• Geiisha

Nynäshamn? Bra/Dåligt?

Är lite av en drömmare, så sitter och spånar på områden att bo i när jag flyttat hemifrån (är 18 och student just nu). Har varit inne på att lämna Sthlm för HBG men jag vettesjutton om det är så kul att lämna alla familjemedlemmar och släktingar.. så det finns ju en del mysiga områden längre bort i Sthlm.

Nynäshamn fick jag tips om! Men jag vet inte så mkt om området. Så.. tell me!
    Någon som bor där kanske? Är det lugnt? Fin natur? Bra kommunikationer? Nära till "det viktigaste"? Eller hur är det..?

Jag är less på att bo "mitt i smeten" som jag gör nu (bor i Solna), skulle gärna bo där man kan öppna fönstrena utan att höra dånande bilar och gapande hulliganer typ.. Alltså på något lugnt ställe, gärna nära vatten, skog och natur.

• Svar på tråden Nynäshamn? Bra/Dåligt?
  • hymafr

Har du funderat på tex Nyköping eller Eskilstuna?
    Närmre naturen, men ändå på pendlingsavstånd till Stockholm.

• uniMog

Nynäshamn är jättefint. Underbar hamn, fina promenadområden och havsbadet är mysigt. Vet dock väldigt lite om boendesituationen.

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • uniMog

kommunikationerna är hyfsade och när nya motorvägen är helt klar kommer det gå snajsigt att köra till sthlm.

Tågen går just nu en gång i halvtimmen i "rusningstid" men planerna har varit att dubbla det. Tar cirkus en timme.

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Turboplingen

Jag har bott i Haninge nästan hela mitt liv.. flyttade där ifrån 2007 men är nu sen i augusti tillbaka i stockholm och just Nynäshamn.
    Har alltid velat flytta hit förut, ok till hus då men tills vidare så får lägenhet duga ;p
    Nynäshamn är super mysigt!
    Tyvärr bor jag inte i det bästa området, ett av de billigaste..
    Men det är inte super lugnt här, heter backlura..
    Vi va tvungna att flytta snabbt pga jobb och fick en lägenhet direkt här i bra storlek och bra hyra.

Men jag kan rekomendera nynäshamn =)
    Skönt också att nya vägen är färdig nästa år!
    Snabbare att ta sig ut och in till nynäs..
    Då pendeltågen krånglar ofta tycker jag..

Nova 070902, Lillebror BF 100804, familjenblir4.blogspot.com/
  • Geiisha

Tack för svaren!
    Har ni någon koll på vad områdena i Nynäshamn heter då, och vilka som är bra/mindre bra? Backlura har jag väl hört att det är en av de mindre bra ställena. Men vilka är då bäst? Åh, verkar så mysigt där. ^^
    Får hoppas man lyckas knycka en lägenhet där om några år då.. är det svårt att få tag på hyresrätter där?

Ska nog åka dit ett par ggr under sommaren och kika runt lite, men det är ju bra att veta vad de som BOR där tycker.

• virre80

Jag bor mitt i "smeten" i lilla nynäshamn, och det tycker jag är skönt med gångavstånd till allt, om vi skulle flytta inom nynäs så lockar nog området kring nynäsgården mest, det ligger på norra sidan. Trehörningen är väl Nynäshamns lyxigaste område men ligger väldigt vackert till.  Vi trivs bra här och båda har jobb på hemmaplan men när vägen är klar så tar man sig snabbt in till stockholm.

• Turboplingen
    Geiisha skrev 2010-04-15 10:38:27 följande:
    Tack för svaren! Har ni någon koll på vad områdena i Nynäshamn heter då, och vilka som är bra/mindre bra? Backlura har jag väl hört att det är en av de mindre bra ställena. Men vilka är då bäst? Åh, verkar så mysigt där. ^^ Får hoppas man lyckas knycka en lägenhet där om några år då.. är det svårt att få tag på hyresrätter där? Ska nog åka dit ett par ggr under sommaren och kika runt lite, men det är ju bra att veta vad de som BOR där tycker.
    Kan man inte skriva in sig hos tex nynäshamns bostäder redan nu?
    För det är ju kö system och den som stått längst får lägenhet först..
  • Geiisha

Turboplingen - Jag har fattat det som att man måste ha någon form av inkomst för att kunna stå i kö, så jag vet inte riktigt om det går nu? Jag studerar fortfarande och har ingen särskilld inkomst.
    Annars har jag också tänkt den tanken! Att även om jag inte har möjlighet att flytta NU så kan jag stå i kö vilket ökar mina chanser SEN. Men det verkar inte riktigt funka så? Eller har jag fattat det fel?

• Turboplingen
    Geiisha skrev 2010-04-15 12:07:16 följande:
    Turboplingen - Jag har fattat det som att man måste ha någon form av inkomst för att kunna stå i kö, så jag vet inte riktigt om det går nu? Jag studerar fortfarande och har ingen särskilld inkomst. Annars har jag också tänkt den tanken! Att även om jag inte har möjlighet att flytta NU så kan jag stå i kö vilket ökar mina chanser SEN. Men det verkar inte riktigt funka så? Eller har jag fattat det fel?
    har du tetsta att maila dom?
  • singelfar

bor i södra nynäs,, på toppstigen,, trivs jättebra,, sen finns ju estöområdet som också fint,, finns flera små privata värdar som man kan ta kontakt med förutom nynäsbo..

Svar på tråden Nynäshamn? Bra/Dåligt?