• CatherineDylan

Tvillingcysta/Dermoidcysta

Jag är precis hemkommen ifrån Sjukhuset och har bukopererat mig, och tagit på vänstra äggstockarna p.g.a. en s.k. tvillingcysta.
    De tömde cystan på cirka 2,5 LITER vätska, cystan innehöll hår, fettvevnad och t.o.m ben.

"En dermoidcysta är en benign (ofarlig) tumör i en äggstock. Vi vet inte orsaken till att en dermoid uppstår, men anlaget är ärftligt. Dermoidcystan bildas av samma cellanlag som bildar ägget. Därför kan olika slags vävnader utvecklas inne i en dermoid, som t.ex. talg, hår och tänder. Ja, även fynd av ett öga i en dermoid har beskrivits. En dermoidcysta kan växa och bli stor. Den upptäcks i regel av ”en slump”. Behandlingen är operation."

Nu är jag halva min storlek på magen, de nämnde att det var cirka 3,5kilo stor, vilket betyder att cystan på äggstockarna var ju större än vad min dotter var vid födseln.

Finns det någon annan där ute som har fått cysta på äggstockarna, eller opererat bort äggstockarna och känner rädsla inför framtida graviditeter?
    Bukopererat som kejsarsnitt m.m.
    All råd, info och snack underlättar för mig..
    Känner mig helt vilse och ensam, och vet inte riktigt vad jag ska göra av mig.

• Svar på tråden Tvillingcysta/Dermoidcysta
  • HjalmarsElin

Hej!

Jag har också haft dermoidcystor. Önskar ingen annan detta men blev ändå lite glad nu när jag insåg att jag inte är den enda i världen för så kändes det :( Det verkar ju inte vara särskilt vanligt...

Sommaren 2008 när jag skulle få pergotime eftersom vi inte lyckades bli gravida så upptäcktes en liten vätskefylld cysta på ena äggstocken. Så istället för pergotime fick jag p-piller i 6 mån. Vid återbesöket 6 mån senare såg man att den hade minskat men var inte borta. Eftersom vi ville bli gravida, inte äta p-piller så erbjöds jag en titthålsoperation för att ta bort den. Efter operationen vaknade jag upp och fick en rejäl överraskning. De hade öppnat mig helt och avlägsnat dermoidcystor stora som apelsiner på båda äggstockarna! Fick beskedet att eventuellt skulle mina äggstockar inte fungera mer och jag skulle komma in i klimakteriet vid 28 års ålder :( Min räddning då var att vi 2004 fick en son, så ett barn hade vi ju redan. Men efter en månad kom mensen och allt verkade fungera :) Läkaren rekommenderade ändå att vi inte skulle vänta för länge med att skaffa syskon eftersom cystorna kan komma tillbaka. Vi försökte på egen hand fram till hösten 2011, då fick jag pergotime. Men det gav inga resultat och blev då erbjudna Ivf. Eftersom vi redan har barn så får vi bekosta det själva och valde att försöka själva ett tag till. Men nu orkar jag inte vänta mer, allt hopp är borta och den 22:e dec ska vi påbörja Ivf-behandling :)  Men nu börjar oron komma att cyctorna kommit tillbaka. I alla fall på ena sidan där det var som värst för jag har så himla ont varje dag :( Ska på undersökning på tisdag, men vad hjälper det? Dermiodcystor kan tydligen vara svåra att upptäcka via ultraljud, det var i alla fall deras förklaring efter operationen.

Hade du fått barn innan din operation eller efter? Var din cysta lätt att upptäcka via ultraljud?

Vet att det här inlägget kommer lite sent men jag hoppas att du fortfarande är aktiv på Familjeliv så vi kan utbyta lite erfarenheter.

Kram!

• Meddelande borttaget
  • HjalmarsElin
    morguse skrev 2011-12-11 19:12:12 följande:
    Jag hade en tvillincysta som upptäcktes efter ett MA i oktober. I April iår opererade dem bort den o fick då operera bort vänster äggstock, hade inte väntat mig men blev gravid i Augusti! är nu i vecka 21. Bättre med en väl fungerande äggstock än en som stör den andra.

