Hemmagjord gröt till 13 månaders? recept önskas!
Hemmagjord gröt till 13 månaders? recept önskas! :)
Hemmagjord gröt till 13 månaders? recept önskas! :)
Jag gjorde vanlig havregrynsgröt till min stora tjej när hon var liten...lillasyster vägrar all gröt så det är ingen vits
Havregrynsgröt, mannagrynsgröt, risgrynsgröt...o alla andra grötsorter oxå.
1-åringar kan gå på förskola o där äter de helt vanlig gröt till frukost.
Min lilla tjej har ätit hemmagjord havregröt sen hon var 4 månader. Hon är nu 12 månader och äter havregröt på morgonen. Hon äter en portion gjord på 0,5 dl havregryn, 1,5 dö vatten och 1 tsk rapsolja. Koka i kastrull ca 3 min (vet inte hur länge i mikro). Låt svalna till lagom ättemperatur. Serveras med fruktpuré/bananbitar/färska bär. Ibland får hon lite mjölk och kanel på.
Ngn gång får hon mannagrynsgröt och den gör jag enligt receptet på paketet.
Tror inte det är den hemmagjorda havregröten som gör honom hård i magen om han har ätit det tidigare. Färdiggröt kan däremot vara stoppande (båda mina tjejer har blivit stenhårda i magen av pulvergröt). Tycker han om katrinplommon? Fungerar alldeles utmärkt som tillbehör till gröten och är ju dessutom lösande precis som päron.
Vår son älskar gröt men vi river ett halvt äpple i den färdiga gröten och rör runt. Det bästa han vet sen så har vi lite linfrön i oxå. Har även börjat testa med solrosfrön och pumpafrön i, vilket han oxå tycker mycket om. Är ju alltid kul med lite variation!
Jag kokar med en halv banan och några frysta hallon i havregrynsgröten och häller på lite kanel. Det går alltid hem här.
Mitt tips är att använda pama minutris. Med det riset gör du supernenkelt risgrynsgröt eller äppelris. Har inte testat i micron men är helt övertygad om att det funkar!