• watership down

badbalja på stativ eller ej?

Jag och min sambo har inte tänkt köpa för mycket "onödiga saker". Köpte tex. en uppblåsbar skötbädd från IKEA och vagnen köpte vi begagnad :) Men en sak som jag funderar på kanske är mer åt det nödiga hållet är en badbajla på stativ/ställning. Antingen ett stativ för sig eller som ett set.

Vilka av er har köpt en sån och kom den till användning? Jag tycker det verkar mycket mer ergonomiskt för mig än att ha en bajla stående på samma yta där vi har skötbädden. Men det beror ju på hur ren bebis man får, kanske kommer den inte bada mer än nån gång i veckan och då är det ju inte så farligt om man har en oergonomisk ställning när man badar den.

Tacksam för feedback :)

• Svar på tråden badbalja på stativ eller ej?
  • Spexig

Jag hade inte köpt sån, känns osäkert och onödigt och bebisen lär växa ut den på ingen tid ändå, tänker jag.

Vi badade vår tjej max, max en gång i veckan i början (hon var inte en kräkis, kan tänka att de kanske behöver bada oftare) och då gjorde vi det i en billig plastbalja på köksbordet eller diskbänken (helt ok arbetshöjd).

Har ni badkar kan man lätt bada bebisen i badkaret. Du sitter på knä bredvid och lutar dig in så din underarm vilar på badkarsbottnen. Bebisen håller du så h*n ligger på rygg i karet med huvudet/nacken över din handled och så har du ett stadigt tag med handen om bebisens bortre arm (Naturligtvis ska det vara 5-7 cm vatten i karet innan ni lägger i bebisen). Det är ju typ samma grepp som man använder i badbaljan och är väldigt säkert.

Sen är det asmysigt att bada tillsammans med sin bebis (mamman får ju vänta på att avslaget ska stoppa först). Man kan ha karet halvfullt och låta bebisen ligga på ens mage, eller hålla den "sittande" i knät. Tänk på vattentemp, bara, eftersom det kommer kännas rätt svalt för dig med 37 grader om du är van vid varma bad.

• watership down

tack för tipsen. ja, jag köper nog ingen dyr balja innan jag vet hur mycket badande det kommer bli...

• pheonix101

vi har köpt både badbalja med stavi + bad hjälp. Detta för att kunna under lätta för mig som har en wiplash skadda. Vi har inte testat detta ännu men hoppas att det kommer att fungera bra.

• veh

Har du inte några direkta ryggproblem så lär du nog inte behöva stativ...

Vi har badat barnet ca 1 g/vecka. Inga problem att ligga på knä bredvid baljan. Rent ergonomiskt önskar jag dock att jag köpt en badbalja med bottentömning, istället för Ikeas För det är litet tungt att tömma baljan...

Tycker du det blir jobbigt att bada på golvet så är badhjälp en annan lösning ssom kan underlätta. Är dock glad att jag inte köpte en sådan, bebisen älskar att sprattla fritt i vattnet

• pingel

Vi hade bara en enkel begagnad badbalja i början som vi fått av kompisar och det gick fint, man har ju inte så värst mycket vatten i den att det blir helt ohanterligt tungt.

Från att sonen var ca 3 månader badade han med mig eller min man i stora badkaret istället. Om man är själv med bebisen får man förstås tänka på att vara försiktig när man ska i och ur bara så att man inte halkar, halkskyddsmatta är bra att ha. Jag brukade lägga några tjocka handdukar och någon liten leksak på golvet och försiktigt lyfta ur och lägga honom på mage där (med en liten handduk över kroppen) innan jag själv reste mig och klev ur. Då fick jag också tid att tvätta håret eller tvåla in mig lite själv också. Om min man var hemma kom han och hämtade upp sonen istället och sedan fyllde jag på med hett vatten till mig själv och kunde ligga där och jäsa en stund

Svar på tråden badbalja på stativ eller ej?