• Downpour

Hemmagjord gröt till 13 månaders? recept önskas!

Hemmagjord gröt till 13 månaders? recept önskas! :)

• Svar på tråden Hemmagjord gröt till 13 månaders? recept önskas!
  • doriah

Jag gjorde vanlig havregrynsgröt till min stora tjej när hon var liten...lillasyster vägrar all gröt så det är ingen vits{#lang_emotions_laughing}

Elsa och Lovis mamma
  • Downpour
    doriah skrev 2010-04-11 18:55:52 följande:
    Jag gjorde vanlig havregrynsgröt till min stora tjej när hon var liten...lillasyster vägrar all gröt så det är ingen vits
    Hur gjorde du havregrynsgröten? Vi har kört på ½ dl havregryn + 1 ½ dl vatten, in i micron 1.5 minuter och sen låter vi det svalna. Men nu har sonen blivit jätte hård i magen.. kan det bero på det? "/ Finns det inga andra grötsorter man kan ge, hemmagjorda?
  • La Lola

Havregrynsgröt, mannagrynsgröt, risgrynsgröt...o alla andra grötsorter oxå.

1-åringar kan gå på förskola o där äter de helt vanlig gröt till frukost.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Downpour
    La Lola skrev 2010-04-11 20:15:27 följande:
    Havregrynsgröt, mannagrynsgröt, risgrynsgröt...o alla andra grötsorter oxå. 1-åringar kan gå på förskola o där äter de helt vanlig gröt till frukost.
    Mannagrynsgröt skall kokas med mjölk, visst är det så? Finns det fler grötsorter än havregrynsgröt som kan tillredas i micro eller är det kastrull som gäller?
  • Chocolatecookie

Min lilla tjej har ätit hemmagjord havregröt sen hon var 4 månader. Hon är nu 12 månader och äter havregröt på morgonen. Hon äter en portion gjord på 0,5 dl havregryn, 1,5 dö vatten och 1 tsk rapsolja. Koka i kastrull ca 3 min (vet inte hur länge i mikro). Låt svalna till lagom ättemperatur. Serveras med fruktpuré/bananbitar/färska bär. Ibland får hon lite mjölk och kanel på.

Ngn gång får hon mannagrynsgröt och den gör jag enligt receptet på paketet.

• Chocolatecookie

Tror inte det är  den hemmagjorda havregröten som gör honom hård i magen om han har ätit det tidigare. Färdiggröt kan däremot vara stoppande (båda mina tjejer har blivit stenhårda i magen av pulvergröt). Tycker han om katrinplommon? Fungerar alldeles utmärkt som tillbehör till gröten och är ju dessutom lösande precis som päron.

• La Lola
    Downpour skrev 2010-04-11 21:16:49 följande:
    Mannagrynsgröt skall kokas med mjölk, visst är det så? Finns det fler grötsorter än havregrynsgröt som kan tillredas i micro eller är det kastrull som gäller?
    Ja....vad tänkte du på då? Ditt barn tål inte mjölk?
  • Downpour
    Chocolatecookie skrev 2010-04-11 21:25:27 följande:
    Tror inte det är  den hemmagjorda havregröten som gör honom hård i magen om han har ätit det tidigare. Färdiggröt kan däremot vara stoppande (båda mina tjejer har blivit stenhårda i magen av pulvergröt). Tycker han om katrinplommon? Fungerar alldeles utmärkt som tillbehör till gröten och är ju dessutom lösande precis som päron.
    tack! =)
  • Downpour
    La Lola skrev 2010-04-11 21:33:52 följande:
    Ja....vad tänkte du på då? Ditt barn tål inte mjölk?
    Jodå, det tror jag nog. Tänkte mer på gröt som är smidig o bra att tillagas i micro. :)
  • La Lola
    Downpour skrev 2010-04-11 22:18:04 följande:
    Jodå, det tror jag nog. Tänkte mer på gröt som är smidig o bra att tillagas i micro. :)
    Jaha.
  • CarolinW

Vår son älskar gröt men vi river ett halvt äpple i den färdiga gröten och rör runt. Det bästa han vet sen så har vi lite linfrön i oxå. Har även börjat testa med solrosfrön och pumpafrön i, vilket han oxå tycker mycket om. Är ju alltid kul med lite variation!

• Svart ros
    Downpour skrev 2010-04-11 22:18:04 följande:
    Du kan tillaga mannagrynsgröt också i micro. Bara att koka upp mölken först, sedan vispa i mannagrynen och sedan in i micron igen...
    Här hemma är det mannagrynsgröt somuppskattas bäst.
  • Ekoda

Jag kokar med en halv banan och några frysta hallon i havregrynsgröten och häller på lite kanel. Det går alltid hem här.

• TinaElisabeth

Mitt tips är att använda pama minutris. Med det riset gör du supernenkelt risgrynsgröt eller äppelris. Har inte testat i micron men är helt övertygad om att det funkar!

Svar på tråden Hemmagjord gröt till 13 månaders? recept önskas!