Det är ju inte farligt så det är "väl bara att kämpa på"... Har de trötta veckorna i nära minne. Trösten är att det går över (men det vet du väl eftersom det är andra barnet)!

• Dumlekolan

oj, var visst fler än "andra barnet". Sorry att jag inte vara uppmärksam.

• SailorGirl

Jag kan säga att för egen del är jag glad att jag var arbetslös under tröttveckorna. Hade inte varit någonting till på jobbet. Å andra sidan hade jag haft något att tänka på och hade kanske inte tänkt på tröttheten på samma sätt som när jag gick hemma.

Har man tillgång till vilrum och möjlighet att ta en eftermiddagslur, så är det nog en god räddning. Att gå ut och ta luft (och dagsljus) ett par gånger under dagen och att hålla blodsockret uppe upplevde jag själv till viss del hjälpte. Att sen stenhårt hålla på 8-9h sömn/natt och inte fuska är sen nog det enda jag tror funkar. Svårt om man har barn redan, kan jag tänka mig, men förhoppningsvis finns det en partner/vän/släkting som kan ta över en del familjeplikter tills tröttheten lättar. Jag tror mer på det än sjukskrivning, även om jag kan förstå att tanken känns som enda utvägen.

Jag brukade normalt snitta 6-7h/natt + oregelbunden dygnsrytm. Det är bara att glömma nu. Nu gör jag mig i ordning vid 21-21.30 och sen direkt i säng. Slocknar på ett par sekunder (jag som brukade snurra runt minst 30 minuter förr!). Även om jag sen måste upp 1-2ggr/natt för att kissa, så vaknar jag utvilad vid kl 6. Måste försöka hålla det på helgerna nu också, så jag inte rubbar det som jag nu hittat och som funkar.

• rosendal

Jag blev sjukskiven för extrem trötthet under min förra graviditet. Det var visseligen senare under graviditeten och tröttheten berodde på extremt låga blodvärden. Men det godkännde fk utan problem.

• min lukas

Ta och stanna hemma en vecka, det kan man göra utan läkarintyg. Kanske har du mer energi efteråt!

• gryning2

Usch sådär trött var jag också när jag var gravid med min son. Jag slutade jobbet 16.00 och gick hem direkt och la mig och sov ända tills nästa morgon. Sjukskrev mig inte men det var en pina verkligen med jobbet =( Och om man har äldre barn hemma kan man ju inte bara lägga sig hur som helst heller. Se till att du får avlastning hemma och dra ner rejält på ambitionen gällande matlagning m.m. Kör halvfabrikat ett tag. Jag funderar också om FK verkligen godkänner sjukskrivning för trötthet men en vecka kan du ju vara hemma utan intyg som någon annan skrev.

Svar på tråden Sjukskriva sig för trötthet?