• Anonym (Nyspiraliserad)

Ni som har hormonspiral (mirena)...

Hur länge blödde ni efter insättning av spiral? Jag satt in spiral förra veckan och blödde lite samma dag, sen bara bruna flytningar, sen inget, sen blod igen etc etc. Idag har det blödit lite mer, klarar mig med trosskydd men det är nätt och jämnt... Har haft lite mensvärk tof, men inte så farligt. Hade igår byxor som jag inte kommit sen innan graiditeten så det var TAJT över magen. Får för mig att det kom igång en blödning pga det men så ska det väl inte kunna vara??

Bara hoppas att jag inte är en av dessa som blöder mer eller mindre varje dag i flera månader. Inget kul att ligga när man blöder lixom...

Vill veta hur ni haft det, både bra och dåliga bitar.

• Svar på tråden Ni som har hormonspiral (mirena)...
  • Mother of 5

Jag hade den i 6mån, sen stod jag inte ut längre med alla biverkningarna.

Konstant blödn
    Yrsel, illamående
    Halsbränna
    Viktuppgång (trots bättre matvanor gick jag upp mkt på kort tid)
    Nedstämdhet (kan ha berott på de övr biverkn)

Men det är inte spec vanl har jag hört att drabbas av detta. De flesta verkar tvärtom väldigt nöjda.

Mother of 5 skrev 2010-04-11 22:10:06 följande:
    Jag hade den i 6mån, sen stod jag inte ut längre med alla biverkningarna.Konstant blödnYrsel, illamåendeHalsbrännaViktuppgång (trots bättre matvanor gick jag upp mkt på kort tid)Nedstämdhet (kan ha berott på de övr biverkn)Men det är inte spec vanl har jag hört att drabbas av detta. De flesta verkar tvärtom väldigt nöjda.
    Kom biverkningarna på en gång eller dröjde de lite? Jag hade problem för ett antal år sen då jag åt p-piller, var deprimerad och så, men det är jag även annars om än inte lika mycket. Här är ju åtminstone hormonhalten lägre.
  • Mother of 5

Blödn började direkt och höll sen i sig. De andra problem kom nog lite senare...kanske 1-2v efter insättningen.

Håller tummarna för att jag slipper de övriga biverkningarna... :-/ Vill så gärna att det här ska fungera.

Fler som har erfarenheter?

• jamila2000

Har haft min spiral sen sommaren 2007 och det var det bästa jag gjort.
    Hade ont som mensvärk och lite blod några dagar efter insättandet.
    Sammanlagd mängd blod sen jag satte in den har väl varit som en halv normal mensdag.Har som lite mens värk en dag typ var 3:e månad.
    Så jag har absolut inte ångrat mig.

• minon85
    Mother of 5 skrev 2010-04-11 22:10:06 följande:
    Jag hade den i 6mån, sen stod jag inte ut längre med alla biverkningarna. Konstant blödn Yrsel, illamående Halsbränna Viktuppgång (trots bättre matvanor gick jag upp mkt på kort tid) Nedstämdhet (kan ha berott på de övr biverkn) Men det är inte spec vanl har jag hört att drabbas av detta. De flesta verkar tvärtom väldigt nöjda.
    Jag känner så väl igen mig idet du skriver. Jag hade min i kanske 4-5 månader sen stog varken jag eller min sambo ut med mig själv. Sen kändes det nästan som om den "skavde" på insidan. Gjorde jätteont emellanåt.
  • Lorelei

Har haft min ett år nu ungefär. Jag blödde rätt mycket i början och sedan kom det tillbaka blödningar regelbundet någång gång per vecka första månaderna. Nu har jag mens en gång i månaden eller varannan månad. Oregelbundet men antingen är det 4v mellan eller 8 så det är som det hoppar över en ibland.

Biverkningar vet jag inte. Trött, yr, huvudvärk, humörsvängningar. Men det kan lika gärna bero på stress och små barn

• dessdess

Småblödde från och till i 6 månader, sen blödde jag inte på 2,5 år, sedan åkte den ut för att få plats med ett syskon. Fungerade utmärkt för mig och jag har aldrig tålt p-piller och dess biverkningar. Jag kommer att sätta in en ny direkt när jag har ammat klart nästa barn, det är säkert!

• FrA

Jag blödde till och från i 6 månader, det var jäkligt drygt men sen blev jag i gengäld av med mensen helt =)

Tack för alla svar, ska bita ihop ett tag till. Hoppas på att inte blöda så länge till, bara jobbigt...

Svar på tråden Ni som har hormonspiral (mirena)...