LoveMyFamily skrev 2010-04-11 20:35:25 följande:
Anonym(Tån) Exakt hur går en operation till?Hur ont gör det? Blir man bättre efteråt?Det är alltid samma stortå (vänstra) och den är sååå svullen, röd och smärtsam =(Jag försöker klippa dem rätt men det är svårt.
Tån lokalbedövas och sen skär läkaren bort nageln vid roten. Förr gjorde de oftast Königs operation,d.v.s skar bara bort det hörn av nageln där trånget fanns,men då växer oftast nageln ut knäppt och nageltrånget kommer tillbaks. Min första op. var en sån och jag var ändå tvungen ta bort hela nageln nåt år senare. Nu har jag inga problem alls. Klipper naglarna kort och tar själv bort på sidorna med vass sax och det går hur bra som helst. Förr hade jag så ont att jag knappt kunde gå och strumpor vara bara att glömma!
Samma dag som op.en får man inte gå alls utan bara sitta med foten i högläge,detta p.g.a blödningrisken. Det gör ont,det gör det verkligen,men med värktabletter och sandaler i en vecka kanske så går det leva med värken absolut. Man får lägga om tån då och då för det blir ju bara kött kvar på nagelbädden,men efter två veckor kanske har man en hinna över och kan nästan leva som vanligt igen. Värken efter op.en är inget alls i jämförelse med värken jag hade av själva nageltrånget. Det var en befrielse alla gånger jag op.ades! Kontakta V.c imorron och boka tid. Det är en rutinop. för läkarna där.