• Guslageran

Bra och barnvänliga bostadsområden i Norrköping

Jag och min sambo efterlyser tips på barnvänliga villa/radhusområden i Norrköpingstrakten.
    Vill gärna höra för och nackdelar med områdena ni kommer på, barnomsorg, närhet till matbutiker osv

Tacksam om ni vill hjälpa oss.

• Svar på tråden Bra och barnvänliga bostadsområden i Norrköping
  • Guslageran

Någon som kan berätta något om Svärtinge?

• Spyro192

Jag kan bara rekommendera Lagerlunda! Är uppvuxen där, mysigt område med mycket ytor för barn. Nära till Ingelstad, och till stan. Jag vet inte hur det är nu men, det ska finnas både dagmammor och dagis i området. Skola får barnen gå på Matteus skolan och sedan till Haga. (tror jag)

Dum spiro spero - Medans jag andas- hoppas jag
  • Guslageran
    Spyro192 skrev 2010-04-13 19:06:44 följande:
    Jag kan bara rekommendera Lagerlunda! Är uppvuxen där, mysigt område med mycket ytor för barn. Nära till Ingelstad, och till stan. Jag vet inte hur det är nu men, det ska finnas både dagmammor och dagis i området. Skola får barnen gå på Matteus skolan och sedan till Haga. (tror jag)
    Okej, tack! Det området ska jag kolla upp lite mer :)
  • Spyro192

Är ni ifrån Norrköping eller nyinflyttade?

• Guslageran
    Spyro192 skrev 2010-04-14 16:16:26 följande:
    Är ni ifrån Norrköping eller nyinflyttade?
    nej, vi är från Linköping. Vi har bott i Göteborg i 6 år och ska eventuellt flytta till Norrköping. Trots att det är rätt nära Lkpg så vet vi inget om områdena runt om.
  • Ericha

Vi bor i Svärtinge. Det är nära naturen (bad, skog, hästhage, kohage, fårhage), finns motionsspår och många barnfamiljer både i nedre och övre Svärtinge. Bussförbindelserna går var 30:e min morgon och kväll, annars var 60:e min. Helger går de var 60:e till 120:e min. Det är 1 mil till stan.
    Vi bor i nedre Svärtinge i ett nybyggt område med mestadels barnfamiljer. Känns jättebra med tanke på att vi har en son på 2 år som har/kommer få massor av lekkamrater i samma ålder på gångavstånd.

• Ericha

Glömde skriva att det finns förskola, skola 1-6år och affär + kiosk. Dock ingen. BVC har mottagning i kyrkan 2ggr/vecka (var i alla fall så förut). 

• Guslageran
    Ericha skrev 2010-04-19 11:26:49 följande:
    Vi bor i Svärtinge. Det är nära naturen (bad, skog, hästhage, kohage, fårhage), finns motionsspår och många barnfamiljer både i nedre och övre Svärtinge. Bussförbindelserna går var 30:e min morgon och kväll, annars var 60:e min. Helger går de var 60:e till 120:e min. Det är 1 mil till stan.Vi bor i nedre Svärtinge i ett nybyggt område med mestadels barnfamiljer. Känns jättebra med tanke på att vi har en son på 2 år som har/kommer få massor av lekkamrater i samma ålder på gångavstånd.
    Oj, tack för massor med bra information. Motionsspåren var ett plus som vi hoppades skulle finnas i närheten. :)
    Amgående BVC får man ta sig in till stan då eller finns det något närmre Svärtinge förutom mottagningen i kyrkan?
  • LinneaEleonora

Krokek i kolmården är bra område med vårdcentral, bvc, förskolor och skolor. Två affärer och nära till bråviken.

• Guslageran
    LinneaEleonora skrev 2010-04-19 20:22:00 följande:
    Krokek i kolmården är bra område med vårdcentral, bvc, förskolor och skolor. Två affärer och nära till bråviken.
    Ja Krokek har vi tittat lite på också. Är det många barnfamiljer som bor där?
  • LinneaEleonora
    Guslageran skrev 2010-04-20 07:52:11 följande:
    Ja Krokek har vi tittat lite på också. Är det många barnfamiljer som bor där?
    Ja det är mest bara barnfamiljer tycker jag :)
  • Ericha

Kan man inte gå till BVC i kyrkan så får man ta sig innåt stan. Sandbyhov är närmast. Det är också närmaste vårdcentralen. Vi trivs mycket bra i Svärtinge. Sen beror det ju på lite var man jobbar var det funkar bäst att bo. Hos oss jobbar en i Finspång och en i Norrköping så vi tyckte det var bästa läget för oss.

Svar på tråden Bra och barnvänliga bostadsområden i Norrköping