Om du/ni tänker ta steget från "urusel" till att faktiskt börja tvätta/ta hand om den, så kanske det inte är på pass med några proffstips, utan snarare lite grundläggande tvättips. Och det finns det gott om på nätet, sök på t.ex. "hur tvätta bilen" på Google eller liknande.
När jag sålde min förra bil, en svart Golf GTI så sa jag "aldrig mer en svart bil".
Två veckor senare köpte jag en svart Passat. :-P
Svart är så jäkla snyggt, men det är helt klart mer komplicerat att hålla rent - ALL skit syns. Och även som nytvättad syns sköljvattnet och torkstrimmor.
Du behöver inte köpa några superprodukter, men satsa på schampoon och rengöringsprodukter från t.ex Mekonomen eller liknande med hyfsat bra kvalité, och undvik det allra billigaste från Biltema och liknande. Grundregeln gäller alltid, byt svamp OFTA, byt vatten OFTA och eftertorka bilen efter sköljning med ett sämskskinn, ett riktigt sådant, inte de där syntetkopiorna. Själva metoden att tvätta finns det massor skrivet om på nätet.
För svart bil gäller att du kommer behöva polera och vaxa. Likadant här, satsa på ett bra vax från t.ex Lahega och undvik "Turtle Wax Original" som innehåller massor med krita som du kommer behöva torka vaxrester efter i ett år. Billigare vaxer innehåller också silicon som inte är speciellt kul. Satsa på te.x "flytande hårdvax", det är bra grejjer. Jag rekommenderar Smartab's grejjer eller som sagt Lahega.
För plastdetaljer såsom kofångare och nederdelar av kaross och liknande finns motsvarande produkter - d.v.s de är avsedda för just bilens plastdetaljer. Mkt bra för att undvika att svart plast ofta blir grå med åren.
Det var några tips
/Puppa