Anonym (missat!) skrev 2010-04-13 22:03:47 följande:
Från vilket inkomstår kan jag egentligen begära omprövning? Räknas 2009 och 2010 med i dessa 5 år, eller är det från 2008 och 5 år tillbaka som räknas? Nu har jag inte kollat in blanketten, men ansöker jag om omprövning för alla år i samma, eller ska det vara en blankett för varje år?
Vilka år du kan begära omprövning av deklarationen för räknas från när du lämnar in din begäran om omprövning. Så om du lämnar in den i år, som är taxeringsåret 2010, kan du begära omprövning för de fem senaste taxeringsåren, d.v.s. 2005-2009.
Jag vet inte om du måste lämna in en blankett för varje separat år som du vill få omprövat. Kanske framgår det av blanketten och kanske har du redan fått svar på det.
Anonym (missat!) skrev 2010-04-13 22:15:44 följande:
Omprövning för 2009? Men det året har man ju inte ens deklarerat för ännu.
Det som gör det lite krångligt med att hålla reda på åren är att det är skillnad på inkomstår och taxeringsår. Inkomståret är det år då man har inkomsterna och utgifterna (2008 i TS) och taxeringsåret är det år som man deklarerar inkomsterna och utgifterna (2009 i TS). Man kan därför begära omprövning av deklarationen för taxeringsåret 2009 nu, eftersom det är deklarationen som du lämnade in förra året. Inkomståret 2009 är det som man ska deklarera nu i maj, och någon omprövning kan ännu inte göras.