Grattis! Ja det kanske är det som är problemet, min högra äggstock var det riktigt illa med men dom ville ändå spara så mycket som möjligt, med risk för att det fanns lite kvar, eftersom jag absolut vill ha fler barn. Men det hade nog varit bättre med bara en äggstock då kanske... Men det vet man ju inte om det hade hjälp så nu hoppas vi på Ivf! Har ju så ont så jag vet inte hur jag ska kunna genomföra hormonbehandlingen bara.

Ska försöka tänka positivt! :)

• Catherine86

Hej!
    Nu ärjag lite mer aktiv igen efter min sons födelse.
    Jag som har bara mina höger äggstockar kvar har nu två barn.

Jag hoppas ni mår bra, Hur är läget för er nu?     

• HjalmarsElin
    Catherine86 skrev 2012-01-29 01:58:40 följande:
    Hej!
    Nu ärjag lite mer aktiv igen efter min sons födelse.
    Jag som har bara mina höger äggstockar kvar har nu två barn.

Jag hoppas ni mår bra, Hur är läget för er nu?     
    Hej!
    Det är bra här också :) Imorgon har jag genomgått min första Ivf-behandling och hoppas att det ska bli ett barn till här också. 
    Jag som haft så ont i höger äggstock är just nu fri från besvär :) Hormonbehandlingen har varit rena medicinen för mig. Läkaren sa att det inte spelade nån roll ifall det kommit tillbaka, det kommer inte påverka Ivf-behandlingen så jag får väl ta tag i mina smärtor igen efter förlossningen om det kommer tillbaka.

Kram!
  • Catherine86

HEJ!

Va spännande, jag håller tummar o tår för eran del.

Jag bar min dotter medans jag hade cystan, jag måste ha gjort det då den var ju så stor. Det kunde inte ha blivit så stor som den blev på 9mån.
    Sen kom hon ju ut liten. Det sägs att kroppen försörjer cystan och barnet går utan och då kan barnen utveckla hjärtfel m.m.

Men jag vet inte om det är sant, Det känns så förvirrande med allting, då det är så få som får som vi har haft.

• HjalmarsElin

Ja tydligen så finns det väldigt lite forskning kring detta, konstigt! Man kanske skulle bli forskare och göra underverk när det gäller att upptäcka sådant i tid ;)  Har väl i hela mitt fertila liv sprungit hos gynekologer för smärta i äggstockarna, men det har bara sett normalt ut.

Förstår att en bebis kan få näringsbrist, hoppas din dotter är felfri! Annars borde dom stämmas! Så har jag känt med tanke på att jag nästan förlorade båda mina äggstockar innan dom kunde tänka sig att göra titthålsoperation.

Idag har jag i alla fall fått tillbaka ett embryo som nu ska växa till sig också hoppas vi på Plus den 12:e.

• Catherine86
    HjalmarsElin skrev 2012-01-30 21:30:59 följande:

Ja tydligen så finns det väldigt lite forskning kring detta, konstigt! Man kanske skulle bli forskare och göra underverk när det gäller att upptäcka sådant i tid ;)  Har väl i hela mitt fertila liv sprungit hos gynekologer för smärta i äggstockarna, men det har bara sett normalt ut.

Förstår att en bebis kan få näringsbrist, hoppas din dotter är felfri! Annars borde dom stämmas! Så har jag känt med tanke på att jag nästan förlorade båda mina äggstockar innan dom kunde tänka sig att göra titthålsoperation.

Idag har jag i alla fall fått tillbaka ett embryo som nu ska växa till sig också hoppas vi på Plus den 12:e.

GUD VA SPÄNNANDE.. yippi va roligt för er ju..Ja hoppas det blir ett plus, det sägs att man inte ska hoppas för mycket ju.. Men ja gör ju det..!!
  • HjalmarsElin

Jag hoppas VÄLDIGT MYCKET! Men vi har betalat för 3 försök så nån gång ska det ta sig. Men jag tror på första försöket Drömmer

Svar på tråden Tvillingcysta/Dermoidcysta